Nye V40 er blant de lengste bilene i klassen, så lenge vi ikke regner med stasjonsvognene. Og Volvo kategoriserer IKKE denne bilen som en stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk
Nye V40 er blant de lengste bilene i klassen, så lenge vi ikke regner med stasjonsvognene. Og Volvo kategoriserer IKKE denne bilen som en stasjonsvogn. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Prøvekjørt: Volvo V40, en ny standard

Volvo har satset på sikkerhet siden 3-punktsbeltet. Nye V40 fører tradisjonen videre med nye systemer.

V-serien har alltid vært stasjonsvognene i Volvos rekker. Med V60 snudde de denne trenden. Den er en slags Sportback, og den gamle gode herregårdsvognen skled inn i solnedgangen. Nå kommer V40, og den fortsetter i det samme sporet som V60 startet.

LES OGSÅ:

God pris

For å ta det gledelige først. Nye Volvo V40 har en startpris på 249.900 kroner, og da sitter det en 115-hesters diesel under panseret. Denne kommer likevel ikke til å bli solgt i stort antall, men legg på til rundt 300.000, så har du en fin bil, med alt tenkelig sikkerhetsutstyr, og nettopp dette er Volvos store salgsargument for bilen.

De har stappet alt det som finnes av aktive og passive sikkerhetssystemer inn i doningen, i tillegg til at de også har funnet plass til en verdensnyhet. Ikke alt er standard, men legg på knappe 17.000 kroner på basisprisen, og du har det hele.

Utvendig pute

Volvos nye utvendige panserpute er verdensnyheten som har sin debut i V40. Denne er konstruert for å beskytte eventuelle fortgjengere som skulle være så uheldig å bli påkjørt, en teknologi som vi har beskrevet tidligere. Volvo har også puttet på med sitt system som bremser automatisk når det detekterer fotgjengere foran bilen, noe vi også har omtalt tidligere. Når vi legger sammen alle de løsninger Volvo har implementeret i bilen, så sitter vi igjen med en pakke som ingen andre leverandører kan by på foreløpig, og i denne klassen er det ingen i nærheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se bilder av bilen utvendig:

Nye V40 er blant de lengste bilene i klassen, så lenge vi ikke regner med stasjonsvognene. Og Volvo kategoriserer IKKE denne bilen som en stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk

Fem motoralternativer

Under panseret får du flere interessante motoralternativer, med tre diesel-, og to bensinversjoner (se tabellen). Naturlig nok er det de to minste alternativene i begge leire som ventes å selge best, og det er mulig å få automatgir i kombinasjon med de fleste, bortsett fra minste dieselmotor, 115-hesteren. I D4 har de automatkassen som fortsatt sliter med forsinkelser hver gang du ber om mer krefter, en forsinkelse som ligger i konverteren. Denne ser det ikke ut til at de klarer å bli kvitt. Om du går for et av motoralternativene som kan leveres med Power-Shift-kassen, så er alle sorger slukket. Den fungerer som en automatkasse skal gjøre.

Fortjener krefter

Blant motoralternativene er 115-hesteren i kombinasjon med en manuell kasse en grei løsning. Denne byr på et særdeles lavt forbruk, med like imponerende lavt utslipp. Hopper du opp på D4 så får du derimot et helt annet kraftreservoar å ta av. Og nettopp krefter er noe nye V40 fortjener. Volvo har satt opp bilen med et meget bra og inspirerende understell, og da kommer som regel savnet etter en sterk motor tidligere enn ellers.

Hovedkonkurrent: Nye Mercedes-Benz A-Klasse

Volvo presiserer at de har lagt stor vekt på både kompresjon- og returdemping, noe de fleste biler av tilsvarende størrelse har slitt med i de siste årene. På norske veier merker man stor forskjell på biler hvor særlig returdemping er mangelvare. At bilene får større og større hjul hjelper ikke på problemet.

En relativt lang akselavstand er også med på å gi bilen kjøreegenskaper utover det de vanlige brødmodellene i klassen kan tilby. Volvo har med andre ord lagt de fleste og de viktigste forholdene til rette for et samlet godt resultat i nye V40. Således er bilen faktisk en verdig konkurrent i premiumsegmentet.

Se bilder av bilen innvendig:

Foto: Fred
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Ma
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne S
Foto: Fred Magne
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Ikke en stasjonsvogn

Nye V40 er blant de lengste bilene i klassen, så lenge vi ikke regner med stasjonsvognene. Når Volvo selv ikke ønsker å definere bilen som en stasjonsvogn så skal heller ikke vi gjøre det.

