Oppgradert Lexus RX 450h

Raffinert direktør-SUV i test

Lexus har foretatt en betydelig oppgradering av sitt SUV-flaggskip, en mester på komfort og luksusfølelse, nå med forbedret kjøredynamikk.

SUV I SOLNEDGANG: Vi har kjørt 7-seteren Lexus 450h, - og feiret Lexus' 30 årsjubileum i samme slengen. Fjerde generasjon RX har gjennomgått en velkommen oppgradering midtveis i sin livssyklus. Foto: Knut Moberg
SUV I SOLNEDGANG: Vi har kjørt 7-seteren Lexus 450h, - og feiret Lexus' 30 årsjubileum i samme slengen. Fjerde generasjon RX har gjennomgått en velkommen oppgradering midtveis i sin livssyklus. Foto: Knut Moberg Vis mer

For 30 år siden, i 1989, rullet den første produksjonsklare Lexus-modellen av samlebåndet på Tahara-fabrikken til Toyota i Japan etter seks år med utvikling.

Bilen, som blant annet skulle slå referansen i den øvre premium-klassen, Mercedes S-klasse, skulle sette denne til veggs på både luksus, kvalitet, driftssikkerhet og - ikke minst - selve kundeopplevelsen. Lexus LS 400 var født.

USA-suksess

Suksessen lot ikke vente på seg og Lexus klarte det de hadde satt seg fore å gjøre - ta kronen fra Mercedes i denne svært lukrative markedssegmentet - i hvert fall i det største markedet, USA. Der var ikke bilkjøperne like opphengt i det tradisjonsbundne ved merkevarer som Mercedes-Benz, Jaguar eller BMW.

30 ÅRS FORSKJELL: Til venstre ser vi den aller første Lexus-modellen, som ble lansert i 1989. Til høyre dagens LS 500h - i tilsvarende kategori luksussedan. Vi har kjørt dem begge - og «bestefar» klarer seg fortsatt overraskende bra. Foto: Knut Moberg
30 ÅRS FORSKJELL: Til venstre ser vi den aller første Lexus-modellen, som ble lansert i 1989. Til høyre dagens LS 500h - i tilsvarende kategori luksussedan. Vi har kjørt dem begge - og «bestefar» klarer seg fortsatt overraskende bra. Foto: Knut Moberg Vis mer

Suksessen gjentok seg i Nord-Amerika med SUV-en (eller SLV - for Sport Luxury Vehicle, som Lexus kalte den), RX, som ble lansert i 1997.

I 2005 ble den avanserte hybrid-SUV-en RX400h lansert og satte defintivt Lexus på kartet som en leder innen fremtidsrettede drivsystemer. Men europeerne fortsatte å foretrekke sine egne merker.

30 år senere er situasjonen fortsatt at Lexus er langt unna å kunne hamle opp med konkurrenter som Volvo XC90, BMW X5 eller Mercedes GLE på det europeiske, enn si det norske markedet. Samtidig, i USA, selger RX-modellen, som nå oppgraderes, cirka dobbelt så godt som konkurrenten bak - Mercedes GLE.

SKARPT BLIKK:      Foto: Knut Moberg
SKARPT BLIKK: Foto: Knut Moberg Vis mer
GOD PLASS: Her er artikkelforfatteren med øvrige redaksjonsmedlemmer i en 7-seters RX 450h fra før oppgraderingen, men med samme plassforhold, ved en tidligere anledning. Foto: Knut Moberg
GOD PLASS: Her er artikkelforfatteren med øvrige redaksjonsmedlemmer i en 7-seters RX 450h fra før oppgraderingen, men med samme plassforhold, ved en tidligere anledning. Foto: Knut Moberg Vis mer

Stor 7-seter

RX 450h ble allerede før dagens fornyede versjon tilgjengelig med en tredje seterad, og det er denne varianten i oppdatert utførelse som nok vil bli mest etterspurt i Norge.

Det er imidlertid femseteren vi har kjørt i denne testen. 7-seteren er ikke mer enn elleve centimeter lengre - og bilen når dermed akkurat fem lengdemeter.

Nytt med facelift-utgaven er at tredje seterad nå kan flyttes ni centimeter i lengderetningen og det er mulig for voksne å sitte der om ikke i lengre perioder.

EGENARTET:Foto: Knut Moberg
EGENARTET:Foto: Knut Moberg Vis mer

Luksusfølelsen på plass

Lexus-interiøret var allerede før oppgraderingen, som i merkets andre modeller, et svært behagelig sted å oppholde seg, og er det også i den ansiktsløftede utgaven vi nå har kjørt.

Det er åpenbart at designere og utviklere har etterstrebet denne raffinerte luksusfølelsen, som er oppnådd gjennom detaljarbeid på høyt nivå og utstuderte materialvalg.

Lexus-utviklerne beskriver med mye detaljer hvordan tradisjonelle japanske håndverksteknikker, men også høyteknologisk produksjonsteknologi med matematisk presisjon, er tatt i bruk for gi kundene denne spesielle Lexus-følelsen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Oppgradert teknologi

Den oppdaterte modellen har i så måte overveiende videreført det vellykkede interiøret - men den nye berøringsskjermen, som vi oppdaget i ES 300h tidligere i år, er en kjærkommen forbedring. Den har bedre oppløsning, og er bedre posisjonert i forhold til føreren.

Den har også den nye berørings-pad-en som betjeningselement. Det er bedre enn den gamle joystick-aktige kontrollhendelen, men fortsatt ikke like ergonomisk som et dreiehjul, synes vi.

Viktig er det også at Lexus nå matcher konkurrentene ved å ha innført Apple CarPlay- og Android Auto-kompatibilitet, samt stemmekontroll.

EN OASE FOR RO I SJELEN: I forsetene i RX 450h merker man raskt en indre ro, og luksusfølelsen og bilens karakter generelt, gir en stor grad av godfølelse. Setene er for øvrig svært komfortable, men kunne gitt noe bedre sidestøtte. Foto: Knut Moberg
EN OASE FOR RO I SJELEN: I forsetene i RX 450h merker man raskt en indre ro, og luksusfølelsen og bilens karakter generelt, gir en stor grad av godfølelse. Setene er for øvrig svært komfortable, men kunne gitt noe bedre sidestøtte. Foto: Knut Moberg Vis mer
UTMERKET: Også bak sitter man bra, og det er godt med plass både til ben og hode. Foto: Knut Moberg
UTMERKET: Også bak sitter man bra, og det er godt med plass både til ben og hode. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ingen motoralternativer

Bensinmotoren er uendret - altså en 3,5-liters V6 som fungerer i atkinson-syklus og yter maksimalt 262 hestekrefter med et dreiemoment på opptil 335 newtonmeter.

V6-maskinen samarbeider med en elektromotor foran, som kan bidra med 167 hestekrefter og 335 newtonmeter, mens den mindre elmotoren bak kan produsere opptil 68 hester og 139 newtonmeter.

Totalt gir dette den maksimale såkalte systemeffekten på 313 hestekrefter. Det er midt på treet i klassen, og ingen voldsom forbedring fra den nesten like raske RX 400h fra 2005 (se video nederst). Noe dreiemoment er det som vanlig ikke mulig å oppgi nøyaktig med denne typen drivlinje, da trekkraften er kontinuerlig variabel. Likevel kan Lexus indikere at denne alltid vil befinne seg innenfor et område mellom 474 og 809 newtonmeter.

Vi opplever uansett motoriseringen som tilstrekkelig, om ikke heftig. Som tidligere har ikke RX-hybriden noen girkasse i vanlig forstand, men en kontinuerlig variabel transmisjon (CVT), som sørger for en kombinasjon og overføring til drivakslene av kreftene fra de tre motorene.

Dropp «klampen i bånn»

Denne CVT-transmisjonen ble forbedret med denne generasjonen og virker mindre masete enn tidligere. Den er imidlertid fortsatt ikke laget for å gi full gass. Med pedalen mot gulvet høres nemlig en kontinuerlig dur fra V6-motoren, som ikke avtar før man slipper opp gassen.

