PEUGEOT TEPEE: Peugeot og Citroën kommer plutselig med en nye elbiler, før påske. Foto: Peugeot
PEUGEOT TEPEE: Peugeot og Citroën kommer plutselig med en nye elbiler, før påske. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot Partner Tepee og Citroën Berlingo Multispace

PSA tar «alle» på senga med to nye elbiler

Importøren åpner for levering av tvilling-elbilene allerede før påske.

De som er interesserte kan bestille Peugeot Partner Tepee eller Citroën Berlingo Multispace hos importøren allerede i dag.

- Vi har et dobbeltløp på disse bilene. De har samme tekniske data, utstyr og alt er likt. De kan bestilles nå og kommer til Norge samtidig - før påske, forteller PR- og informasjonsansvarlig Stian Gihle i PSA Norge til Dinside.

Det var Bilnytt.no (betalingsside) som onsdag morgen fortalte nyheten om at Peugeot Partner Tepee lanseres i Norge.

Overraskende

Selv om bilen ble vist på bilutstillingen i Genève i mars i fjor, er dette en elbil-nyhet som kommer som «julaften på kjerringa».

- Det skjer veldig plutselig. For oss også. Bilene er utviklet som varebiler og har vært på markedet i flere år allerede. Da de plutselig ble tilgjengelig som personbiler kastet vi oss over begge merker, forklarer Gihle.

De nye elbilene vil ha plass til fem personer og vil ha en startpris på 229.900 kroner.

- Prisen inkluderer hurtiglader, DAB-radio, forvarming med styring fra app og alt normalt utstyr, forteller informasjonssjefen.

«Varebiler»

Peugeot Tepee og Citroën Multispace er personbilutgaver av biler bygget som varebiler, derav den gode lasteplassen (1.350 liter).

Den store ulempen er at Tepee og Multispace deler batteritype og drivlinje med de elektriske versjonene av varebilene også. Med batteripakken på 22.5 kWt er den oppgitte NEDC-rekkevidden på stutte 17 mil. Dermed er de svært langt unna for eksempel Opel Ampera-e, som nylig ble kåret til Årets Bil.

GOD PLASS: Peugeot Partner Tepee har 1.350 liter som oppgitt lasteplass. Foto: Peugeot Vis mer

- Selv om disse to bilene har kortere rekkevidde enn noen av de elbilene vi hører mest om, er de praktiske og store i forhold. Her er seter og plass viktigere enn rekkevidde, sier Stian Gihle.

TVILLING: Citroën Berlingo Multispace er helt lik Tepee - bare med andre merker. Foto: Citroën Vis mer

- Genial i nærområdet

Nissan e-NV200 er nærmeste konkurrent - en «el-varebil» med samme oppgitte rekkevidde (17 mil). Med den kom ikke Dinside lenger enn sju-åtte mil i vinterkulda, før e-NV200 nå har kommet med oppgradert batteripakke (25 mil).

- Selv om det er uhyrlig vanskelig å si, så sier vi at Tepee og Multispace i hvert fall går borti ti mil og at den går borti tolv mil på sommerstid. Om det er minus ti-15 grader går de kanskje ned mot rekkeviddene du nevner, sier PSA-infosjefen.

Dermed vil kanskje ikke Tepee eller Multispace bli noen kioskveltere, men importøren forventer likevel et salg på mellom 450 og 500 av førstnevte i løpet av det neste halvannet året.

- Vi tror bilene blir innertiere for familier som trenger plass til flere barn og mye bagasje. De går ikke lengst mulig, men er geniale til småkjøring i nærområdet, sier Gihle.

Flere bilder: