Rått blir råere

Når du nå skal bestille din TVR Tuscan kan du velge mellom to varianter. Det er mer enn 2 tommer forskjell i felgstørrelse som skiller Tuscan og Tuscan S.

Rått blir råere
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Oppgraderinger og ansiktsløftninger pleier å komme når modeller har vært en stund i produksjon, og folk begynner å bli litt lei. 18 måneder er gått siden TVR introduserte Tuscan, og knapt noen har vel rukket å gå lei allerede.

Tuscan

I den rimeligste utgaven er motorvolumet redusert fra 4,0-liter til 3,6-liter. Ifølge TVR er dette en fordel, kortere slaglengde gjør at motoren kan arbeide på høyere turtall. Og det mener TVR veier opp for redusert dreimoment. 3,6-literen leverer 350 hestekrefter, og dreimomentet er på 393 newtonmeter. Bortsett fra motoren skal Tuscan fortsette uendret sammenliknet med tidligere.

Tuscan S

”Speed Six”-motoren som sitter i Tuscan S er en videreutvikling av 4,0-literen på 360 hestekrefter, noe som gir 390 hestekrefter. Demping og bremser er oppgradert, og det sitter 18 tommer felger på S-utgaven.

Rått blir råere

Down force

Økt motorkraft har også gjort det nødvendig med forbedring av aerodynamikken. Det er først og fremst hekken som er endret. Hekkspoiler og arbeid med luftstrømmen under bilen gjør at Tuscan S, ifølge TVR, er en av svært få sportsbiler med ekte ”down force”. Det vil si at når bilen får en viss fart er luftstrømmen under bilen med på å øke trykket mot veien, og det sikrer bedre veigrep. Veigrep du trenger når du nærmer deg toppfarten som ligger rundt 320 kilometer i timen.

Eie

Ved side av utgiftene til drivstoff vil nok innkjøpsprisen presse privatøkonomien litt. En TVR Tuscan S vil på norske veier koste i overkant av 1.300.000 kroner. Det er faktisk ikke veldig mye for en supersportsbil.

Relaterte artikler

  • TEST: TVR Griffith 500: Skjønnheten og udyret
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.