Den meget effektive støydempingen gjør heldigvis at lyden aldri blir irriterende. Og brukes gasspedalen riktig, fungerer kraftoverføringen upåklagelig og er rimelig rask.

0-100 kilometer i timen på rett i underkant av åtte sekunder (7,7 er oppgitt), er raskt nok selv om bilen aldri oppleves spesielt rask - bare tilstrekkelig. Trekkraften er imidlertid god og bilen har til enhver tid gode forbikjøringsegenskaper. Fremdriften blir behagelig og aldri rykkete.

LIK PROFIL: Lexus RX har egenart, det er det ingen tvil om. Linjene er uforandret på den oppgraderte modellen. Foto: Knut Moberg
LIK PROFIL: Lexus RX har egenart, det er det ingen tvil om. Linjene er uforandret på den oppgraderte modellen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Oppstivet og skjerpet

Kjøremessig er RX 450h helt på høyden. Kjørekomforten er førsteklasses og kjøreegenskapene oppleves som skarpere og kvikkere enn før. Den slår etter vår mening sine tyske konkurrenter på førstnevnte felt, mens disse fortsatt har et overtak når det gjelder ren kjøredynamikk.

Likevel, grepene som er tatt har gitt resultater. Bilen er stivet opp og stabilisatorstaget er større. Styreresponsen er blitt bedre, både takket være dette og fordi SUV-en nå er utstyrt med Active Cornering Assist, et elektronisk system for bedring av grepet i svingene. Det hemmer til en viss grad understyringstendensene bilen var belemret med. Bra.

BLADESCAN AHS: Lexus hevder å være først i verden med den nye lysteknologien, som er et alternativ til eksempelvis LED Matrix-lysene hos tyske konkurrenter. Dette er adaptive hovedlys som er utstyrt med mange små LED-lys. En spinnende propell med to speil sprer lyset og kan spre, dele eller blende lyset av for foranliggende eller møtende kjøretøy mye mer presist enn tidligere, ifølge produsenten. Foto: Knut Moberg
BLADESCAN AHS: Lexus hevder å være først i verden med den nye lysteknologien, som er et alternativ til eksempelvis LED Matrix-lysene hos tyske konkurrenter. Dette er adaptive hovedlys som er utstyrt med mange små LED-lys. En spinnende propell med to speil sprer lyset og kan spre, dele eller blende lyset av for foranliggende eller møtende kjøretøy mye mer presist enn tidligere, ifølge produsenten. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bilen har dessuten fått nye dempere, som også hjelper på svingegenskapene samtidig som det gir et enda høyere komfortnivå. Lexus-ingeniørene forklarer dette med innføringen av såkalt FCD - friksjonskontroll, som reduserer høyfrekvente vibrasjoner fra de små ujevnhetene i veibanen.

I det store og hele fremstår den store SUV-en fortsatt i hovedsak som enda mer velkjørende enn før, mer dynamisk (uten selvsagt å kunne kalles sportslig), med Sport-innstilling.

Sistnevnte kan inndeles i Sport S og Sport S Plus hvis man har en versjon med det adaptive understellet.

Sport S Pluss innebærer avstiving av understellet og mer sportslig styreutveksling, som gjør bilen mer underholdende å kjøre aktivt. Det vil likevel alltid merkes at bilen er tung, og dette er uansett ikke en bil man hiver rundt i svingene.

Den er ganske enkelt laget for å kjøres på en sivilisert måte, og vil verken krenge eller duve på en ubehagelig måte.

IKKE GEDIGENT: Bagasjerommet fremstår som greit, men det erikke imponerende. Foto: Knut Moberg
IKKE GEDIGENT: Bagasjerommet fremstår som greit, men det erikke imponerende. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mye luksus for pengene

Lexus RX 450h koster fra 766.000 kroner og selv høyeste utstyrsgrad bikker faktisk ikke en million kroner. Det får oss til å tenke at vi faktisk her kjører det som utvilsomt oppleves som en millionbil - til under en million.

