FREDES: Det blir foreløpig ingen såkalt «Tesla-skatt» på tunge elbiler. Foto: Jamieson Pothecary
FREDES: Det blir foreløpig ingen såkalt «Tesla-skatt» på tunge elbiler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

«Tesla-skatten» i statsbudsjettet 2018

Regjeringen vraker den omstridte avgiften

Avgiften på tunge elbiler vrakes. Men det kommer flere endringer i andre bilavgifter.

Sammen med støttepartiene Venstre og KrF har regjeringen endelig kommet til enighet om forslag for statsbudsjett i 2018.

Det er godt nytt for de som har siklet på en stor elbil. Den omstridte «Tesla-skatten» er nemlig skrotet, meldte regjeringen i går kveld.

Mange spekulerte i at avgiftsforslaget i utgangspunktet var et spill for galleriet.

- Avgjørende for familie-elbilene

Nå blir det imidlertid ingenting av forslaget om å innføre engangsavgift på tunge og dyre elbiler i Norge foreløpig.

Medlemsorganisasjonen NAF mener dette var på sin plass, ettersom det i utgangspunktet var en politisk enighet om avgiftsfritak for alle elbiler fram til 2020.

- Forutsigbarhet er avgjørende for at folk skal tørre å planlegge for nullutslippsbiler. Det er avgjørende nå når familie-elbilene kommer, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i en pressemelding.

Firmaskatt på elbil

Men det blir likevel flere endringer i bilavgiftene i 2018, sammenlignet med fjoråret.

Elbilfolket har nemlig ikke vunnet en 100 prosent seier, for forslaget om å gjeninnføre avgift på elektriske firmabiler står seg.

Rabatt i firmabil-beskatning for elbiler blir nå 40 prosent.

Her kan du se regjeringens egen oversikt over avgiftssatsene for 2017 og de foreslåtte satsene for 2018.

Norsk elbilforening gråter imidlertid ikke av det, siden de vant kampen om «Tesla-skatten».

- Riktignok går skattefordelen ved elbil som firmabil litt ned, men sammenlignet med den skattebomben en full fjerning av denne elbilfordelen ville betydd for svært mange, er dette en klar seier, sier Christina Bu i en pressemelding.

Flytter avgifter fra vekt til utslipp

De aller fleste særavgiftene blir i budsjettet oppjustert med 1,6 prosent, for å ta hensyn til forventet prisvekst.

Men i tillegg til firmabilskatten inneholder budsjettavtalen flere endringer i både vekt- og CO2-komponenten.

Innslagspunktet for laveste vektsats øker med 150 kilo. Samtidig blir alle satser redusert med sju prosent.

Innslagspunktet (øvre grense for fradrag og innslagspunkt for positive satser) reduseres med fem gram. Satsen for CO2-utslipp i intervallet 96-125 gram økes med 30 kroner grammet.

Ifølge BilNytt.no medfører endringene at det provenymessig flyttes rundt 750 millioner kroner fra vektkomponenten til CO2-komponenten.

Smell for hybridbiler uten ledning

Den siste avgiftstaperen blir i dette budsjettforslaget ikke-ladbare hybridbiler. For mens de ladbare hybridene får et vektfradrag på 23 prosent, mister vanlige hybridbiler dette fradraget.