HARDERE KONKURRANSE: Suzuki, her representert ved veteranen TS 50X, er fortsatt det mest populære moped-merket i landet. Men konkurransen hardner til.
HARDERE KONKURRANSE: Suzuki, her representert ved veteranen TS 50X, er fortsatt det mest populære moped-merket i landet. Men konkurransen hardner til.Vis mer

Rekordår for mopedforhandlerne

De som trodde moped-kjøring gikk av moten på 80-tallet, må tro om igjen. Gode tider og moteriktige scootere har skapt en ny moped-bølge.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser nemlig at det ved utgangen av november var solgt hele 8.124 nye mopeder i Norge. Det er en vekst på hele 34,2 prosent i forhold til fjoråret.

Det som er nesten like interessant, er det store antallet aktører på det norske mopedmarkedet. For ungdommen har nå drøye 35 merker fra hele verden å velge mellom når mopedførerprøven er bestått.

Utrolig vekst for Chun Lan

På toppen av listen (nederst på siden) finner vi, ikke overraskende, Suzuki, som har en markedsandel på hele 20,1 prosent. Men like bak finner vi kinesiske Chun Lan, som i løpet av få år har opparbeidet seg en markedsandel på drøye 16 prosent. Chun Lan kan nemlig vise til en utrolig vekst. For mens Suzuki økte salget med drøye ni prosent i forhold til fjoråret, oppnådde Chun Lan en salgsvekst på hele 86 prosent. Dermed ser det ut til at Suzuki ikke bør føle seg altfor trygg på å beholde posisjonen som Norges mest populære moped-merke.

Honda taper

FRANSK BRONSE: Franske Peugeot har satset på moderne og elegante scootere, og har kjempet seg opp til en tredjeplass på listen. Vis mer

På tredjeplass finner vi Peugeot, som har solgt 1.109 mopeder hittil i år. Også Peugeot har opplevd stor salgsvekst, i motsetning til Honda. Honda er nemlig et av de få merkene som har tapt markedsandeler i løpet av året.

I fjor ble det solgt kun 10 Aprilia-mopeder i Norge. I år har hele 439 kunder valgt Aprilia. Italienske Aprilia har dermed plassert seg på femteplass, foran gamle kjenninger som Yamaha og Piaggio.

Interessant tendens

Lenger ned på listen finner vi flere eksotiske merker. Felles for de fleste er at de har økt salget voldsomt i forhold til fjoråret eller at de er nylanserte i Norge i år.
Dermed kan vi lese oss frem til en tendens: Nye merker, som inntil nylig var relativt ukjente i Norge, stjeler markedsandeler fra de etablerte japanske merkene Suzuki, Honda og Yamaha.

Det blir med andre ord svært spennende å følge med på hvordan importørene av de japanske mopedene velger å takle den økte konkurransen. Lukter vi reduserte priser til våren?

  Merke Antall solgt Markedsandel i prosent Økning i prosent

1

Suzuki

1.632

20,1

9,2

2

Chun Lan

1.312

16,1

86,1

3

Peugeot

1.109

13,7

36,4

4

Honda

1.008

12,4

-19,7

5

Aprilia

439

5,4

4.290,0

6

Yamaha

426

5,2

6,0

7

Piaggio

340

4,2

66,7

8

Motorhispania

330

4,1

56,4

9

SYM

323

4,0

85,6

10

Ligier

293

3,6

83,1

11

Aixam

172

2,1

 

12

Bajaj

99

1,2

47,8

13

Derbi

89

1,1

 

14

Hyosung

82

1,0

67,3

15

Benelli

72

0,9

60,0

16

Jincheng

65

0,8

 

17

Rieju

58

0,7

 

18

Simson

53

0,7

-32,9

19

Sundiro

48

0,6

152,6

20

Simpa JDM

37

0,5

-67,3

  Totalt 8.124 100 34,2

Salgstallene gjenspeiler antall solgte mopeder ved utgangen av november 2000. Økning i prosent gjenspeiler salgsøkning i forhold til samme periode i 1999. Vi har bare tatt med de 20 bestselgende merkene. Til sammen er drøye 35 merker representert i Norge.

Relaterte artikler:
Test: Peugeot Speedfight2 Prost
Test: Suzuki AY50WR Katana R