Den ser uskyldig ut til å være Porsche, men skinnet bedrar.
Den ser uskyldig ut til å være Porsche, men skinnet bedrar. Vis mer

Prøvekjørt: Porsche Cayenne S diesel

Lyst på sterk og sporty SUV? Da gir ingen mer vare for pengene enn nye Porsche Cayenne S.

Salget av Porsche har regelrett tatt helt av her hjemme på berget. Noe av forklaringen ligger i at de spyr ut fristende modeller. Vi har prøvekjørt deres siste skudd på stammen hva Cayenne angår. Den har etternavnet S, går på diesel, og er den syvende modellen i rekken av Porsche Cayenne.

LES OGSÅ:

Den helt vanlige diesel-Cayennen

For første gang - 1

Cayenne S diesel kan på de fleste områder sammenlignes med bensinversjonen av Cayenne S, bortsett fra motoriseringen. For første gang tar Porsche i bruk en V8 diesel, en motor som naturligvis har sitt opphav i VW-gruppen. Basismotoren er i utgangspunktet å finne i Cayennes VW-slektning, Touareg, men Porsche har skremt den opp ytterligere. Det merkes.

Vil du ha bensin? Vi har kjørt Cayenne GTS

For første gang - 2

Med et slagvolum på 4,2 liter og biturbo yter de åtte sylinderne 382 hk på det meste. Det er derimot ikke effekten som er mest svimlende, men dreiemoment, som er på hele 850 Nm. Kreftene går videre gjennom en annen nyhet i Cayenne, en 8-trinns Tiptronic S automatkasse. Deretter finner du et aktivt firehjulsdriftsystem som overvåkes av Porsches eget system, PTM (Porsche Traction Managment). Dette sørger for fordeling av kreftene ut til de fire hjulene på samme måte som i den nye Carrera 4, som vi nylig har testet.

Se bildene utvendig:

Den ser uskyldig ut til å være Porsche, men skinnet bedrar.

En prioritering

Faktisk mener vi at systemet har mer å gjøre i en bil som dette, enn i en 911 Carrera 4. I en stor SUV tenker man ikke lekenhet, kjørbarhet, og sportslighet i samme grad som i en 911. Der er det viktig at det er sjåføren som har full kommando, og at han kan gjøre det han ønsker. I en Cayenne er det som regel grep og sikker fremkommelighet som er hovedmålet, men med mer kjøreglede og større rammer i form av mer krefter enn det konkurrentene som regel kan levere. Nettopp det får du i Cayenne S diesel.

Den mye omtalte baby-Cayenne: Makan

Standard bil, uvanlige ytelser

For å toppe det hele kan du bestille bilen med Porsche Torque Vectoring (PTV), et system som løpende endrer oppsettet av differensialene for hele tiden å få best grep i svingene. Det gjøres blant annet ved at ytre hjul tildeles mer kraft enn indre, og så videre. Likevel er ikke Cayenne S diesel like sporty fra fabrikk som for eksempel Cayenne GTS. Det er i grunnen litt merkelig, for den leverer hinsides kraft og velvilje for den som utfordrer den. Her har Porsche derimot valgt å kjøre en relativt moderat linje hva sportslighet angår. Det vises på standard hjuldimensjon og den øvrige utrustningen.

Men fortvil ikke. Det finnes utstyr på Cayenne S diesel som forteller kjenneren at du har noe spesielt. Det betyr sorte finner på de rette stedene både foran og bak. Du kan også få sorte vindusrammer som passer til.

Se bilder innvendig:

Flate kurver, konstant drag

Bak rattet er det vanskelig å ikke bli bergtatt. Maksimalt dreiemomentet gjør seg gjeldende allerede ved 2000 omdreininger, og det holder seg på topp helt til 2.750 o/min før det begynner å avta. Da er naturligvis effekten og turtallet på vei opp og opprettholder det ytende arbeidsområdet hele veien til du har rundet 3.750 omdreininger. Momentkurven er i tillegg så flat, og arbeidsområdet flukter så godt at det ikke finnes hull noe sted på ferden opp i turtall. Grepet styres som sagt av PTM-systemet, og gir ikke rom for noen overraskelser. Skulle du være en av dem som kommer til å bruke kreftene fullt ut bør du også vurdere det aktive understellet til Porsche (PASM).

En konkurrent: Nye Range Rover

Velg større hjul

Balansen i bilen er som andre alle de andre Cayenne-modellene vi har kjørt, men dersom du er av de gasseglade som er ekstra aktive med høyrefoten, så anbefaler vi gå få for et sett større hjul. I hvert fall på sommerhjulene. Cayenne S diesel har mye og høy gummi som standard. Utover dette er det lite å trekke ned på. Byggekvaliteten er i ren Porsche-stil, og det forundrer meg hver gang hvor bunnsolid bygge bilene deres er. Knirking og lyder finnes ikke, selv i denne store bilen som i utgangspunktet burde være utsatt for mye bevegelser.

Ford med luksus-SUV

Heftige resultater

Med krefter kommer også resultater. Turtallet topper seg først på 4.600 o/min, og i mellomtiden har bilen flyttet seg fra stillestående til 100 km/t på 5,7 sekunder, til 160 km/t på 13,8 sekunder, og det stopper ikke før du når toppfarten på 252 km/t. Likevel er doningen på 2.195 kg mulig å få til å gå relativt rimelig, om du vil. Forbruket er oppgitt til 0,83 l/mil ved blandet kjøring, noe som gir et utslipp på 218 gram CO2 per kilometer. Som veldig mange andre produsenter må også Porsche oppgradere dette innen 2014, da Euro 6 kravene trår til. Foreløpig tilfredsstiller Cayenne S diesel dagens Euro 5-krav.

Prisen? Pung ut med 1.375.000, og du har en basisversjon. I Porsche-verdenen betyr det at du har det meste, bortsett fra enkelte av de elektroniske fasilitetene som vi syns du burde ha. Ikke minst den dagen du skal selge bilen igjen.

Porsche Cayenne S diesel
  
  
Motor:V8, 32V, Biturbo
Slagvolum:4.134 ccm
Effekt:382 hk @ 3.750 o/min
Dreiemoment:850 Nm @ 2.000-2.750 o/min
Forbruk:0,83 l/mil
CO2-utslipp:218 g/km
Akselerasjon:5,7 sek.
Toppfart:252 km/t
LxBxH (cm):4,85x19,4x1,70
Dekkdimensjon:255/55 R18
Tankvolum:85 liter
Bagasjerom:670 - 1.780 liter
Pris fra kr.:1.375.000 + frakt og lev. omkostn.