Rapport fra Dag 3 (Arkiv)

Detroit (DinSide Bil): Skal en bilprodusent dra maksimalt ut av en nyhet, bør de gjøre det i mange omganger. Det har særlig Chrysler funnet ut av, og er skoleledende i så måte. Til noens fortvilelse.

Et eksempel: På Detroit-utstillingen i fjor lanserte DaimlerChrysler først en prototyp kalt Pronto. Stor publisitet. Morsomt design. Hurra.

Dagen etter rullet de inn "produksjonsmodellen" av Pronto, som med små endringer fra Pronto ble hetende P/T Cruiser. Ellevill jubel -- og mer publisitet!

På dag 3 i år var det duket for enda en ny runde, da Chrylser viste ulike varianter av P/T Cruiser, og fortalte at prisen var fastsatt -- til 16.000 amerikanske dollar. Fortsatt gjenstår det å se hva bilen koster når den kommer til Norge, her har vi tross alt et relativt ustabilt avgiftssystem å ta hensyn til.

Overkill

Lignende eksempler har vi sett flere av, Chrysler er klasseledende på å slippe nyheter i mange omganger, men verken Ford eller GM ligger langt bak i løypa.

Imidlertid skal Chrylser vokte seg vel for å forsøke å dra maksimal publistet ut av slike hendelser, og det skulle være nok å nevne to forhold.

1. Chrysler viste nye Voyager et og et halvt år før bilen kommer til Europa. Og den nye bilen gir kundene så mye mer nytte at det kan bli vrient å få solgt dagens modell i de 18 månedene mange kunder nå kommer til å vente.

2. Vi går lei. Jeg gjør i alle fall det. Jeg er luta lei P/T Cruiser et halvt år før den kommer til Norge. Kanskje har bilen så gode egenskaper at den i en prøvekjøring kan få stempelet "Et godt kjøp" eller lignende, men kan hende vil jeg ikke juble for et design som er halvannet år gammelt i mitt sinn når bilen kommer på markedet.

Den rake motsetning

Vi har lenge visst at Volvo skulle avløse S/V70 med en ny modell. Ble det en V60? Ble den større? Ble den mindre? Hva skulle den hete?

Spekulasjonene svirret, og ble ikke mindre da Volvo "lekket ut" et bilde av stussen på den nye Volvoen. Så slapp de nyheten i Detroit, og viste bilen samtidig i offentlighet på 40 ulike steder i Europa.

Og vi ser det på trafikken på våre rapporter fra Detroit -- Volvo-saken er den aller mest leste av alle nyhetene (Om du greier å lese den, da. Trafikken på dinside.no har tatt fullstendig av de siste dagene, og mange har måttet tåle å lese en feilmelding eller fem. Vi kan bare beklage at vi er så populære).

Raske medier uten konklusjoner

Vi skal ikke mene noe om hva som er riktig eller gal strategi. Det er heller ikke vår oppgave. Som Norges absolutt ledende leverandør av nyhetsstoff om bil er vi selvfølgelig glade for at nyhetene tikker inn, men om det faktisk bidrar til økt salg er vi mindre sikre på.

Heldigvis er ikke det vårt problem.

En nest siste hilsen fra Detroit,

Henning Sund

Tilbake til nyhetsoversikten fra Detroit