Renault Espace med effektiv turbodiesel

I 1999 rullet nesten 70.000 eksemplarer av flerbruksbilen Espace ut fra Renaults fabrikker og ut i det europeiske markedet. Dermed oppnådde Renault en markedsandel på nesten 20 prosent i det europeiske MPV-segmentet.

Renault Espace med effektiv turbodiesel


Og dette er imponerende tall, tatt i betraktning at konkurransen om MPV-kundene har blitt stadig hardere de siste årene. Og det er ingen tvil om at Renault er fornøyd med bilen. For når de til høsten lanserer en "ny" utgave av Renault Espace, er endringene i forhold til dagens utgave kosmetiske, og begrenser seg stort sett til nye frontlykter med gassutladningslys (xenon).

Raskere og kraftigere

Da er det noe helt annet med den nye turbodieselmotoren, som også introduseres i høst sammen med det "nye" karosseriet. Motoren, som har fått navnet 2.2 dCi 16v, yter 130 hk ved 4.000 omdreininger per minutt. Og dreiemomentet, som er på 290 Nm, oppstår allerede ved 1.750 omdreininger. Dermed har Renault klart å øke effekten med 13 prosent og dreiemomentet med 16 prosent i forhold 2.2-literen motoren overtar for. Og ikke nok med det, ifølge Renault er drivstofforbruket redusert med fire centiliter, til 0,71 liter per mil ved blandet kjøring.

Common Rail

Hvordan har så den franske bilfabrikanten klart dette? Jo, for det første har Renault tatt i bruk Common Rail. Common Rail er et system for direkte innsprøytning som gjør at man kan øke innsprøytningstrykket. En vanlig dieselpumpe har problemer med å opparbeide et høyere trykk enn 700 bar, mens Renault ved hjelp av Common Rail har klart å oppnå et trykk på hele 1.350 bar. Det høye innsprøytningstrykket fører til at drivstoffet oppnår en ekstrem forstøvnings-grad, noe som gir en mer fullstendig forbrenningsprosess. Resultatet er økt effekt, lavere forbruk og mindre utslipp.

Common Rail-systemet er elektronisk styrt, noe som gjør det mulig å oppnå en svært presis styring av drivstoffmengde og innsprøytningstidspunkt. Dette bidrar også til å øke motorens effekt.

Avansert turbo

Renault Espace med effektiv turbodiesel

Renault har også tatt i bruk et system de kaller "variable-nozzle turbocharger". For å gjøre en lang historie kort, sørger dette systemet for å variere størrelsen på åpningen inn til turbo-turbinen. Ved lavt turtall avgir motoren selvsagt små mengder eksos. Da gjøres åpningen liten, for å tvinge eksosen til å opparbeide et høyere trykk på turbinbladene. På høye turtall er eksosmengden større, og dermed forstørres åpningen. I tillegg benytter Renault selvfølgelig fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler.

Til Norge før jul

Etter en pause på drøye tre år, begynte den norske Renault-importøren, Volvo Personbiler Norge AS, å ta inn Renault Espace igjen i mars i år. Importøren har imidlertid valgt å bare ta inn den lengste utgaven, Renault Grand Espace, som er 35 centimeter lengre enn den ordinære Espace. I dag leveres bilen kun med en toliters bensinmotor og koster 359.000 kroner.

Men i månedsskiftet november/desember planlegger den norske importøren å ta inn både den nye turbodieselmotoren og en treliters V6 bensinmotor. Volvo Personbiler Norge har imidlertid ennå ikke regnet ut hva den nye Grand Espace vil koste i Norge.