Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Reliant Scimitar (1989)

Rare trehjulinger av typen som Mr. Bean kjørte, er hva Reliant blir husket for. Men det sjeldne merket har også produsert andre rariteter.

Scimitar SS1, som er den interne betegnelsen, ble produsert i 1507 eksemplarer fra 1984 til 1990. Dette er angivelig den siste bilen Michelotti designet før han døde. Han var kjent for å ha designet biler som Triumph Herald, BMW 700 og Maserati 5000. Scimitaren ser likevel ut som den kan være snekret hjemme på kjøkkenbenken under sterkt tidspress.

LES OGSÅ:

Komponentene på modellen stammer fra ulike bilprodusenter, og det kan nesten virke som om det har vært et spleiselag på ferde her. Nissan har levert motor, mens deler av interiøret gir assosiasjoner til Ford Granada. Som en kitcar, med andre ord. Uansett: Dette er en bil med svært få konkurrenter. Vi snakker om sjeldenheter som kitcars på den ene siden og over mot Mazda MX5 via gammel MG på den andre.

Foto: Autofil Vis mer

På veien føles det som å kjøre Morgan. Den er lett, bare 840 kg, og alt føles veldig nært – men likevel gammeldags. Med turbomotoren går bilen faktisk ganske bra, men du kan kjenne at karosseriet vrir seg når du presser på i svinger. Girkassen er tettsteget og presis som på en sportsbil.

Interiør
Det er noe som minner om gammel Ford her, og da blir det selvsagt gammelmodig. Firkantede og skarpe kanter, store knapper og nedsittede seter. Det er noen av karakteristikkene du merker deg bak rattet i Scimitar. Førersetet lar seg ikke rikke verken frem eller tilbake. Men noen sjarmerende bagateller må man tåle for å få en spesiell bil…

Oppsummering
Som en nettside for Scimitar-tilhengere skrev: ”If you want to buy a Scimitar, buy the best you can afford!” Kjøper du en slik bør du kunne skru selv, eller kjenne noen som kan gjøre det uten å flå deg. Og du bør være entusiast. Deletilgangen er svært begrenset, så internett er løsningen her.

Få personer har kunnskap om bilen i Norge, og det er obligatorisk å ta en gjennomgang med fagmann før eventuelt kjøp. Chassiset på denne utgaven skal være galvanisert, så rust bør ikke være et problem. Utfordringen er å finne et eksemplar i god stand. Stryk det – utfordringen er å finne et eksemplar PUNKTUM…

Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Reliant Scimitar (1989)

Det finnes ikke maken, sportslige kjøreegenskaper

Dårlige deletilgang, usikkerhet rundt kvaliteten