Mercedes GT Black Series

Råeste Mercedes - med god margin!

730 hk og 0-100 på 3,2 sekunder!

HER ER DEN: Mercedes AMG GT Black Series. Foto: AMG
HER ER DEN: Mercedes AMG GT Black Series. Foto: AMG Vis mer

Onsdag i forrige uke begynte det plutselig å versere spionbilder av den helt ville og nye Mercedes AMG GT R Black Series på det sosiale mediet Instagram.

En av de første som var ute med bildene var nettstedet Race356, som brukte Instagram som bildekreditt, altså ingen kjent fotograf.

PR-STUNT: Få dager etter spionbildene, slipper AMG selv denne teaserfilmen av nøyaktig samme bil, til og med, med en spionfotograf i hovedrollen. Film AMG. Vis mer Vis mer

Noen dager senere legger AMG selv ut en film på Youtube av nøyaktig samme bil, i samme garasje, der man ser en spionfotograf ( Shmee150, en kjent youtuber og bilsamler, som faktisk har en ganske så rå GT R Pro) knipse bilder av bilen for senere å stikke av med den og sette den fra seg etter at alle nødvendige bilder er tatt og sendt til oppdragsgiver.

Målet er uansett nådd. Bildene og ryktene har spredt seg som ild i tørt gress og det er mye som tyder på at de som allerede har kjøpt både GT GT S, GT C og GT R tidligere, nå har fått noe nytt å spare til, for her er det store nok forandringer til å åpne lommeboka på ny.

Tidenes sprekeste AMG

Nå er endelig bilen bekreftet. Nanvet også. Den har kvittet seg med "R" og heter bare Mercedes-AMG GT Black Series.

SE SÅ: Samtidig som GT Black Series lanseres, får vi også et bilde av Shmee150 i garasjen der de angivelige spionbildene ble tatt. Genialt av AMG: Foto: AMG
SE SÅ: Samtidig som GT Black Series lanseres, får vi også et bilde av Shmee150 i garasjen der de angivelige spionbildene ble tatt. Genialt av AMG: Foto: AMG Vis mer

Vi begynner med det mest vesentlige, nemlig motoren. Det er fortsatt snakk om den råe 4-literen med V8 og to turboer.

Motoren er faktisk god for langt mer enn det AMG har tatt ut av den håndbygde motoren selv. Det har flere private tunere bevist.

VOLDSOM: Bildene som er sakset fra race 356 sin Instagram-konto, viser voldsomme inntak og utslipp til luft. Turboene ligger rett bak luftinntaket i senter og generer voldsomt med varme der de er plassert mellom V-en i motoren. Foto: AMG
VOLDSOM: Bildene som er sakset fra race 356 sin Instagram-konto, viser voldsomme inntak og utslipp til luft. Turboene ligger rett bak luftinntaket i senter og generer voldsomt med varme der de er plassert mellom V-en i motoren. Foto: AMG Vis mer

Brabus for eksempel, selger 800-hestere over disk uten andre fysiske endringer enn små justeringer på turboene og ny programvare.

AMG selv har foreløpig toppet GT 63 S 4-door Coupe med 638 hester. I GT Black Series yter den 730 hk som hentes ut på høye 6.700-6.900 omdreininger og 800 Nm gjennom hele området fra 2000-6000 omdreininger. Det er en økning på 145 hester og 100 Nm fra dagens toppmodell GT R.

Men det har skjedd så store forandringer fra vanlige GT at motoren har fått endret koden fra M178 til M172 LS2. Den har fått en helt ny veivaksel, en såkalt flatplane-konstruksjon. Det vil si at rådene står 180 grader iforhold til hverandre i steden for 90 grader. Det gir mulighet for høyere turtall, bedre trimmingsmuligheter, lavere vekt og en vanvittig lyd. For her blir tenningsrekkefølgen en helt annen enn i de andre motoren.

Superblilprodusentene Ferrari og Lamborghini bruker tradisjonelt denne typen veivaksler.

7-trinns dobbeltclutch-girkassa som sitter mellom bakhjulene er fortsatt den samme, men modifisert for å klare kreftene fra den nye motoren.

Det skal gi en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 3,2 elleville sekunder. Du når 200 på 9 sekunder.

STORE VINGER: Den stillbare vingen har to spoilere og er helt aktiv og har fire posisjoner. Basic, Advanced, Pro og Master. Foto: AMG
STORE VINGER: Den stillbare vingen har to spoilere og er helt aktiv og har fire posisjoner. Basic, Advanced, Pro og Master. Foto: AMG Vis mer

I følge ubekreftede kilder skal GT R Black Series klare Nürburgrings nordsløyfe på tiden 6:58. Det er 6,6 sekunder bedre enn GT R Pro, men 13 sekunder saktere enn dagens rekord for standardbiler, som innehas av Lamborghini Aventador SVJ.

Frekt utseende

Looken burde ikke overraske noen. Den store grillen dekker nærmest hele fronten og er sterkt inspirert av racerbilen som går i GT-serien. Luftinntakene på hver side er dermed borte.

Den nedre frontleppa er manuelt stillbar i to nivåer. AMG fraråder sterkt å bruke nederste innstilling annet enn på bane, da fotgjengerbeskyttelsen og høyden til bakken blir skadelidende.

Men Black Series er kjent for å ta den helt ut, så derfor er det flere inntak og utslipp på skjermer og på panseret enn det faktisk er i racerbilen.

DET (LILLE) EKSTRA: Black Series har tradisjonelt vært litt over the top på styling. I så måte skuffer ikke GT R Black Series. Foto: AMG.
DET (LILLE) EKSTRA: Black Series har tradisjonelt vært litt over the top på styling. I så måte skuffer ikke GT R Black Series. Foto: AMG. Vis mer

Sideskjørtene i karbonfiber flukter med de brede framskjermene og viderefører racing-looken.

Den allerede frekke hekken har fått selskap av en svær bakvinge og et diffusor-arrangement som nesten mangler sidestykke.

Innvendig har det ikke skjedd store forandringer siden faceliften nylig, som ga GT heldigitalt instrumentpanel og trykkfølsomme knapper i midtkonsollen ala 4-door coupe.

Men bestiller du Track-pack med titanbur, får du også brutale racingstoler i karbonfiber. Tenk deg nøye om før du bestiller dette. De ordinære stolene er mer enn sporty nok.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!