Rally Dakar i bilder

Vi er tilbake fra Dakar med ferske bilder fra årets rally. Kos deg med bilder av tøffe biler, spreke motorsykler og en glad Pål Anders Ullevålseter under den afrikanske solen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
KUN 65 I MÅL: 134 av 199 motorsyklister brøt årets løp, noe som sier alt om hvor imponerende Pål Anders Ullevålseters femteplass faktisk er.
KUN 65 I MÅL: 134 av 199 motorsyklister brøt årets løp, noe som sier alt om hvor imponerende Pål Anders Ullevålseters femteplass faktisk er. Vis mer


DAKAR (DinSide Motor): Til tross for at to av etappene måtte kanselleres, skulle årets Rally Dakar vise seg å bli en knallhard utfordring for deltakerne. Bare 60 av 153 biler og kun 65 av 199 motorsykler fullførte løpet. Det betyr at 227 deltakere måtte bite i gresset, eller rettere sagt i sanden, før de tøffeste blant dem kunne nyte hyllesten ved ankomsten til Hotel Le Meridien i Dakar.

54 timer

Raskeste bilfører (Peterhansel) brukte snaue 54 timer på de rundt 5.000 kilometrene som inngikk i de 15 spesialetappene. Disse var fordelt på to europeiske (Frankrike og Spania) og seks afrikanske land (Marokko, marokkansk-okkupert Vest-Sahara, Mauritania, Burkina Faso, Mali og Senegal). Utrolig nok klarte raskeste motorsyklist (Roma) de 15 etappene på snaue 56 timer, noe som betyr at Roma totalt bare brukte 2 timer mer enn Peterhansel. Dette til tross for at motorsyklistene ikke nyter godt av en egen navigatør, slik bilførerne gjør. Pål Anders Ullevålseter brukte rett over 58 timer, noe som betyr at kun fire bilførere kjørte raskere Ullevålseter.

Raskeste lastebilfører, russiske Tchaguine, brukte forøvrig 68 timer med sin Kamaz lastebil.

Mitsubishi dominerte

GULL OG SØLV: Tidligere MC-vinner Peterhansel og fjorårsvinner i bilklassen, Masuoka, sørget for at Mitsubishi tok både gull- og sølvmedalje i årets løp.
GULL OG SØLV: Tidligere MC-vinner Peterhansel og fjorårsvinner i bilklassen, Masuoka, sørget for at Mitsubishi tok både gull- og sølvmedalje i årets løp. Vis mer


Mens motorsykkel-klassen totalt domineres av det østerrikske merket KTM, et merke også Ullevålseter kjører, var resultatene i bilklassen langt mer spennende. Blant de ti beste deltakerne finner vi seks ulike bilmerker; Mitsubishi, Schles-Ford, BMW, Volkswagen, Nissan og Honda. Likevel er det nok Mitsubishi-teamet som er mest fornøyd med årets rally. Med franske Peterhansel og japanske Masuoka på henholdsvis første- og andreplass, samt tyske Andrea Mayer på femteplass, har Mitsubishi vist at deres spesialbygde Pajero Evo-biler tåler svært mye juling.

Gratis-reklame for BMW

DIESEL: BMW-gutta Alphand og De Mevius brukte diesel-motorer, i likhet med Volkswagen.
DIESEL: BMW-gutta Alphand og De Mevius brukte diesel-motorer, i likhet med Volkswagen. Vis mer


BMW har også fått mye reklame i årets løp, og i motsetning til Mitsubishi kan BMW glede seg over at denne reklamen var gratis. Franskmannen Luc Alphand og belgieren Gregoire De Mevius gjorde det kjempegodt med BMW X5 og tok henholdsvis fjerde og åttende plass i årets løp. Dette er en imponerende bragd, ikke minst med tanke på at de to BMW-førerne ikke har noe fabrikklag i ryggen. Det blir spennende å se om disse resultatene er det som skal til for at BMW på sikt vil satse på Dakar-rallyet.

Sjetteplass til Volkswagen

VELLYKKET DEBUT: Volkswagens Jutta Kleinscmidt klarte til slutt å ta seg inn til en 17. plass. Lagkamerat Saby hadde ingen problemer med sin Touareg og tok sjetteplass.
VELLYKKET DEBUT: Volkswagens Jutta Kleinscmidt klarte til slutt å ta seg inn til en 17. plass. Lagkamerat Saby hadde ingen problemer med sin Touareg og tok sjetteplass. Vis mer


Også Volkswagen har grunn til å være fornøyd med sin innsats. Den tyske bilprodusenten stilte kun med to biler, men klarte likevel å skaffe seg masse oppmerksomhet. Franskmannen Saby tok sjetteplassen i årets løp og hans tyske lagkamerat Jutta Kleinscmidt havnet til slutt på en 17. plass, til tross for at hun etter et uhell på sjette etappe var helt nede på 115. plass sammenlagt.

Men Jutta fikk fart på sin Touareg etter bytte av motor og kom inn blant de ti beste på de åtte siste etappene. I tillegg tok den tidligere Dakar-vinneren seieren på 16. etappe. Volkswagens motorsport-avdeling har derfor bestemt seg for å fortsette satsingen på Dakar og regner med å stille med tre biler neste år.

Negativt for Nissan

BRØT: Finske Ari Vatanen hadde stadig problemer med sin Nissan og måtte bryte etter 13. etappe.
BRØT: Finske Ari Vatanen hadde stadig problemer med sin Nissan og måtte bryte etter 13. etappe. Vis mer


Nissan, derimot, er nok ikke helt fornøyd med resultatene i Dakar 2004. Nissan hadde satset tungt på årets løp, og kunne blant annet skilte med kjendisførere som Ari Vatanen (Finland) og rally-føreren Colin Mc Rae (Skottland). Men Nissans såkalte pickuper skulle vise seg å slite med store problemer, blant annet var kløtsjer og girkasser kranglete. Dermed holdt det ikke at Colin Mc Rae kjørte svært godt og blant annet sikret seg to etappeseire. Tekniske problemer førte til at han pådro seg en 69. plass på niende og en 43. plass på 15. etappe, noe som resulterte i at han til slutt havnet på en 20. plass sammenlagt.

Sør-afrikaner reddet Nissan

Ari Vatanen begynte brukbart, og vant blant annet fjerde etappe. Men stadige tekniske problemer medførte at finnen til slutt måtte bryte, noe han gjorde etter 13. etappe. Sør-afrikanske Giniel De Villiers ble den som måtte redde Nissans ære. Han tok syvendeplassen sammenlagt, drøye åtte timer bak Mitsubishis Peterhansel.

Vi var heldige nok til å få med oss den 17. og siste etappen samt målgangen i årets Dakar-løp. Store bilder finner du her:

  • Biler: Etappe 17
  • Biler: Målgang
  • MC: Etappe 17
  • MC: Målgang
  • Sammenlagtresultater: Bil
  • Sammenlagtresultater: MC
  • Flere artikler fra Dakar 2004 finner du her.

  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!