Møtefrie veier har redusert dødsulykkene med om lag 80 prosent. En fersk undersøkelse, publisert av svenske Statens väg- och transport-forskningsinstitut (SVI), viser nå at disse veiene også slites mye raskere. Rapporten anbefaler også høyere tekniske krav til veiene.
- Sammenligninger har vist at spordybden slites opptil 60 prosent raskere på de møtefrie veiene. Det er mindre sidebevegelse på kjøretøyene, noe som fører til i slitasje og belastningen konsentrerer seg i smale spor på veien, sier forskningsingeniør Terence McGarvey ved VTI, som også har skrevet rapporten, til svenske forskning.se.
Ikke plass til å bevege seg
Undersøkelsen viser til at bilene har «mindre plass» til å bevege seg i sideretningen.

Vegvesenet avslører verksted-snusk ved EU-kontrollene
På veier med to pluss én-veier, ble sideskift redusert med 24 prosent blant lette kjøretøy og 19 prosent blant tungtrafikken. Nedgangen for én+én-veier er nedgangen enda større, henholdsvis 44 og 39 prosent.
- Den akselererte nedbrytningen oppstår på grunn av utformingen av veien. For å redusere nedbrytningen trenger vi bedre design - for eksempel øker bredere midt- og sidearmer sideforskyvningen til kjøretøyene. Bedre asfalt-blandinger er også et alternativ. Slike tiltak krever imidlertid større investeringer, sier McGarvey.
- Sparer samfunnet med økt sikkerhet
I Norge er Statens vegvesen kjent med at bruk av midtdelere og midtrekkverk kan gi redusert levetid på veidekket, grunnet økt kanalisering av trafikken.
- Dette vil i de aller fleste tilfeller medføre en veldig liten merkostnad, sammenlignet med de besparelsene samfunnet får ved den positive effekten av økt trafikksikkerhet av slike tiltak, kommenterer sjefingeniør Even Sund i Vegdirektoratet til Dinside.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) er et statlig forsknings-institutt innen den svenske transportsektoren. Det var forskning.no som først skrev om undersøkelsen i Norge.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.