PRØVEKJØRT: Subaru XV

Med XV tar Subaru slåsshanskene på for å kjempe i et sterkt voksende marked. Vi har prøvekjørt.

FIRENZE: Segmentet for de små SUV'ene har vokst kraftig de siste to årene. I Norge skylles dette først og fremst Mitsubishi ASX, som ser ut til å runde 4000 solgte biler inneværende år, noe som er intet mindre enn imponerende. I tillegg kriger Nissan Qashqai i samme segment. Nå får de begge en sterk konkurrent i Subaru XV.

LES OGSÅ:

Kundene venter

Subaru XV ble første gang vist som konseptbil på bilutstillingen i Shanghai tidligere i år, og i høst fikk vi se den som produksjonsklar modell på bilutstillingen i Frankfurt. Nå, to måneder senere er den prøvekjørt, og om ytterligere to måneder er den på veien i Norge. Subaru XV kommer akkurat tidsnok til å få være med på hele neste års salg, og Subaru har allerede over 100 kundeordre på bilen, som enda ikke er vist for kunder i Norge.

Sterke konkurrenter

Målsetningen fra den norske importøren er å selge 2000 biler kommende år. Dette er antagelig ikke nok til å feie Mitsubishi og Nissan ned fra de øverste pallplassene, men det blir antagelig ikke mye om å gjøre. 2012 byr nemlig på ytterligere to nye konkurrenter, Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008. Begge disse er basert på Mitsubishi ASX, og vil være med på å spise en god del av totalmarkedet. Det gjelder i høyeste grad også for Subaru XV, så både Mitsubishi og Nissan må antagelig forvente å gi bort noe av salget neste år.

Se XV utvendig:

Subaru XV Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK

Fire motoralternativer

Subaru XV finnes med fire forskjellige motoralternativer, men det er i all hovedsak to som kommer til å selge. Importøren forventer at 60 % taster kode og klar for den minste dieselmotoren, en 2-liters boxer på 109 hk og 310 Nm. Denne vil foreløpig kun leveres i kombinasjon med en manuell girkasse. De resterende 40 % av bilene som selges i Norge vil ha en 1,6-liter under panseret som drikker bensin, yter 114 hk og 150 Nm, og vil være koblet til en CVT automatkasse. Skulle du være lysten på en sterkere bensinmotor, så vil det også være en 150-hesters 2-liter å få i XV, som byr på et maksimalt dreiemoment på 196 Nm.

De smarteste bilkjøpene

Diesel som imponerer

I bruk er vi helt klart mest fornøyd med dieselmaskinen. Den har det dreiemomentet og de kraftresursene man bør forvente i en bil som dette. Bensinmotoren er faktisk også akseptabel, selv med de relativt moderate kraftresursene den har til rådighet. Denne har derimot unoter, blant annet ved at den må ha et relativt høyt turtall når du skal kjøre igang. Lar du turtallet slippe for langt ned, så går den også veldig tom, uansett hvilket gir du er i. Underveis merker du derimot svært lite kraftmangel i noen form.

Nissan Qashqai blir billigere

Automat på sikt

Som nevnt er du henvist til manuell kasse dersom du velger dieselen. Denne kombinasjonen spiller veldig godt sammen, og med 6-trinn finner du alltid ønsket arbeidsområde. Det er ikke alltid tilfelle med den svakere bensinmotoren, som dessverre kun har en 5-trinns kasse. Denne kunne fortjent et trinn til, og da kunne med stort hell førstegiret startet med en lavere utveksling enn det gjør i 5-trinnsversjonen. Du skal likevel ikke la dette skremme deg, for det handler kun om litt tilvenning, så kan du fint leve med utfordringen. Automatgir til dieselmotorene kommer, men først på noe lengre sikt.

Se XV innvendig:

Dette er den bensinbilen LeasePlan mener kommer til å holde seg best i verdi de neste fem årene: Subaru XV, En Impreza-basert kompakt-SUV som selger meget godt i Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk

Kun firehjulsdrift

For deg som prioriterer firehjulsdrift blir det veldig enkelt med XV. Den leveres kun med Subaru's anerkjente «Symmetric all wheel drive» på alle modeller. Aldri uten. I tillegg har XV fått en bakkeklaring på hele 22 cm, så med denne kan hytteveien gjerne være ekstra dårlig. Som eneste bil i klassen kan du også få XV med reduksjonskasse, en ekstra lavserie som gir deg ytterligere 37 % lavere giring når det skulle være nødvendig, eksempelvis i terrenget. Dette blir derimot kun å få med den minste bensinmotoren. Dersom du kjøper deg en bil med manuelt gir, så har du i utgangspunktet 50/50 driftfordeling foran og bak. Ender du opp med en automatkasse, så er driften satt opp til 60 % bak og 40 % foran.

