Regjeringen vil ha færre fotobokser som måler snittfart

Regjeringen ønsker å redusere bruken av fotobokser som måler gjennomsnittsfart. Forslaget får kritikk fra Trygg Trafikk.

Samferdselsminister Jon Georg Dale sier til NRK at regjeringen ikke vil fjerne alt av gjennomsnittsmåling. Han sier målet er å redusere bruken slik at de bare blir installert ved behov.

– I tunneler med høy fart kan det være aktuelt med snittmåling. Også på steder hvor det er vanskelig for politiet å gjennomføre kontroller. På nye strekninger må en vurdere tiltaket dersom det blir registrert høy fart og ulykker, sier Dale.

Halverte

Undersøkelser fra Transportøknomisk institutt viser at tall på drepte og hardt skadde blir halvert der det er snittmåling, skriver statskanalen.

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, sier det er ingen grunn til å vente med å sette opp snittmåling på nye veier. I Ryfast-prosjektet i Rogaland har regjeringen valgt å droppe gjennomsnittsmåling.

– Dette handler om føre-var-prinsippet. Vi må forebygge der det er stort potensial for ulykker, sier Johansen.

Tok 16.000 bilder av trafikksyndere i fjor

Gjennomsnittsmålingen, eller streknings-ATK som det kalles på fagspråket, måler gjennomsnittsfarten over flere kilometer. I fjor tok slike fotobokser 16.000 bilder av sjåfører som ikke overholdt fartsgrensen på disse strekningene.

Men bare rundt halvparten av dem som ble fanget opp av kameraene, fikk forelegg, mistet lappen eller ble anmeldt. 70.000 slapp unna.

– Noen ganger er bildene rett og slett for dårlige til at vi kan se hvem som kjører. I tillegg er det et krav at fotolinjene som er frest ned i veien er synlige, slik at vi kan se at forhjulet på bilen er innenfor målesonen, sier enhetsleder Vivi-Ann Haukås i politiet.

Alle som bor utenfor Norden, slipper også unna, fordi det er for krevende å kreve inn pengene. En annen gruppe som blir fotografert ofte, men som av naturlige årsaker slipper bot, er utrykningskjøretøyer.

I 2018 fikk staten inn 198 millioner kroner i bøter takket være fotoboksene (totalt sett).

Dinside har tidligere skrevet en utdypende artikkel om regjeringens ønsker for bedre sikkerhet på norske veier, inkludert begrunnelsene for å begrense bruken av gjennomsnittsmålinger. Det kan du lese mer om i denne saken: