Renault Captur er en kompakt SUV-aktig og høyreist bil basert på nye Renault Clio. Denne bilklassen begynner nå å ta av for alvor. Foto: Renault
Renault Captur er en kompakt SUV-aktig og høyreist bil basert på nye Renault Clio. Denne bilklassen begynner nå å ta av for alvor. Foto: RenaultVis mer

Renault Captur kommer i produksjon

Det forholdsvis nye mini-SUV-segmentet begynner virkelig å ta av. Renault kaster seg tidlig på bølgen.

Renault viste i dag de første bildene av nye Captur, en modell som vil bli lansert i Norge til høsten. Den er inspirert av konseptbilen med samme navn. Bilen vil første gang bli vist på Geneve-utstillingen i mars. Renault Captur er bygget på nye Clio-plattformen. Den har også helt tydelig Renaults nye designspråk, som gir Captur et ganske så sporty visuelt uttrykk.

LES OGSÅ:

– Renault Captur er en kompakt og spennende crossover som vil sette en ny standard i crossover-klassen, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge. Han sier den vil komme til landet på sensommeren/høsten. Priser er det for tidlig å si noe om.

Nye Renault Clio overrasket oss meget positivt

Krysning

Renault hevder, som seg hør og bør når det dreier seg om en såkalt crossover, at de har villet kombinere elementer fra forskjellige bilkonsepter:

• Designmessige detaljer og høy sittestilling som i en SUV
• En romslig kupe og modulære interiørdetaljer som i en flerbruksbil
• Kjøreglede og komfort som i en kompaktbil

Konseptet ble realitet

IKKE HELT DET SAMME:Slik ser konseptbilen ut - her vist i Genève i 2011. Foto: Knut Moberg
IKKE HELT DET SAMME:Slik ser konseptbilen ut - her vist i Genève i 2011. Foto: Knut Moberg Vis mer

Captur er et eksempel på at konseptbiler faktisk får en avlegger som henter med seg noen av stilelementene som gjorde konseptet spektakulært, men til syvende og sist framstår den som ganske mye mer nøktern enn konseptet Captur, som vi så i Genève for snart to år siden.

Kombinasjonen av kompakt volum, høy bakkeklaring, kraftige dekk og kanalbeskyttere gir uansett bilen en tøff design som burde bidra til å gi den visse sjanser, selv i et marked som Norge, der Renault mildest talt har mistet fotfeste de seneste årene.

TEST: Renault Grand Scénic - en drøm for familien

Produsenten forteller oss ellers at Renault Captur har fargekombinasjoner som kan tilpasses etter kundens ønsker, og kommer med en original to-toners lakk som gir kontrast mellom taket og det øvrige karosseriet. Det gis også muligheter for å velge interiørdetaljer etter kundens ønske.

Nøkkelfri som standard

Renault Captur tilbyr ifølge produsenten meget god innvendig plass, til tross for bilens kompakte lengde på 412 centimeter. Det presiseres videre at standardutgaven kommer med utstyr som nøkkelfri adgang, bakkestartassistent og ryggevarsler. I tillegg kommer Captur med Renault R-link touchscreen multi-mediasystem med seks høyttalere, inklusive radio med bluetooth, lydstrømming og Arkamys® hi-fi lyd.

Renault Captur er som nevnt basert på samme plattform som nye Clio, en bil vi allerede har skrytt av når det gjelder kjøreegenskaper. Captur skal ifølge Renault by på de samme gode kjøreegenskaper som Clio, både når det gjelder veigrep og presis og kvikk styring.

Moderne motorer

Slik ser interiøret i Renault Captur ut. Foto: Renault
Slik ser interiøret i Renault Captur ut. Foto: Renault Vis mer

Vi har ikke mottatt detaljinformasjon om motorene, men både bensin- og dieselutgaven skal ifølge produsenten dra fordel av den nyeste Renault-teknologien. De skal dermed ha klasseledende lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp (fra lave 96g/km). Dette tolker vi dithen at motorprogrammet vil være ganske tett opp til det vi nå finner på Clio. Da snakker vi i det minste om den utmerkede 3-sylindrede turbo-bensinmotoren på bare 900 ccm/90hestekrefter, om 1.5 dCi, også med 90 hester og den mer klassiske 1,2-literen på 75 hestekrefter.

Renault Captur vil bli produsert på Renaults fabrikk i Valladolid i Spania.

Små - men romslige

Renault Captur er altså basert på en bil i det såkalte B-segmentet, og føyer seg dermed inn i rekken av små SUV-er. Dette segmentet anses å ha blitt satt i gang av Nissan Juke, selv om Suzuki SX4, som kom enda tidligere, også må nevnes. Her vil det dukke opp en god del flere produkter, og vi har blant annet nettopp omtalt Peugeot 2008, som vil være en direkte konkurrent til nye Renault Captur. Også Mini Countryman kan under tvil regnes inn i denne klassen. Dette er biler som byr på bedre plass enn de utpregede småbilene.

Slik ser interiøret i Renault Captur ut. Foto: Renault
Renault Captur er en kompakt SUV-aktig og høyreist bil basert på nye Renault Clio. Denne bilklassen begynner nå å ta av for alvor. Foto: Renault

VW og Ford kommer også

Andre biler som vil dukke opp i segmentet er Volkswagen Taigun og Ford EcoSport - begge en anelse mindre enn mini-SUV-ene fra Peugeot og Renault. Renault Captur blir 412 centimeter lang, altså seks centimeter mer enn bilen den er basert på - nye Renault Clio. Peugeot-en måler for sin del 416 centimeter - og er basert på 397 centimeter lange 208. Suzuki SX4 er 414 centimeter lang.

Se Jean Ragnotti kjøre Alpine i Alpene