Råskinn med 354 hester

Det tar SLK 32 AMG nøyaktig 5,2 sekunder å akselerere fra 0-100 kilometer i timen. Dette er 1,8 sekunder raskere enn SLK 320. Men er det enestående?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

5,2 sekunder er vel utvilsomt mye raskere enn de fleste av oss sendrektige nordmenn kan håpe på å oppleve i familiebilen. Det er ikke akkurat standardutrustning i en ordinær stasjonsvogn – selv om det faktisk finnes stasjonsvogner som er kapabel til å dra fra SLK 32 AMG dersom det skulle stå på det. Audi RS4 2.7 T Quattro gjør unna 0-100 km/t på 4,9 sekunder – men dette kan vel neppe karakteriseres som en ordinær familiebil.

Valget er større dersom vi ser på SLK-ens likemenn – typiske sportsbiler av klassen coupéer og kabrioleter. Ferrari, Porsche og Maserati har en del alternativer som er vel så raske som SLK 32 AMG. I tillegg må vi nevne BMW Z8, Aston Martin DB7 Vantage og Chevrolet Corvette.

En av de nærmeste konkurrentene er likevel BMW M-roadster. Denne er 2 centimeter kortere, 2 centimeter bredere og 1 centimeter lavere. M-roadster nyter også godt av en 3,2-liters motor, med 321 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen tar 5,4 sekunder - 0,2 sekunder mer enn med SLK 32 AMG. Vår test av BMW M-roadster finner du her.

Kompressor

Men tilbake til nykomlingen fra Mercedes-Benz. Motoren er altså i utgangspunktet den samme som sitter i SLK 320 – en 3,2-liters V6 med 218 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Newtonmeter. Ved hjelp av en kompressor er ytelsene økt med 136 hestekrefter og 140 Newtonmeter – slik at SLK 32 AMG kan yppe seg med hele 354 hestekrefter og 450 Newtonmeter.

Dette skal altså kunne bringe deg opp i en hastighet på 100 kilometer i timen, på 5,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Tilpasninger

For å kunne håndtere slike krefter, har det selvsagt blitt gjort tilpasninger på blant annet hjuloppheng, dekk og bremser. Fjæringen/demperne er tilpasset bilens økte krefter, i tillegg til at sporvidden bak er gjort bredere. En raskere bil krever også sitt av bremsene – i tillegg til 334 mm skivebremser foran og 300 mm skiver bak – er SLK 32 AMG også utstyrt med ABS, BAS (Brake Assist, bremsekraftforsterker), ESP (elektronisk stabilitetsprogram) og ASR (elektronisk antispinnregulering). For å lese mer om hva disse muligens kryptiske betegnelsene innebærer – klikk her.

Selvsagt er AMG-utgaven også utstyrt med bredere dekk (225 foran/245 bak) og nye lettmetallfelger.

Utseendemessige særegenheter

Dersom du kjøper en så vidt kostbar bil, ønsker du vel også at den skal skille seg litt ut fra ”billigutgavene”. Derfor er den også noe annerledes stylet, den skiller seg ut i fronten og bak, sideskjørtene er særegne – og den har en liten spoiler på hekken. På interiørsiden er den utstyrt med eget AMG ratt og girkule – og et sølvfarget speedometer, som for øvrig er alene om å vise hastighetene i 30 km/t intervaller.

Interesse i Norge

SLK 32 AMG skal produseres fra 2001, og det er planlagt en produksjon på 2.000 biler i året. Bilen skal være klar for markedsinnføring våren 2001, og hovedmarkedene blir USA, Tyskland, Italia, Sveits, Storbritannia og Japan. Om hvorvidt bilen kommer til Norge, sier den norske importøren at de regner med at det vil være interesse for denne i her til lands også. Pris er foreløpig ukjent.