Range Stormer

Det er spennende at Land Rover for første gang velger å presentere en konseptbil på denne måten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Range Stormer

Range Stormer

  1. Store bilder!
image: Range Stormer
image: Range Stormer


Det er selvsagt interessant å få en pekepinn om fremtidig design, men vi synes det er enda mer spennende med signalene bilen gir om fremtidige produkter fra Land Rover.

At konseptbilen i seg selv varsler en mindre Range Rover variant som skal ta opp kampen mot sportsligere konkurrenter som BMW X5 og kanskje også etter hvert kommende Mercedes-Benz M-klasse er på forhånd godt varslet. Også i Frankfurt dukket det opp skisser av Range Stormer, og bilen fikk desidert mest oppmerksomhet av de bilene som kun ble presentert på et A4-ark.

Fetterkraft

Det vil etter hvert bli slutt på BMW-motorer i Land Rover, og i Range Stormer sitter det en V8 fra Jaguar med kompressormatning. Denne er en modifisert utgave av motoren som du finner i XJR- og XKR-utgavene av Jaguar. Girkassen i Range Stormer er en automatkasse fra ZF med seks trinn.

Det er lite opplysninger om firehjulsdriftsystemet, men kravene til tilpassing av for eksempel elektroniske stabilitetssystemer gjør nok at det dukker opp et helt nytt system for kraftoverføring til hjulene. Kanskje vi får en pekepinn om dette når den neste Discovery lanseres.

Veien videre

Det som er klart er at denne plattformen, som flere Land Rover-modeller kommer til å dele, ikke er en rammekonstruksjon. Komfort og kjøreegenskaper på vei er nok tillagt så stor vekt at en selvstendig ramme ikke forenelig. I pressemeldingen heter det likevel at den fleksible plattformen, fleksibel i betydningen anvendelig for forskjellige modeller, skal være svært torsjonsstiv. Det lover godt både for terrengegenskaper og kjøreegenskaper på vei.

Mer spennende er et system kalt ”Terrengrespons”. Det gir føreren mulighet til å velge mellom seks forhåndsprogrammerte innstillinger for forskjellig underlag. Innstillingene er: - dynamisk, for høy hastighet eller svingete vei, - normal, for daglig kjøring, - gress/grus/snø, - sand, - dype grøfter, og til slutt en innstilling for kjøring i steinete terreng. Avhengig av valgt innstilling vil elektronikken styre motor, girkasse, luftfjæring, firehjulsdrift, antispinn og bremser. I tillegg ser det ut som at du kan velge mellom høy og lav utveksling samt innstilling av luftfjæring ved siden av.

Førstemann

Det er allerede klart at det kommer en produksjonsmodell av denne typen, det vil si en mer sportslig orientert SUV. Det som er mest spennende på kort sikt er hvor mye av den nye teknologien det blir å finne i Discovery som kommer ny i år.

Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!