Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Renault 19 Cabriolet (1993)

Dette er en typisk ”kapp av taket”-cabriolet, selv om det er Karmann som står bak. Litt speedsterlook bak setene, praktisk i daglig bruk – og sjelden!

Renault 19 dukket opp i 1988 som erstatter for Renault 9 og 11. Selveste Giorgetto Giugiaro sto bak designet, noe som for så vidt er vanskelig å tro. Cabriolet-modellen ble i tillegg redesignet av Karmann, og kom i 1991. Den avsluttet sitt liv i 1997.

LES OGSÅ:

På veien føles den svampete og svært myk. Komfort og cruising er stikkordet her, dette er ikke en bil du kjører fort i svingene med. Mangelen på takkonstruksjon merkes godt. Den firesylindrede motoren på 1,8 liter yter 95 hk, og sender bilen fra 0-100 på ca 11 sekunder.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør

Setene er komfortable, men merker tidens tann. Totalinntrykket er at dette er litt gammelmodig. Hard plast og firkantet design hører hjemme på åttitallet, ikke nittitallet som denne bilen faktisk er fra. Skinninteriøret er likevel rimelig tøft designet, og er en av de kuleste detaljene ved bilen.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering

Noe statussymbol er dette definitivt ikke. En cruiser for godt voksne som er ute etter en nøktern cabriolet som ikke verken sier for mye eller for lite. Som praktisk bil uten tak er Renault 19 Cabriolet et prisgunstig alternativ. Mye bil for pengene, så lenge du ikke setter gode kjøreegenskaper i høysetet!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Renault 19 Cabriolet (1993)

Rimelig cabriolet med plass til fire

Kjedelig, frynsete kvalitetsrykte