R-sykkel – en dyr fornøyelse?

For noen år siden ble det solgt flest customsykler. Nå har trenden snudd, og det er de såkalte R-syklene som er mest etterspurt!

R-sykkel – en dyr fornøyelse?


300 km/t barrieren brutt

”R” står for racing, og en slik sykkel er et godt verktøy til å miste lappen. Noen av dagens R-sykler leveres nemlig med fabrikkgaranti for at de er gode for over 300 km/t. Utviklingen av R-modellene begynte i 1986. Da lanserte Suzuki sin GSX R 750. Den var kapabel til en topphastighet på ca. 240 km/t, noe som ble regnet som svært raskt. Men det var den gang: I fjor ble 300 km/t grensen sprengt en gang for alle.

Etterfølgeren til GSX R 750, GSX R 1300 Hayabusa, skriver historie ved å være første serieproduserte sykkel som bryter 300 km/t barrieren.

ZX-12 R

Siden R-syklene inntok markedet på midten av 80-tallet har det i japansk motorsykkelindustri gått prestisje i å kunne skilte med verdens raskeste sykkel. Og i år 2000, kun 1 år etter at Hayabusa ble lansert, må Suzuki gi fra seg tittelen. Nå står nemlig en helt ny modell fra Kawasaki og venter på å komme ut på veien. Den heter ZX-12 R Ninja, og har en effekt på nærmere 185 hestekrefter. I følge Kawasaki skal sykkelen være god for vanvittige 321 km/t.

Dyrt å være ”verst i gata”

Kawasaki ZX-6R, en "slem" R-sykkel
Kawasaki ZX-6R, en "slem" R-sykkel Vis mer

Spørsmålet blir imidlertid hva man skal med en slik sykkel. Som kjent er øvre fartsgrense i Norge 90 km/t, ikke 300. Hvis du ser bort i fra de få timene per sesong du eventuelt befinner deg på en tysk autobahn, betyr dette at du svært sjeldent for utnyttet mer enn en brøkdel av R-sykkelens kapasitet. Allikevel selger syklene som varmt hvetebrød: ”Mange kjøper slike sykler på grunn av at de går for å være verdens raskeste. De ønsker å være verst i gata”, forteller våre kilder i MC-bransjen. Men vil du være en av verstingene må du betale for det. Betale mye!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er særlig tre grunner til at en R-sykkel er en dyr fornøyelse: For det første er den svært dyr i innkjøp. Skal du ha en av de virkelig raske må du punge ut nærmere en kvart million. Kawasaki ZX-12 R vil koste 229 000 kr. til våren. I tillegg må du huske på at en R-sykkel har en varierende levetid, og varierende bruktpris, avhengig av tilstand -- god teknologi til tross. Teknologien er nemlig konstruert for å få mest mulig ut av hver kubikk. Og effekten ligger på et høyt turtall. Dermed er dette sykler som lever fort. Bokstavelig talt.

Honda CBR 1100 XX, en "snill" R-sykkel
Honda CBR 1100 XX, en "snill" R-sykkel Vis mer

Det siste poenget er forsikringen. Før du kjøper en R-sykkel kan det være lurt å ta en telefon til forsikringsselskapet ditt. Selskapene er nemlig ikke særlig glad i å forsikre R-modeller. De er smertelig klar over hva disse syklene er i stand til å yte, og hvordan de ofte blir kjørt. I følge forsikringsselskaper DinSide har vært i kontakt med er R-modeller involvert i hele 9 av 10 skadesaker for MC. Derfor skal du ikke bli forundret om selskapet krever deg for over 30 000 kr. i året for en full kaskoforsikring (uten bonus). Det er allikevel noe differensiert. Høyfartsykler som Honda CBR 1100 XX og Suzuki GSX R1300 Hayabusa er ikke typiske ulykkessykler. Prisen gjør at de værste racinggutta ikke kjøper dem og heller holder seg til 600-900 klassen. Her er det viktig å trå varsomt å sjekke statistikk!

Bør jeg kjøpe R-sykkel?

Spørsmålet om en R-modell er et klokt valg når du skal kjøpe deg ny sykkel får du avgjøre selv. Du må bare huske på at du bor i et land der verken veier eller lover er lagd for å ha speedometeret liggende på oppunder 300 km/t. Er du allikevel fristet av disse fartstorpedoene bør du samtidig være klar over hva det gjør med lommeboken din. Og mye verre, hva det kan gjøre med deg selv hvis uhellet skulle være ute. Til slutt vil vi bare minne deg på at til neste år er du ikke lenger ”verst i gata”. Da har naboen kjøpt den nye sykkelen til konkurrenten. Som er enda raskere!