Mads Østberg ser ut til å trives i en innlånt Tesla Roadster under årets Zero Rally.
Mads Østberg ser ut til å trives i en innlånt Tesla Roadster under årets Zero Rally. Vis mer

Rallystjerner på ukjent mark

Det hjelper ikke å være god rallyfører i bensinbil når du får utlevert en elbil, eller?

Publisert
Sist oppdatert

De to første etappene av Zero Rally er over, og en lang rekke etapper er fullført. Vel, ikke av alle. Løpet handler om å utnytte bilenes batterikapasitet på beste måte innenfor en gitt tidsramme, og med disse kriteriene er det bare å legge i vei. Således gir denne typen bilsport et helt annet fokus enn på de ordinære som kun går på tid. Kanskje dette er fremtidens bilsport?

Tre utfordringer - holder batteriene?

I all hovedsak bestod første dag av tre forskjellige prøvelser:

  • De tilsynelatende enkleste etappene er rett og slett transportetapper som skal gjennomføres innenfor et gitt tidsvindu. Dette høres enkelt ut, og som sjåfør er det lett å bli ufokusert. Sånt blir det lett høyt strømforbruk av, noe som igjen går utover rekkevidden. Det får man svi for på slutten av dagen.
  • Den andre typen etapper handler om å kjøre en hel etappe hvor man skal være på et angitt sekund ved et angitt antall hele hundre meter. Dette skal gjøres over flere kilometer i strekk, samtidig som man skal navigere. Her kreves det stor fokus over lengre tid.
  • Den tredje typen etapper er slalåmkjøring på bane, hvor raskeste tid er det eneste saliggjørende. I Zero Rally var det innlagt tre etapper av denne typen i løpet av den første dagen. To underveis i løpet, og en helt til sist. Dette er øvelser som spiser batterikapasitet rått, og ikke alle bilene klarte å gjennomføre siste etappe.

Helt uvitende

Ingen deltakere får indikasjon på resultatene underveis. Flere deltakere i den klassen med flest deltakere fikk kjenne rekkeviddeangsten på kroppen, og noen med god grunn.

Bilen vi deltar med, en Nissan Leaf som er på besøk i Norge for første gang, var faktisk en av bilene som stod igjen med lengst gjenværende rekkevidde etter to fullførte dager.

Hvordan er ståa etter to dager?

Andre dag i årets rally startet bra for vår del. Svært bra må sies. Med null prikker i de ordinære etappene, og med klassens beste tid i bakkeløpet lå alt til rette for revansje etter første dag. Usikkerhetsmomentet var de såkalte ”regularity-etappene”. Kunsten å kunne treffe en rekke angitte antall hundremetere på en rekke angitte tider, ned til spesifisert sekund var tøff. Og det med en angitt snitthastighet over en strekke på over tre mil. Resultatlistene viste i ettertid at vi plottet tidene perfekt med kun tiendelers margin – helt til vi navigerte feil i et veikryss, og feilmarginene skjøt i været. Etappen var ødelagt, og forrige dags forsprang var det umulig å gjøre noe med.

Zero Rally avsluttes ved at alle ekvipasjene ankommer Oslo i ettermiddag. Da kan folk som er i byen få med seg at politikere og andre kjente personligheter får prøve bilene i kontrollerte former. Hovedstadens ordfører skal være gjestesjåfør i vår deltakerbil.

Program er lagt ut på www.zerorally.no


DinSide avsluttet forøvrig den første dagen i den tro at vi ledet. Men vent litt. Det var visst andre plass, mens noen dessverre ikke kom i mål i det hele tatt. Heller ikke landets fremste rallyførere kom særlig godt ut av det. I hvert fall ikke til å begynne med, for rallyets første dag bar preg av kluss med tider og resultater. Så snart feilene ble rettet opp var vi skjøvet ned til andre, og rallyførerne fikk sine rette plasser lenger opp på listene i de respektive klassene.

Stjernespekket

I årets utgave av Zero Rally stiller rallysjåfører som Henning Solberg, Mads Østberg, Andreas Mikkelsen og flere til. Eldar Vågan og den nylig avdankede hopperen Anders Jakobsen var likevel de to som tilsynelatende måtte skrive flest autografer til tilskuerne.

Av bilene var det antagelig bilen DinSide ratter rundt i som trakk mest oppmerksomhet. Bilen ble da også ikke uten grunn kåret til Årets Bil 2011.


Stiller i største klassen

DinSide stiller med Nissan Leaf i Urban-klassen, og møter blant annet tre Volvo C30, et lass med Think City og en Fiat 500E. Sistnevnte er faktisk bygget om fra en standard motorisert 500 for å kun gå på strøm.

I Sport-klassen finner vi en mengde Tesla Roadster, og det er i hovedsak i disse bilene våre eminente rallyførere befinner seg. Tesla Roadster utpreger seg med to ting. Suveren batterikapasitet, og desidert størst fartsressurser. Slik løpet er lagt opp trenger man ikke engang tenke på forbruket i en Tesla S, for den har en rekkevidde som overgår løpets etapper uansett. Det er derimot andre som får smake på rekkeviddeangsten.

Bratt lærekurve

Etappene første dag var en bratt læringskurve på tidtaking og kalkulering mellom hastigheter og tider. Kjøreteknikken lå inne fra før, men det tar tid å tilpasse seg en ny bil, dens instrumenter, og øvrige hjelpemidler som passer til denne type rally.

På en elbil med justerbar regenerering av bremsekraft er det ikke nok å bare planlegge hvor man skal be om kraft, men også hvor man kan hente deler av den tilbake. Sammen utgjør disse elementene et økonomiløp i praksis.

Zero Rally arrangeres av miljøorganisasjonen Zero, i samarbeid med Norges Bilsportforbund (NBF), som igjen er Norges representant for det internasjonale bilsportforbundet FIA. Det er også NBF som ser til at alt går etter gjeldende internasjonalt reglement.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer