Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Renault Espace (2003)

Espace var tett etter Voyager med å lansere sin personfrakter. Denne utgaven er kanskje den lekreste sjuseteren på markedet.

Den kom i 1984, men har vært begrenset importert til Norge. Først med fjerde generasjon, som kom i 2003, har den stått fast på salgslistene. Konkurrenter er Ford Galaxy/Seat Alhambra/VW Sharan, Chrysler Voyager og Toyota Previa.

LES OGSÅ:

Dette er en kortere og mer personbilpreget flerbruksbil enn de fleste samtidige konkurrenter. Understellet er fastere, og vår bil har en kledelig dieselmotor med sekstrinns manuell kasse. Momentet er der, men det går litt fort tomt. Bilen virker mye mer moderne enn de andre på veien. 1,9-liters firesylindret dieselmotor med på 120 hester er egentlig nok, men velg gjerne en større motor om du har råd. 0-100 km/t går på 13,2 sekunder, toppfarten er 180 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
I Espace sitter du svært godt selv om beinplassen ikke er på høyde med de største konkurrentene. Mange oppbevaringsrom, oversiktlig miljø og digitalt instrumentpanel drar opp helhetsinntrykket betraktelig. Slitasjen er ubetydelig, og det er pluss for individuelt lengdejusterbare seter. Bagasjerommet fyller fra 291 til 2860 liter.

Oppsummering
Det er vanskelig å anslå en verdi på Espace siden utvalget er begrenset. Det avhenger av motor, utstyr og tilstand. Vår bil er bruktimportert, slik mange av disse ofte er, men har gått lite. Vi noterte oss ingen spesielle ting under prøvekjøring. Plassen er ikke klassevinnende, men det finnes en Grand-utgave som er 20 cm lenger. Espace er generelt lettkjørt, moderne og lett å bli glad i.

Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Renault Espace (2003)

Lettkjørt, moderne design, høyt sikkerhetsnivå

Uvante interiørløsninger, ikke romslig