Renault Alpine gjenoppstår

Nostalgien har tydeligvis bitt seg fast hos Renault-lederne. Først Gordini, nå Alpine.

Det er i Monaco, "selvsagt", Renault presenterer gjenfødelsen av det i sportsvognkretser relativt prestisjetunge merket Alpine.

LES OGSÅ:

Den mest ikoniske av fordums modeller av merket, Alpine A110, feirer 50 år i år og, som det er blitt ganske vanlig i bilindustrien, markeres dette med brask og bram - og en konseptbil.

DeZir

Dere som mener å dra kjensel på den har helt rett - denne bilen ble vist i sin første utforming på bilutstillingen i Paris i 2010. Da het den DeZir og ble presentert i en spesiell rødfarge som langt fra ledet tankene hen på Alpine, som alltid forbindes med en ganske spesiell "Alpine-blå" farge.

Les mer om den elektriske sportsbilen DeZir her.

ORIGINALEN: Alpine A110 oppsto i 1962 og feirer altså sitt 50-årsjubileum i år.

Racing-ekspertise

Renault Alpine A110-50 er en konseptbil med karosseri i karbonfiber, som er basert på plattformen til raceren Mégane Trophy og som tydelig bærer preg av at det er Renault Sport Technologies som har hatt ansvaret for utviklingen. Og hva kan vel være mer passende enn det? Det er tross alt et sportsbilmerke som feires.

Fremtidsrettet nytolkning

ORIGINALEN: Alpine A110 oppsto i 1962 og feirer altså sitt 50-årsjubileum i år.
ORIGINALEN: Alpine A110 oppsto i 1962 og feirer altså sitt 50-årsjubileum i år. Vis mer

Renault-designerne har imidlertid ikke valgt nostalgi som tema for designen; den er resolutt fremtidsrettet. Designeren Yann Jarsalle har videreutviklet linjeføringen fra den ovenfor nevnte konseptbilen DeZir. Designsjef er Laurens Van den Acker. Det samme gjelder blåfargen, som ikke er den klassiske Alpine-blå men en dypere, nærmest kongeblå variant som Renault kaller en nytolkning og "forfriskning" av den opprinnelige. Men om bilen ikke kan sies å ha retro-design, er det lagt inn stilelementer som skal hinte tilbake til "originalen" fra 60-tallet, kalt "Berlinette".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er kompakt - den er 433 centimeter lang, men hele 196 centimeter bred og bare 123 centimeter høy.

V6 på 400 hk

I motsetning til konseptet DeZir er ikke Alpine A110-50 noen elbil. Langt ifra. Motorisering er Renaults V4Y-motorblokk, en 3,5-liters V6-motor på 400 hestekrefter. Den er midtmontert og koblet til en Formel 1-inspirert sportsgirkasse av typen sekvensiell halvautomat. Den har en dobbeltplatekløtsj som kan kontrolleres enten via pedal eller med hendler på rattet. Dreiemomentet er 422 newtonmeter. Bilen veier bare 880 kilo, så det burde gå fort unna.

Les også: En Renault som slår BMW M6

Rally-mestere

Alpine A610 Foto: Wikimedia Commons
Alpine A610 Foto: Wikimedia Commons Vis mer

Bilmerket Alpine ble grunnlagt i 1955 av Jean Rédélé og var basert i Dieppe, på Normandie-kysten. I 1973 ble den lille sportsbilprodusenten overtatt av Renault, som de for øvrig hadde samarbeidet lenge med. Alpine A110 er den mest kjente modellen og den gjorde til og med Alpine til verdensmester i rally for konstruktører i 1973.

Slutten

På 80- og 90-tallet kom de nye og moderne modellene A310 og A610 på markedet, men solgte ikke godt nok til at Renault fant det verdt å opprettholde produksjonen av Alpine. I 1995 var det slutt for merket, og fabrikken i Dieppe ble konvertert til produksjon av Renaults sportslige modeller. En av de mest markante var Renault Spider.

Og nå ser det altså ut til at det er et håp for merket Alpine også i fremtiden. Vi gleder oss!

Konseptbilen DeZir: