Forbereder elektrisk SUV for 2021

Relanserer populær folkesuv

Mitsubishi vil til neste år lansere to nye ladbare hybrider og deretter en elektrisk ASX-etterfølger. I mellomtiden kommer en oppdatert ASX på markedet.

PÅ NY I FRONT: Den kompakte SUV-en Mitsubishi ASX er med årene havnet helt i skyggen av sin ladbare storebror, Outlander, men nå kommer en betydelig oppgradert modell på markedet - dette mens vi venter på en ny, elektrisk versjon som er under utvikling. Foto: Mitsubishi
PÅ NY I FRONT: Den kompakte SUV-en Mitsubishi ASX er med årene havnet helt i skyggen av sin ladbare storebror, Outlander, men nå kommer en betydelig oppgradert modell på markedet - dette mens vi venter på en ny, elektrisk versjon som er under utvikling. Foto: Mitsubishi Vis mer

Den første uken i mars braker det løs med bilutstilling i Genève, som hvert år. Der vil Dinside være til stede - og det vil også den fornyede Mitsubishi ASX, som vi ser bilder av her.

Det er særlig den vesentlig endrede designen som er ny og - i denne omgang - en ny 2,0-liters bensinmotor, som kan kombineres enten med en femtrinns manuell girkasse eller en trinnløs (CVT) girkasse med seks programmerte trinn.

NYTT INTERIØR: Det er konservativt og traust, men tidsriktig, det nye førermiljøet i Mitsubishi ASX - en av tre SUV-er fra den japanske produsenten. Foto: Mitsubishi
NYTT INTERIØR: Det er konservativt og traust, men tidsriktig, det nye førermiljøet i Mitsubishi ASX - en av tre SUV-er fra den japanske produsenten. Foto: Mitsubishi Vis mer

Tidsriktig design

Fronten har den nye Mitsubishi-identiteten for et tøffere image enn før og interiøret er kraftig oppdatert og langt mer tidsriktig, blant annet med 8-tommers berøringsskjerm. Tekniske data får vi i forbindelse med avdukingen på bilmessen i Sveits.

Mitsubishi lanserte den kompakte folkesuven ASX i 2010. Vi kåret den til klassens beste kjøp - og det var utvilsomt mye bil for pengene.

Den ble for øvrig også produsert under merkenavnene Citroën (C4 Aircross), og Peugeot (4008).

RØFFERE: Ny design og LED, samt en sentral skliplate, vitner opp oppgradering også sett fra denne vinkelen. Foto: Mitsubishi
RØFFERE: Ny design og LED, samt en sentral skliplate, vitner opp oppgradering også sett fra denne vinkelen. Foto: Mitsubishi Vis mer

Suksessen som bleknet

Siden har Outlanders «lillebror» gått gradvis i glemmeboken hos de fleste og modellen, som var Norges fjerde mest kjøpte bilmodell i 2011 (bak VW Golf og Passat og Ford Focus), ble registrert i bare 129 eksemplarer i fjor. Men det er tross alt blitt registrert 12.000 stykker i Norge siden den ble lansert - og over 1,3 millioner på verdensbasis.

I dag har Mitsubishi en tredje SUV på sin meny, den langt mer dynamisk designede Eclipse Cross. Men det er for tiden utelukkende den ladbare Outlander PHEV, som i fjor fikk en betydelig oppdatering, som bærer Mitsubishi-merket her til lands - faktisk lå japaneren på 7. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i januar 2019.

MER LIK STOREBRØDRENE: Den har ikke kileformen til Eclipse Cross, men fronten er vesentlig mer dynamisk. Foto: Mitsubishi
MER LIK STOREBRØDRENE: Den har ikke kileformen til Eclipse Cross, men fronten er vesentlig mer dynamisk. Foto: Mitsubishi Vis mer

Mye i gjære

Og det kan se ut til at fremtiden også er lys for produsenten, som nå er en del av Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen. Det bekreftes nemlig at det til neste år kommer en helt ny generasjon av stor-suksessen Outlander PHEV, samtidig som Eclipse Cross også vil komme i ladbar versjon. Det vil vi tro kan booste salget av den tiltalende, men hittil «feil» motoriserte modellen betraktelig.

Og elbil? Mitsubishi var jo tross alt en pionér på området her i landet i 2010/2011 med den første storselgeren i kategorien - fireseteren i-MiEV.

Jo, den norske importøren bekrefter at det vil komme en elektrisk ASX (dersom det er det som blir navnet), i 2021 - altså nesten rett rundt hjørnet.

Dinside følger opp så snart vi får vite mer.