MÅ VENTE: Nordmenn som skal ta lappen hos Statens vegvesen må raskt finne seg i å vente noen måneder. Det bekymrer trafikkskolenes forbund. Foto: Shutterstock
MÅ VENTE: Nordmenn som skal ta lappen hos Statens vegvesen må raskt finne seg i å vente noen måneder. Det bekymrer trafikkskolenes forbund. Foto: ShutterstockVis mer

Ventetid før oppkjøring sertifikat

Reagerer på lange ventetider for oppkjøring

Trafikkskolene er ikke fornøyd med ventetiden.

- De lange ventetidene på oppkjøring hos Statens vegvesen går ut over elevene, trafikkskolene og næringslivet. Situasjonen er uholdbar, sier direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

En fersk undersøkelse ATL har utført blant medlemsbedrifter, viser at 66 prosent av dem opplever ventetiden på å få time til oppkjøring som lang. De fleste opplever dessuten at ventetiden har økt kraftig de siste fem årene, melder organisasjonen i en pressemelding.

Hva kjøreskolene svarte i undersøkelsen kan du se lenger ned i artikkelen.

Krever handling

Samtidig oppgir nesten 80 prosent av skolene at ventetiden på sommeren er lengre enn hva den er ellers i året.

Nå krever ATL-direktøren handling.

- Dette er et område der ingen ser ut til å ta ansvar for situasjonen. Det er helt feil at dette skal være en normalsituasjon, og det viser med all tydelighet at myndighetene ikke tar kundene sine på alvor, sier Abusdal.

Han er kritisk til at man ikke klarer å opprettholde et helt ordinært tjenestetilbud på sommeren.

- Enkle grep

- UHOLDBART: Direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) mener køene for oppkjøring er alt for lange. Foto: ATL
- UHOLDBART: Direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) mener køene for oppkjøring er alt for lange. Foto: ATL Vis mer

Men Abusdal tror ikke situasjonen er umulig å løse, og ber Statens vegvesen sammen med myndighetene om å se på ulike muligheter for redusere ventetiden ved trafikkstasjonene.

- Jeg er overbevist om at vi kunne redusert ventetidene mye med enkle grep, sier Abusdal.

Akkurat det vil ikke Vegvesenet være med på. De mener det er flere ting som påvirker at ventetiden - eller bestillingstiden, som de kaller det - øker på sommeren.

- Hadde det vært enkle grep som skulle til, så hadde vi gjort dem. Vi er ikke så byråkratiske. Dette er imidlertid ikke noe ukjent problematikk. Det er flere kandidater med fødselsdag på våren, moped- og sykkelsesong på sommeren, mange helligdager i mai og selv sensorer som skal på sommerferie i denne perioden, forklarer fungerende seksjonssjef Lars-Inge Haslie ved Vegdirektoratets trafikkopplæringskontor til Dinside.

Han mener videre at det er stor variasjon på ventetider fra trafikkstasjon til trafikkstasjon.

- På Billingstad (i Asker) er det 50 dager, men reiser du til Lillestrøm er det to dager. Vi har opprettet «åpent stasjonsvalg», for å prøve å utjevne bestillingstiden, så om man flytter litt på seg kan man få time tidligere. Samtidig forsøker vi å flytte på sensorene, til steder det er lengre køer, forklarer Haslie.

Ber skolene om hjelp

ATL og Vegvesenet er imidlertid enige om én ting: Elevene og skolene kan selv bidra til å løse køproblemet.

For bare i fjor var strykprosenten på 28 prosent, blant de 95.197 som kjørte opp til førerkort på personbil (klasse B).

- Strykprosenten er for høy på førerprøver. Skolene må ta sin del av ansvaret og sørge for at elevene er godt forberedt og klare for oppkjøring. Når en elev må kjøre opp flere ganger, sier det seg selv at det er med på å øke ventetidene for oppkjøring for andre. I tillegg må skolene sikre at elevene møter opp til førerprøven slik at man ikke legger beslag på tid som ikke brukes, sier Torgeir Abusdal.

Haslie mener dessuten elevene og skolene bør bli flinkere til å planlegge.

- Det er ikke sånn at oppkjøring kommer på kort varsel. Gjør en god jobb for å bli en kompetent fører, start i god tid og planlegg den praktiske prøven en gitt dag framover i tid.

Alvorlige konsekvenser

Ventetiden på oppkjøring koster, ifølge ATL, norske elever store summer hvert år. For lastebilsjåfører kan det bety forskjellen på å få en jobb eller å stå uten.

Mens ungdommer som venter på oppkjøring i lettere klasser kan risikere å måtte utsette drømmen om førerkort i månedsvis, og samtidig måtte betale for å holde kunnskapene vedlike opp mot førerprøven.

- Det sier seg selv at dette er en alvorlig situasjon. Ikke bare for elevene, som må vente og som i tillegg må betale mer for førerkortet enn hva de hadde trengt, men også for trafikkskolene som har store vansker med å få planlagt opplæringsløpet for elevene, sier Abusdal.

Hvor lenge må du i gjennomsnitt vente på oppkjøring fra du bestiller?

>6 mnd (%) >6 mnd (ant) 4-6 mnd (%) 4-6 mnd (ant) 3-4 mnd (%) 3-4 mnd (ant) <2 mnd (%) <2 mnd (ant) Andel skoler Antall skoler
Akershus8,3310,00041,67525,0037,8912
Aust-Agder0,0000,0000,0000,0000,661
Buskerud0,0000,00020,00230,0036,5810
Finnmark0,0000,000100,0010,0000,661
Hedmark0,0000,00014,29142,8634,617
Hordaland0,0000,0000,00064,2999,2114
Møre og Romsdal0,0000,00020,00160,0033,295
Nordland0,0000,0000,000100,0085,268
Oppland0,0000,00033,33250,0033,956
Oslo0,00020,00160,0030,0003,295
Rogaland0,0000,00013,33266,67109,8715
Sogn og Fjordane0,0000,0000,000100,0021,322
Telemark0,0000,00022,22255,5655,929
Troms0,0000,00041,67541,6757,8912
Trøndelag0,0004,76152,381114,29313,8221
Vest-Agder0,0000,00020,00250,0056,5810
Vestfold0,00014,29142,86314,2914,617
Østfold0,0000,00071,43528,5724,617
Totalt0,6611,97329,614542,7665100,00152

Kilde tabell: ATL