Det man da får, er utstyrsgraden Comfort, bare på femseteren. Den er allerede utstyrt med 18-tommers lettmetallfelger, bi-LED hovedlys, mørktonet glass bak, skinninteriør, Pioneer lydanlegg med ni høyttalere, 8-tommers fargeskjerm med Lexus navigasjon og berøringspad-betjening, parkeringssensorer foran og bak, varme i rattet, eljustering av forsetene - varme og ventilasjon, smart start-og låsesystem (nøkkelfritt) og de oppgraderte sikkerhets-og assistansesystemene i Lexus Safety System.

Neste nivå er Executive (fra 815.600 kr) både på fem- og syvseteren. Der får man blant annet 12,3-tommersskjermen som på testbilen, 20-tommers hjul, elektrisk bakluke, varme også i baksetene og oppgradert Pioneer-lydpakke med 12 høyttalere, samt trådløs mobillader. Denne graden kan utvides med HUD (head-up display, blindsone- og krysstrafikkvarsel og panoramatak.

ENDRET: I stedet for den joystick-aktige utveksten for å betjene skjermen, har RX 450h nå fått en berøringsflate - Remote Touch. Det er mer presist, men ikke vår favorittløsning. Foto: Knut Moberg
ENDRET: I stedet for den joystick-aktige utveksten for å betjene skjermen, har RX 450h nå fått en berøringsflate - Remote Touch. Det er mer presist, men ikke vår favorittløsning. Foto: Knut Moberg Vis mer

På øverste utstyrsnivå kan man velge mellom den mer luksuriøse tilnærmingen, med graden Luxury (fra 901.400 kr), eller den mer sporty, med F Sport S (917.300), med enda en del ekstra snacks og pynt, som Blade Scan AHS-lyktene og Mark Levinson Surrround lydsystem med 15 høyttalere, mer luksuriøse seter, flere justeringsmuligheter og mer avanserte understell adaptive justerbare dempere på begge, og elektriske stabilisatorstag på F Sport S.

Konklusjon

Femmeren på terningen er et resultat av forholdet mellom hva denne bilen gir deg og det den koster. Altså: Hadde den, som tilsvarende utstyrte konkurrenter, kostet opp mot halvannen million, ville den fått terningkast fire - på egenskaper alene. Motoren er ikke avsindig kraftig, kjøreegenskapene ikke spesielt inspirerende selv om de er forbedret, og valgmuligheter når det gjelder motorisering er altså ikke-eksisterende.

Men produktet Lexus bringer til torgs er så bra på alle andre områder, og prisen såpass konkurransedyktig overfor konkurransen, at dette fremstår som et knallkjøp i klassen for store, raffinerte, luksuriøse SUV-er.

Lexus RX 450h

Versjon:RX 450hL AWD
Bensinmotor:V6, 3456 ccm
Transmisjon:CVT
Drivstoff:Bensin
Effekt v. o/min:262 hk / 6000
Dreiemoment335 Nm / 4600
Elmotor F
Effekt167 hk
Dreiemoment335 Nm
Elmotor B
Effekt68 hk
Dreiemoment139 Nm
Samlet effekt313 hk
0-100 km/t8,0 sek.
Toppfart180 km/t
Forbruk0,79 - 0,82 l/mil
CO2-utslipp179 - 186 g/km
Tankvolum:65 l
Hjul, standard:235/65-18
Vekt:2205 - 2275 kg
Lengde:500/190/170 cm
Akselavstand:279 cm
Tilhengervekt:2.000 kg
Bagasjerom:176 / 474 / 591 / 1656 l
Pris, fra:766.300 kr
Pris, testbil:967.800 kr

Tilbake til fremtiden ...i 2005

Vi foretok en aldri så liten tidsreise da vi fikk prøvekjøre RX 400h fra 2005, den første Lexus-SUV-en med hybridsystemet de nettopp hadde utviklet og som vi den gang lot oss imponere voldsomt over (Vår test fra den gangen finner du nedenfor):

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her