BRZ: Dette er Subarus nye sportskupé på veien i Provence. Vi likte bilen godt og skulle gjerne kjørt den mer. Sportslige, men stabile kjøreegenskaper, fabelaktig veigrep og presis styring gir kjøreglede i massevis. Den kunne fint taklet mer krefter enn de 200 hestekreftene. Foto: Knut Moberg
BRZ: Dette er Subarus nye sportskupé på veien i Provence. Vi likte bilen godt og skulle gjerne kjørt den mer. Sportslige, men stabile kjøreegenskaper, fabelaktig veigrep og presis styring gir kjøreglede i massevis. Den kunne fint taklet mer krefter enn de 200 hestekreftene. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Subaru BRZ

CANNES (DinSide Motor): Vi hadde gledet oss lenge - og nå har vi endelig kjørt Subarus nye sportsbil.

Dette er bilen som gjør Subaru til et mer spennende merke, og viser at den spesielle kompetansen den lille japanske produsenten besitter, med hell kan brukes til å utvikle andre biltyper enn de tradisjonelle Subaruene.

LES OGSÅ:

Vi snakker selvsagt om Subaru BRZ, bilen som blir lansert som ”verdens minste 2+2 sportskupé med frontmotor og bakshjulsdrift”.

Spennende

Subaru BRZ er en bil vi har fulgt utviklingen av med stor spenning helt siden Toyotas toppsjef for noen år siden annonserte at den japanske bilprodusenten igjen skulle tillate seg å lage spennende biler – biler dedikert til kjøreglede.

Så gikk Toyota inn i Subaru (et datterselskap av Fuji Heavy Industries), som deleier. Etter litt nøling (Subaru ville først ikke bygge en bakhjulsdrevet bil), kom prosjektet i gang med Subaru som ansvarlig for det meste av det tekniske.

Det første resultatet vi fikk se var konseptbilen FT-86 som ble vist på bilutstillingen i Tokyo i 2009. Så ble det vist en utgave nummer to i Genève i 2011. Bilen kommer i tre varianter; i tillegg til Subaru BRZ kommer selvfølgelig Toyotas egen versjon GT 86, som den blir hetende hos oss, samt Scion-utgaven for det amerikanske markedet, med modellbetegnelsen FR-S.

BRZ: Dette er Subarus nye sportskupé på veien i Provence. Vi likte bilen godt og skulle gjerne kjørt den mer. Sportslige, men stabile kjøreegenskaper, fabelaktig veigrep og presis styring gir kjøreglede i massevis. Den kunne fint taklet mer krefter enn de 200 hestekreftene. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Endelig kommer BRZ, Subarus versjon av Toyota GT-86. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Liker du ikke blåfargen, er Subaru BRZ også tilgjengelig i mer konservativt sølvgrått. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Bygget rundt motoren

Det er altså Subarus ingeniører som har hatt ansvaret for utviklingen av bilen på det tekniske plan. Toyota har på sin side bidratt med design og de tekniske løsningene Subaru ikke hadde tilgjengelig.

Hjertet i bilen er boksermotoren, en ganske så nyutviklet sådan. I BRZ har den et slagvolum på to liter og den er selvpustende. På et senere tidspunkt vil det også komme en heftigere versjon med turbo.

Lavt tyngdepunkt

Man har tatt utgangspunkt i den "flate" boksermotoren for å få et så lavt tyngdepunkt som mulig i Subaru BRZ, og vi kan skrive under på at de har lykkes med det. Det oppgis for øvrig av Subaru til bare 46 centimeter over bakken.

Motor og girkasse ligger så lavt som mulig og er også plassert svært langt bak i motorrommet foran. Dermed er også vektfordelingen blitt bra med 53 prosent foran og 47 prosent bak.

Les også: Testkjøring av Subaru Outback

200 hester

Liker du ikke blåfargen, er Subaru BRZ også tilgjengelig i mer konservativt sølvgrått. Foto: Knut Moberg
Liker du ikke blåfargen, er Subaru BRZ også tilgjengelig i mer konservativt sølvgrått. Foto: Knut Moberg Vis mer

200 hestekrefter - ved 7.000 omdreininger - er faktisk ikke til å kimse av i en bil som veier under 1,3 tonn. Dreiemomentet på 205 newtonmeter dukker opp først ved 6.400 omdreininger og er i utgangspunktet mindre imponerende.

Likevel: Dette skal være en folkelig sportsbil til en overkommelig pris (vi regner med rundt 450.000 kroner i Norge når den tid kommer), så man kan ikke forlange all verden.

Og med en toppfart på 226 km/t og ikke minst en akselerasjonstid fra 0 til 100 på 7,6 sekunder, oppleves den som relativt frisk.

Kreftene overføres til bakhjulene via en manuell girkasse, eller en ganske kjapp automatkasse fra Aisin. Begge disse har seks trinn, og bakakselen er utstyrt med en differensialbrems som skal gi mer effektive kjøreegenskaper.

I fjor høst ble Subaru Forester fornyet - vi har testet den.

Kjører meget bra

Vi fikk kjøre BRZ på meget underholdende provençalske veier.
Vi fikk kjøre BRZ på meget underholdende provençalske veier. Vis mer

Og at kjøreegenskapene er effektive hersker det ingen tvil om, etter å ha hatt rikelig anledning til å sette bilen på prøve på de ypperlige, svingete fjellveiene i Provence.

Styringen er skarp og presis og gir gode tilbakemeldinger. Bilen ligger godt på veien uten forstyrrende krenging eller dykking, og stabiliteten generelt er imponerende. Bakvognen kan fint presses ut i sladd, men det er ganske sivilisert og lett å holde kontroll på.

I praksis var det uproblematisk å bruke alle kreftene vi hadde til rådighet - selv om vi til tider hadde ønsket det var mer av dem. Vi kan uansett ikke si oss skuffet - til det er bilen for morsom å kjøre, men at bilen kan takle en heftigere motor er det ingen tvil om. Vi ser derfor frem til utviklingen av en STI-versjon av denne bilen.

Den selvpustende bokseren gir for øvrig fra seg en artig og ganske sportslig lyd, som dukker brått opp ved kraftig pådrag (man er selvsagt fristet til å "gi jern" der det er forsvarlig), og ved girskift.

Føreren i sentrum

Subaru BRZ - tekniske data (Tall i parentes gjelder versjonen med automatgir)
GirkasseMan. 6 (Aut. 6)
Slagvolum2,0 liter
Effekt200 hk
Dreiemoment205 Nm
- ved o/min6.400-6.600 o/min
0-100 km/t7,6 sek (8,2 sek)
Toppfart226 km/t (210 km/t)
Forbruk - blandet0,78 l/mil (0,71 l/mil)
CO2-utslipp181 g/km (164 g/km)
Lengde424 cm
Bredde177,5 cm
Høyde142,5 cm
Akselavstand257 cm
Egenvekt1.239 kg (1.262 kg)
Bagasjerom243 liter (VDA)

Subaru BRZ er altså en bil som gir kjøreglede og kjører som en sportsbil selv om ytelsene kanskje er noe begrensede til at man kan snakke om en fullblods sportsbil. Dette er mer folkelig og mer moderat enn en Porsche Cayman og bilen konkurrerer i større grad med biler som Mini Cooper S, Citroën DS3 Racing, Peugeot RCZ og VW Scirocco. Av disse er det etter vår mening bare Minien som nærmer seg BRZ når det gjelder sportslige kjøreegenskaper.

Når det gjelder ytelser, når den ikke opp til det heftigste blant GTI-bilene, som Ford Focus RS eller kommende Opel Astra OPC. Men når det gjelder veigrep, balanse og sportslige kjøreegenskaper, er Subaru BRZ noe av det beste på markedet.

Referansen Cayman

Av de få vi har kjørt som er enda bedre, er Porsche Cayman, i sin mest "folkelige" versjon med 211 hester (som oppleves som langt fler enn Subaruens 200). Den koster imidlertid over en kvart million mer.Vår test av den bilen kan du lese her.

Er det så noe som trekker ned?

Vel, interiøret er vi ikke udelt begeistret for. Stemningen er ganske sportslig med islett av rød søm og setene er gode, med god støtte. Også ratt og instrumentering er tilfredsstillende. Men: Dashbordet kunne vært ti år gammelt og materialkvaliteten skuffer. Det minner oss på at japanerne ikke har det samme forhold til kvalitetsfølelse som européerne - men dette kompenseres jo for svært mange av et gjennomgående høyt nivå på driftssikkerheten.

Interiøret i Subaru BRZ:

Alt i alt kan vi si at Subaru BRZ innfrir idet den leverer det den er laget for å levere - og det på en overbevisende måte. Vi hadde det moro den tiden vi fikk kjøre den på veier av typen den er skapt for å kjøres på, og ser med spenning frem til neste etappe i utviklingen.

Suksess

Etterspørselen har vist seg å være mye høyere enn det Toyota og Subaru hadde tenkt seg på forhånd og det kan se ut som om det allerede er duket for en kapasitetsutvidelse. Yasayuki Yoshinaga, toppsjefen i Fuji Heavy Industries, skal ha uttalt at produsenten skal bygge 100.000 biler i året på Subarus fabrikk i Ota City i Japan.

En ting til. Hva BRZ står for? Jo, Boxer Rear-Wheel drive Zenith. (Zenith i den overførte betydningen "på topp").

Testresultat

Subaru BRZ

Kjøreegenskaper - veigrep, styring og balanse, fin motor og motorlyd, god sittestilling, alldagsdugelighet

Delvis "billig" opplevelse av interiøret med detaljer i spinkel hardplast, fin motor men som med fordel kunne hatt mer krefter i denne bilen