Landets rimeligste hybrid, Toyota Yaris Hybrid, er nå prøvekjørt.                                 Foto: Fred Magne Skillebæk
Landets rimeligste hybrid, Toyota Yaris Hybrid, er nå prøvekjørt. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid

Miljøbesparende teknologier blir rimeligere, og dermed klar for de mindre bilene. Vi har kjørt Toyota Yaris Hybrid.

Toyota har nå frontet hybridbiler i en årrekke, og sakte men sikkert har de innført modell etter modell med teknologien, både som Toyota og som Lexus. Etterhvert som teknologien har blitt rimeligere å utvikle, så har bilene kommet inn i segmentene for et bredere publikum. Nå er tiden kommet for bilen som kommer til å "tapetsere" Norge med hybrider, Toyota Yaris Hybrid.

LES OGSÅ:

Med Yaris Hybrid på plass har for øvrig Toyota nå fem forskjellige modeller med hybrid drivlinje, og da er ikke Lexus medregnet.

Kommer godt ut

Vi har tidligere kjørt Yaris i flere varianter, en bil vi også har sammenlignet med en av dens sterkeste konkurrenter. Den gang kom Yaris ut som vinner. Dette var riktignok modellen med ordinær drivlinje, uten hybrid, men med bakgrunn i tidligere tester har vi ikke fokusert på kjøreegenskaper i denne runden.

Toyota Yaris, liten bil med stort hjerte


Øvrige Yaris blir billigere

Prisene på den kommende Yaris Hybrid har vært kjent en stund, og de så ut til å bli svært gunstige sammenlignet med Yaris med ordinære motorer. Så gunstig har hybridmodellen blitt at Toyota nå melder om reduksjon av prisen på de øvrige Yaris-modellene også, rett og slett for at også de skal kunne selge. Yaris Hybrid er nå priset fra 190.400 kroner, eks. frakt og leveringsomkostninger. Denne prisen er rett og slett så god i forhold til det Toyota har operert med på de eksisterende modellene at de har satt ned prisen på de ordinære modellene av Yaris med inntil 15.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Landets rimeligste hybrid, Toyota Yaris Hybrid, er nå prøvekjørt. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Kjapp eller slapp?

Yaris Hybrid har fått en 1,5-liters bensinmotor, som jobber i tospann med en elektromotor. Effektene er henholdsvis 74 og 60 hk, men kombinasjonseffekten er oppgitt til 100 hk, og det samlede dreiemomentet til 200 Nm. Dette er nok til å sende Yaris Hybrid til 100 km/t på 11,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 165 km/t.

Denne kommer i 2015

Plasstjuv

Batteriet i Yaris Hybrid er av typen Nickel-Metall hydrid, og har fått sin plass under baksetet. Det gjør at plassen i bagasjerommet opprettholdes i sin helhet, sammenlignet med flere konkurrenter som har det liggende i bunnen av bagasjerommet. Yaris Hybrid har derfor 286 liters bagasjeplass, før seteryggene legges ned. Selve batteriet er på 19 kW, og er satt sammen av 120 celler som leverer en spenning på 144 Volt. Vekten av batteriet alene er 31 kg.

Batteriet er plassert under baksetet for ikke å stjele plass av bagasjerommet.
Batteriet er plassert under baksetet for ikke å stjele plass av bagasjerommet. Vis mer

Oppnåelig?

Hovedformålet med en hybrid er først og fremst lavere forbruk for å få lavere utslipp. Dette er to ting som henger sammen som hånd i hanske. I Yaris Hybrid trekkes begge tall frem som svært lave. EU-syklusen forteller at Yaris Hybrid kan kjøres på 0,35 liter per mil, og at utslippet da blir 79 gram CO2 per kilometer. Det er da også helt riktig at dette lar seg gjøre, men der stopper også kontakten med virkeligheten.

Les også om prøvekjøring av A6 Hybrid

Store forskjeller

Hybrider har fått pepper for å være den type bil som har størst avvik fra den uavhengige målingen som EU-syklusen utgjør, og det faktiske forbruket som oppleves i det daglige bruk. Vårt førsteinntrykk er at dette også viser seg på denne bilen, etter prøvekjøringen som fant sted i et av verdens flateste land, Nederland.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Tålmodighetsprøve

Ved intens fokusering på å kjøre så rimelig som mulig, så lot det seg gjøre å komme under 0,4 l/mil. Dette krever at du til enhver tid holder det ene øyet på forbruksmåleren. I tillegg må du holde en kjørestil som driver dine medtrafikanter til vanvidd, for du blir automatisk et hinder for all annen trafikk. Dessuten, ved å legge om til gjerrig kjørestil ville også enhver annen bil fått et langt lavere forbruk enn det vi opplever til daglig.

I vårt første møte med Yaris Hybrid har vi derfor prioritert å kjøre som normalt, for deretter å se hva forbruket ender opp med. Flate Nederland er derimot ikke representabelt sammenlignet med kuperte Norge.

Les også om Volvo V60 diesel-hybrid

Det kan være morsomt å kjøre så økonomisk som det bare lar seg gjøre, en oppgave som i grunnen burde komme inn som egen gren i de olympiske leker. Da burde det også foregått på en bane, ikke ute i den åpne trafikken, med tanke på vreden fra medtrafikanter.


Honda Jazz Hybrid prøvekjørt

Rett eller galt?

I Yaris Hybrid viste det normale forbruket seg fort å ende opp et sted i området 0,45 – 0,48 l/mil, og det i de mest saktegående områdene rundt Amsterdam. Med hjulene ute på litt raskere veier steg dette til over halvliteren, og det virket som det gikk et markant skille mellom 60 km/t og 80 km/t.

Det er likevel ikke dårlig å havne under halvliteren på en bil som drikker bensin, men avstanden ned til det oppgitte gjennomsnittsforbruket er i våre øyne for stort, og kan til en viss grad muligens oppfattes som villedende markedsføring.

For å få Yaris Hybrid mer under huden skal vi gjøre en større test av Yaris Hybrid om to uker, og vil da komme tilbake med nærmere beskrivelse av ytterligere erfaringer og virkemåte.

Testresultat

Toyota Yaris Hybrid

Kampen om reduksjon av utslipp er utvilsomt positivt. Det samme er bilens kjøreegenskaper.

Underholdningssystem med navigasjon og app-løsning er bra, dersom du velger å betale ekstra for det.

Vi har de samme tingene å utsette på Yaris Hybrid som Yaris. Billig interiør, med mye hardplast og enkle løsninger. I tillegg, er egentlig forbruket lavt, og i så fall, er det lavt nok?

Se alle våre tester