Et kompromiss

Understellet på XV er laget for å kunne by på god plass i bagasjerommet. Det er dermed gjort kompromisser i forhold til understellets opprinnelige oppgave, særlig demperne, nemlig å holde hjulene ned til bakken til enhver tid. Ved kjøring over traverser i veibanen merket vi lett at bakvognen kunne vært bedre satt opp. Dette er et gjentagende problem på veldig mange av dagens biler, som helst skal være både plassmestere og mestre vei på beste måte. Det må gjøres et kompromiss, og det går som regel ut over chassiset bak. Så også her.

Manager Ryo Nitta i Fuji Heavy Industries, Subarus moderselskap, smilte nesten rørt da vi tok dette opp etter endt kjøring. Han var klar over situasjonen, men henviste naturligvis til den bedre plassen konstruksjonen gir.

Fremvognen var det lite å klage på. Alle versjoner av XV leveres forøvrig med 225/55 R17 dekk på samme type aluminiumsfelg, en tøff felg i sort utførelse.

De mest pålitelige bilene

To (tre) versjoner

I Norge er det i all hovedsak to utstyrsversjoner det kommer til å selges noe av, Classic og Premium. Det finnes derimot et tredje alternativ, Comfort, som bare vil bli å finne på innstegsmodellene av både bensin og dieselmaskinene. Dette er først og fremst for å kunne tilby lave startpriser, men det er Classic og Premium som kommer til selge.
Subaru hevder å ha lagt stor vekt på interiør og opplevd kvalitetsfølelse. Dette merkes godt i forhold til tidligere, selv om det fortsatt finnes potensiale for forbedringer. Likevel, om vi sammenligner XV med de bilene den har å konkurrere mot, så er dette en særdeles trivelig bil.

Den største konkurrenten

Overraskende god plass

I XV er det faktisk godt med plass. Baksetet huser glatt en stor mann, selv når det sitter godt voksne i forsetet. Takhøyden er også på plass, selv om bakkeklaringen er på de nevnte 22 cm, og bilen ikke er veldig høy totalt sett. Når dette er sagt, så må det også nevnes at heller ikke bagasjerommet har måttet lide. Det byr på 380 liter med alle seteryggene oppe. Etter hvert som du begynner å legge ned, så ender du til slutt opp med 1.270 liter alt i alt. Velger du en versjon med takluke, så blir dette 20 liter mindre, ettersom det spiser takhøyde.

Store forventninger

Stian Thrane,informasjonsdirektør hos Subaru Norge, har store forventninger til XV i det norske markedet.
Stian Thrane,informasjonsdirektør hos Subaru Norge, har store forventninger til XV i det norske markedet. Vis mer

Som sagt er vi positivt overrasket over Subarus første bil i dette segmentet, og det er er liten tvil om at de må forvente en del kannibalisme i forhold til Forester. XV koster langt mindre, og byr mer eller mindre på mye av det samme. Likevel vil XV være med på å gi et kraftig løft til den norske importøren, for de regner med at 1 av 2 solgte biler fra egne rekker vil være en Subaru XV. Det sier litt. Designen får hver enkelt selv vurdere om man liker, men den har et mer sporty preg enn konkurrentene, som har et mer firkantet design for å gi så god innvendig plass som mulig. For å få dette litt mer dynamiske utseendet har Subaru blant annet flyttet A-stolpen lenger frem for å få en enda mer liggende frontrute. Som en positiv bieffekt gir dette en gevinst i luftmotstanden, og dermed også forbruket og CO2-utslippet.

Start/stopp standard

Med tanke på forbruk og utslipp er det minste bensinalternativet snillest blant bensinversjonene, og da når det er CVT-kassen som får stå for utvekslingen. Den er oppgitt til å trenge 0,63 l/mil, mot den manuelle versjonen som trenger 0,65. Dette gir et utslipp på henholdsvis 146 og 151 gram CO2/km. Dieselutgavene drikker 0,56 liter per mil, og slipper dermed ut 146 gram CO2/km. Alle som én, bensin og diesel, er utstyrt med start/stopp-system som standard.

Snart på gata

I januar kan du besøke en av Subarus 54 forhandlere for selv å prøve en XV. Det som gjør bilen svært interessant er startprisen på 299.900 kroner. Det er antagelig ikke denne du kommer til å kjøpe, men for 334.900 kroner får du deg en XV med 2-liters diesel og Classic utstyrsversjon. Det er i høyeste grad en prisfornuftig bil, og på denne er det strengt tatt lite utstyr du kommer til å savne. Etter å ha brukt to lange dager bak rattet i XV er vi sikker på at bilen kommer til å nå alle målsetninger for neste år – og kanskje litt til.

Testresultat

Subaru XV

Et spennende tilskudd, god plassutnyttelse, fin dieselmotor, og litt utypisk design.Klassens beste firehjulsdrift?

Noen kompromisser i oppsett av chassis, enkelte etterslep av japansk 80-tall innvendig.

Se alle våre tester