Range Rover: Traktor i luksusklær

Det er ikke mye som mangler på Range Rover. Her er det treverk, skinn og ellers alt hva hjertet kan begjære.

Range Rover: Traktor i luksusklær
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har hatt kjørt den nye Range Rover på det meste av underlag, og kan ikke noe annet enn å bøye oss i støvet for hvor komplett denne bilen er.

Luksus fra du åpner døren

Med en gang du drar i dørhåndtaket lyser det opp en Land Rover-logo i skjermen i midtkonsollen. Vel inne bak rattet har du alt du trenger og en god del til. Vi kjørte med utstyrsnivået Vogue og her mangler det ingenting. Førsteinntrykket avslørte at materialvalg, finish, farger og design er i en klasse for seg, og du skal lete lenge for å finne noe tilsvarende, hvis det i det hele tatt eksisterer. Det er heller ikke mye som eksiterer på listen over ekstrautstyr. Det er stort sett elementer som hvor store felger du vil ha, hvor kraftig stereoanlegg du trenger, skinnkvaliteter og farger.

Oppstart

Prøvekjøringen startet på et gods i Akershus. Rolig kjøring ut langs smale landeveier er en enkel sak for Range Rover. Legger du et hjulsett utenfor veien merker du nesten ikke at hjulene ruller over gresstuster og småstein. Lydnivå, vibrasjoner, fjæring og demping er i en klasse for seg. Når vi begir oss ut på motorveien merker du at bilen flyter av gårde. Dette er en komfortabel bil som virkelig tar vare på sine passasjerer.

Gjørmekjøring

Range Rover: Traktor i luksusklær

Range Rover er visstnok mye brukt i skog og mark. Vi er litt usikre på hvorfor kjøpere av en så luksuriøs bil absolutt vil gjøre den mest mulig møkkete, men vi tar informasjonen ad notam, og svinger av E6 rett nord for Gardermoen for grise til en splitter nye Range Rover som det fortsatt lukter samlebånd av. Til tross for mye fint vær i det siste, var det mange sølepytter å prøve terrengegenskapene i. Vi hadde også lyst til å prøve dykkeegenskapene som strekker seg til 50 centimeter.

Alle hjelpemidler

Ihuga offroadkjørere vil kanskje savne manuelle differensialsperrer, men på Range Rover er det så mye annet spennende at du knapt har samvittighet til å etterlyse noe som helst. Range Rover er nå utstyrt med Torsen senterdifferensial med automatisk sperre. Sperren aktiveres ved ujevn hastighet på for- og bakhjul. Foran og bak er det såkalte åpne differensialer uten sperrer. Som hjelp i terrenget har du Dynamisk Stabilitetskontroll (DSC) og antispinn funksjon. ”Stabilitet” trenger du ikke i skogen, slik at den kan du deaktivere. Antispinn er likevel aktiv og sørger for at alle hjulene er med på å dra lasset. Den bruker bilens bremser til å holde igjen de hjulene som spinner. Det virker og du skal dynke Range Rover dypt for å fa den til å sette seg fast.

Luftfjæring

Range Rover: Traktor i luksusklær

Range Rover er utstyrt med luftfjæring. Den lever delvis sitt eget liv, men kan også justeres manuelt. Den har fire nivåer og den totale nivåforskjellen mellom laveste og høyeste inntilling er 9 centimeter bak og 10 centimeter foran. Den har også en morsom funksjon for simulere stive akslinger. I gamle dager hadde skikkelige offroadere stive akslinger. Det hadde blant annet den gode effekten at hjulet på den andre siden ble presset ned hvis et hjul ble presset opp. Det gjorde at du beholdt et godt grep. Denne funksjonaliteten har du nå også. Selv om det nå er uavhengig hjuloppheng simulerer luftfjæringen de samme egenskapene.

Fjæringens nederste posisjon er kun tilgjengelig når bilen står stille eller kryper fremover i gangfart. Når du gasser på heves bilen 4 centimeter. Dette er normalposisjon. Kjører du i over 80 kilometer vil du bli senket 2 centimeter igjen. Velger du høyeste bakkeklaring heves bilen 6 centimeter foran og 5 centimeter bak i forhold til normalposisjon. På denne inntillingen tillates hastigheter inntil 50 kilometer i timen.

Inn- og utkobling i fart

Range Rover er selvsagt utstyrt med reduksjonsgir. Det ”reduserer” mye, og ved 1.000 omdreininger på dieselmotoren har du en hastighet på 3,65 kilometer i timen. Bensinmodellen går marginalt fortere. Nedover bratte bakker kan du bruke Hill Descent Control (HDC). Dette er en Land Rover-oppfinnelse som vi også har testet på Freelander og Discovery. Med Hill Descent Controll innkoblet kan du slippe alle pedaler og bare styre ned de bratteste kneikene.

Hvis du befinner deg i lavgir trenger du ikke stoppe bilen for skifte tilbake til høygir. Hvis farten er under 50 kilometer i timen, setter du girvelgeren i nøytral, skifter til høygir, setter girvelgeren tilbake i Drive og kjører videre. Vise versa må du helt ned i 18 kilometer i timen.

Mer om herlige motorer og kjøreegenskaper finner du her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.