Hovedkonkurrent: BMW 1-serie

Det som derimot preger bilen er at den er stor foran og liten bak. Den har antagelig klassens lengste panser, og den har god plass for de to som sitter foran. Videre bakover lyser ikke solskinnshistorien like sterkt. Inntreden til baksetet er i absolutt minste laget, for ikke å snakke om helningen på taklinjen, som gjør det til en akrobatisk øvelse for voksne mennesker å komme seg inn der bak. Dørterskelen er også av det kraftige slaget, som man må løfte benene høyt og langt inn for å komme over. Og når du vel har funnet din plass der bak, så er det både trangt og lavt.

Stort, men lite

Bagasjerommets utførelse gir inntrykk av et relativt greit og akseptabelt volum, men litermålet vitner om synsbedrag. Det oppgitte målet er mindre enn de vi eksempelvis finner i Golf, og Golf fremstår som kjent på ingen måte som en halvveis stasjonsvogn, som eksempelvis V40 og A3 Sportback.

Vi støtter likevel Volvos avslappede holdning til utfordringen, for bilen er ikke laget for å være størst der bak. Det er heller ikke hovedkriteriet for alle kunder. De fleste er fornøyd når plassen er god nok, ikke nødvendigvis størst.

Hovedkonkurrent: Audi A3

Kjent form


Bak rattet er det ikke veldig mange overraskelser, og en som er kjent med Volvo generelt, vil kjenne seg igjen også her. Nytt er et instrumentpanel som helt og holdent kan settes opp etter eget ønske. Det er med andre ord ikke et tradisjonelt instrumentpanel, men et display som konfigureres etter behov, eller lyst. Tre forskjellige valgmuligheter gir deg de viktigste instrumentene på faneplass, avhengig av om du velger Elegance, Eco, eller Performance. Fargen endrer seg til valget, og de riktige instrumentene flyttes frem for ditt ønske og valg. Foreløpig gjør ikke disse valgene noe med motorkarakteristikk, eller understell, men kanskje på sikt?

Se de tre valgene:

Hard konkurranse

Hvordan bilen gjør seg i en sammenligning kommer vi tilbake til når alle bilene er tilgjengelige i Norge, for det er ikke bare V40 som er ny. Audi A3 er kliss ny, det samme med A-Klasse, som snart dukker opp. BMW har akkurat frisket opp sin 1-serie, så det er duket for en spennende kamp. I tillegg finnes det to koreanske merker som ønsker å levere mer enn kundene forventer, og Ford Focus har lenge blitt sett på som en god bil i klassen. Til vinteren kommer også syvende generasjon av VW Golf, så det blir hard konkurranse om kundene i dette segmentet. Likevel tror vi Volvos mål om 2.500 biler kommer til å gå som smurt. Volvo selv regner med at 80 prosent av kundene på nye V40 kommer fra andre merker.


Nye Volvo V40 er snart på markedet, og skal vises for det norske publikum med åpne dører i slutten av august.

Testresultat

Volvo V40

Svært mye sikkerhetsutstyr, meget bra chassis, fin kjørefølelse, og et futuristisk design som ikke ligner alt annt.

Enkelte av automatkassene trekker ned, det samme med inntreden til baksetet, foruten bakseteplassen i seg selv.

Se alle våre tester

Volvo V40
 D2 (man)D3 (man)D4 (man)T3 (man)T4 (man)
      
      
Motor:R4, turboR5, turboR5, turboR4, turboR4, turbo
Slagvolum:1.560 ccm1.984 ccm1.984 ccm1.596 ccm1.596 ccm
Effekt:115 hk150 hk177 hk150 hk180 hk
@ turtall:3.6003.5003.5005.7005.700
Dreiemoment:270 Nm350 Nm400 Nm240 Nm240 Nm
@ turtall:1.750-2.5001.500-2.7501.750-2.7501.600-4.0001.600-5.000
Forbruk l/mil:0,360,430,430,540,55
CO2-utslipp:94 g/km114 g/km114 g/km125 g/km129 g/km
0-100 km/t:12,3 sek9,6 sek8,6 sek8,8 sek7.7 sek
Toppfart:Ikke oppgittIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Bagasjerom:335 liter335 liter335 liter335 liter335 liter
Hengervekt:1.300 kg1.500 kg1.500 kg1.300 kg1.300 kg
Vekt:1.476 kg1.573 kg1.573 kg1.474 kg1.474 kg
Lengde:4,374,374,374,374,37
Bredde:1,81,81,81,81,8
Høyde:1,451,451,451,451,45
Pris fra kr.:256.800,-321.800,-365.800,-306.800,-347.800,-