Uansett om du velger 2WD eller 4WD: Range Rover Evoque er en imponerende tøff og morsom bil.  Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Uansett om du velger 2WD eller 4WD: Range Rover Evoque er en imponerende tøff og morsom bil. Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotografVis mer

Range Rover Evoque 2WD og 4WD

Evoque med forhjulstrekk kommer til Norge over nyttår, så vi dro til Alpene og sammenlignet den med firehjulsversjonen.

- Du kødder ikke med tradisjon!

LES OGSÅ:

Akkurat det tror jeg mange svorne Land Rover-fans tenkte, da den forhjulsdrevne Evoquen ble annonsert for første gang for konservative kunder i fjor.

Men nå er den altså en realitet, og den kommer til Norge i begynnelsen av 2012. Vi dro derfor på Land Rovers årlige vinterarrangement, der tohjulstrekkeren ble vist fram for pressen for første gang. Med på lasset var også Evoque 4WD, firehjulstrekkeren som vi tidligere i år ga en soleklar sekser, det var derfor en god anledning til sammenligning.

Uansett hvilken modell du vurderer er min mening at Evoque er en vanvittig lekker bil: Designet er typisk Range Rover, samtidig som den bringer et friskt pust inn i den ellers lett sedate SUV-kategorien. Og jeg er tydeligvis ikke alene om å synes det; selv i Tyskland og Østerrike fikk vi spørsmål fra nysgjerrige tilskuere på nesten ethvert stopp vi gjorde. Dette er altså ingen bil for deg som liker å gli ubemerket gjennom landskapet, Evoque er i stedet en showstopper.

Se bilder av begge modellene i aksjon i alpene her:

Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Hvor går veien? Bilde 1. Dagens sikkerhetskrav gjør at bilenes A-stolper blir kraftige for å få plass til airbager osv. Ulempen er at denne passive sikkerheten også går ut over den aktive sikkerheten, ettersom du får en stor dødvinkel i gitte posisjoner. Det er ikke unikt for Range Rover, men vel verdt å være klar over når du kjører. Foto: Øyvind P
Bilde 2 er tatt med bilen i nøyaktig samme posisjon, vi har bare lent oss unaturlig langt fram over rattet og knipset. Et godt eksempel på hvor mye som faktisk skjules bak A-stolpen. Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind Paulsen

Fordeler: Range Rover Evoque 2WD

2-hjulstrekk gjør Evoquen 75 kilo lettere, og kanskje viktigst: Den har langt lavere CO2-utslipp, som er en medvirkende årsak til at du som kunde får en billigere bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vel, billig er nok en overdrivelse. For selv om startprisen for Evoque Pure med forhjulstrekk er på 449.000 norske kroner, så skal det ikke så fryktelig mange klikk til i tilbehørslisten før prisen stiger raskt.

Motormessig er det imidlertid ganske enkelt: Evoque 2WD blir nemlig kun tilgjengelig med manuell girkasse, og en 2,2 liters eD4 dieselmotor på 150 hestekrefter.

Det gjør likevel ingenting. Dette er nemlig en motor som kler bilen meget godt.

Under våre to testdager vekslet vi for eksempel hyppig mellom tohjulstrekkeren på 150 hk og 190-hestersmodellen (med 2,2 liters dieselmotor og automat), og selv om sistnevnte nok gir deg mer status blant kompisene, så er vår dom at 150-hesteren holder i massevis for norske forhold. Den manuelle sekstrinnsgirkassen oppleves for øvrig som svært presis og lettsjaltet, og bør få sin del av æren for at 150-hesteren føles så sprek i praksis.

Mye takket være stopp-start-funksjonen får kupéversjonen med 2WD et CO2-utslipp på 129 g/km. Femdørsversjonen (som altså er den rimeligste i Norge) ligger på 133 g/km, mens vi får et lite hopp til 149 g/km om vi velger den samme motorstørrelsen med automatisk girkasse. Dette er uansett et langt skritt i riktig retning for Range Rover, og det er definitivt på tide.

2WD og 4WD på veien

Det første som slår oss med Evoquen er at responsen fra styringen er svært presis, og det tror jeg alle som liker å kjøre bil vil sette pris på. Bilens adferd generelt er adskillig strammere og mindre "baljete" enn det som ofte er tilfellet i denne klassen. Det samme gjelder bremsene, som er direkte og effektive. Vi noterte også at det var langt mindre støy enn vi hadde forventet fra en mini-SUV, og det selv når du kjører i hastigheter langt over det tillatte her på berget. På Autobahn merker du selvsagt vindstøyen i hastigheter over 130 km/t, men motorlyden er overraskende godt dempet.

Se video av 2WD & 4WD-versjonen i praksis:

Akkurat når det gjelder motorlyd er det imidlertid en forskjell på 150 og 190-hesteren. Sistnevnte klarer nemlig å skvise ut et litt fetere lydbilde når du presser gassen i bånn.

Når det gjelder vanlig vei er den gode nyheten at det kun er marginale forskjeller mellom 2WD og 4WD-versjonen, så her henviser vi like godt til vår test fra i sommer.

Men holder det med 2-hjulstrekk?

I denne runden hadde Range Rover som sagt lagt turen til Østerrike i håp om å vise fram kjøreegenskapene på snø og is. Typisk nok var det kun på de øverste toppene at vi fikk is og snø som underlag, men enkelte av fjelletappene var likevel glatte nok til at bilene fikk kjørt seg. Vi hadde i tillegg tilgang til en bane, der bilene fikk prøvd seg under tryggere forhold.

Den gode nyheten er at det er fint lite å bekymre seg over på grus og vanlig sleipt underlag. Når vi beveget oss ut i stigninger og utforkjøringer på 30 grader kom naturlig nok forskjellene tydeligere fram.

I de bratteste og glatteste oppoverbakkene merker du raskt at antispinn-funksjonen får kjørt seg på 2WD-versjonen, men som på en hvilken som helst annen forhulsdreven bil vil den gnage seg framover som en grevling om du bare holder farten konstant og jevn. Også bakkestarter på til dels svært glatt underlag gikk greit, her hjelper selvsagt elektronikken til - akkurat som vi forventer fra alle nye biler i dag.

Forutsatt at du tør og evner å holde gassen på riktig nivå så vil den dra seg framover - selv om det på langt nær er en så uproblematisk opplevelse som på modellen med firehjulsdrift.

Med andre ord: Evoque 2WD skiller seg ikke fra andre forhjulsdrevne alternativer her, med unntak av at den økte bakkeklaringen gir deg de vanlige fordelene når du skal kjøre over brøytekanter.

Når det gjelder bratte nedoverbakker har imidlertid Evoquen mer å rutte med.

Hill Descent Controllen (nedoverbakke-assistent), kjent fra andre Land- og Range Rover-modeller og konkurrenter, er svært praktisk ved bratte nedkjøringer. Alt du trenger å gjøre er trykke inn knappen, slik at bilens elektronikk overtar nedbremsingen. Elektronikken sørger da automatisk for at bilen holder en jevn hastighet på cirka 8 km/t, ved å selv regulere fordelingen av bremse- og motorkraft, slik at du som sjåfør kan nøye deg med å styre.

Vi prøvde funksjonen både ned en glatt og isete kjerrevei, samt på testbanens 30-graders bakke, og konklusjonen er ganske enkelt at det fungerer.

Verdt å nevne er også nødbremsfunksjonen, som er lik både på 2WD og 4WD-versjonen: Uansett hvilken hastighet du kjører i, kan du nemlig få bilen til å stoppe på en kontrollert måte ved å holde i det elektroniske håndbrekket. Dette er naturlig nok ikke noe du bruker til daglig, men det kan være praktisk for deg som skal øvelseskjøre med junior, eller som sitter på med en sjåfør som av en eller annen grunn får panikk.

Bildene her er KUN av 2WD-versjonen:

Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Uansett om du velger 2WD eller 4WD: Range Rover Evoque er en imponerende tøff og morsom bil. Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf
Foto: Bilde tatt av Land Rovers fotograf

Men vil 2WD-versjonen slå an?

Du sparer 50.000 kroner om du velger den manuelle 2WD-versjonen, i stedet for den rimeligste 4WD-versjonen (449.000 mot 499.000 norske kroner), og det er liten tvil om at de 50.000 er godt å ha i bakhånd når du begynner å se på tilbehørslisten.

Siden det er tilnærmet umulig å se forskjellen på de to modellene i praksis, og de aller færreste av oss noengang vil bruke bilen i terrenget, burde det strengt tatt være en enkel sak.

Spørsmålet er likevel om 50.000 kroner i prisforskjell er nok for kundegruppen Range Rover henvender seg til. Akkurat det får vi neppe svaret på før salgstallene begynner å tikke inn etter første kvartal 2012.

Men hva synes du? Del det med oss i debatten.