Porsche 911 har suverene kjøreegenskaper både med og uten tak. Foto: Fred Magne Skillebæk
Porsche 911 har suverene kjøreegenskaper både med og uten tak. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

PRØVEKJØRT: Porsche 911 Cabriolet

Nå har Porsche kappet taket av sin nye generasjon 911. Vi har prøvekjørt.

på Gran Canaria: Sommeren står snart for døren (helt sant!), og Porsche benytter anledningen til å lansere kabrioletversjonen av den splitter nye 911 Carrera og Carrera S.

LES OGSÅ:

Kupéen stiftet vi bekjentskap med allerede for tre måneder siden, i Santa Barbara, og det er ikke lite Porsche har fått til med siste generasjon 911, som har fått navnet 991.

Som kupéen

I likhet med i kupéen sitter det en 3,4 liters sugemotor på 350 hk i den toppløse versjonen av Carrera, og i Carrera S en selvaspirerende 3,8 liter.

Det betyr repsektive 350 og 400 hk, akkurat som i kupéen. Ingen av disse gir deg en hinsides lyskryssracer, men når du først er kommet opp i gang, så er det lite på denne jord som holder følge! Dette er vogna for deg som liker å kjøre bilen din, og da er det ingen tvil om at Carrera S med 400 gamper er det absolutt beste alternativet du får under 2 millioner kroner.

ALT OM NYE PORSCHE 911

Noen bedre?

PRØVEKJØRT: Porsche 911 Cabriolet

Det finnes langt sterkere biler, men ikke mange er like kjørbare som nye 911. Det skyldes blant annet et nær optimalt størrelsesformat, i tillegg til en optimal fintuning, selvfølgelig. Nye 911 Carrera S gjør eksempelvis Ringen på 7:40. Svært få biler gjør det, og ingen til noe i nærheten av samme pris.

Innenfor denne prisen er både kupéen og kabrioleten hysterisk morsomme biler å kjøre. Mest på grunn av sine optimaliserte ferdigheter. I tillegg er de svært lettkjørte, og bilen kan brukes som den snilleste hverdagsbil. Da er den til og med snill på forbruk og utslipp. Det skal også nevnes at bilen er registrert for fire, men baksetet egner seg i beste fall for et par barnestoler. Uansett, trenger du baksete, så er du ikke i markedet for en 911.

Ny tidsregning for Porsche 911

Utfordringene

Utfordringene ved å kappe taket av en 911 for å lage en kabriolet er ikke få. For det første skal den fortsatt se ut som en sportsbil, både med taket av og på. I tillegg skal den fortsatt kjøre som en. Det byr på utfordringer i forhold til både torsjonsstivhet og vekt, for begge deler gjør mye med kjørbarheten. Den har ikke Porsche til hensikt å rokke ved, og kabrioleten er rett og slett nær like optimal som kupéen. Kun på de verst tenkelige traverser og vaskebrett i veibanen fant vi signaler om at bilen mangler tak. Dessuten, selv taket på kabrioletmodellen er nå med på å stive av karosseriet når det er i bruk. I Norge må vi nok likevel regne med at flertallet av bilene som blir solgt har fast tak, i form av kupéen.

Sideprofilen på en kabriolet er identisk med kupéen. Det er med andre ord ingen kompromiss i forhold til designen.

18 prosent stivere

Selv om generasjon 991 har lengre akselavstand enn forgjengeren 997, så har de hvitkledde ingeniørene i Stuttgart klart å gi nye 911 Cabriolet rundt regnet 18 prosent bedre torsjonsstivhet (vridningsstivhet) enn forgjengeren. Dette til tross for at den altså er lenger. Bedret stivhet gir direkte utslag i positiv retning med tanke på kjøreegenskapene, og Porsche ønsker selvfølgelig at vi skal få den samme opplevelsen i kabrioletversjonen som i kupéen.

Snart kommer Boxster

Billigste billett

Bilen viser seg å være som snytt ut av nesa på kupéen. Lite står den tilbake på noe som helst, og da gjør det ikke saken noe dårligere når vi tør påstå at den nye 911 er det beste sportsbilkjøpet du kan gjøre under to millioner kroner. I tillegg er den markedets billigste billett til andre siden av 300-merket på speedometeret.

Grep som få

Det mest overraskende med bilen er balansen. Den slipper rett og slett aldri, dersom den kjøres riktig. Det er nær sagt bare å peke hvor du vil, og den går dit. Ikke på to dager med beinhard kjøring fikk vi den noen gang til å understyre, og overstyring merker du knapt noe til i det hele tatt, så lenge du har alle elektroniske støttefunksjoner innkoblet. Og når de først kobler inn, så kan du antagelig skylde deg selv. Balansen i bilen er nesten perfeksjonert til det kjedsommelige, men skulle bistanden tre inn og hjelpe, så er det som sagt av en grunn. Med 400 hester som jobber ut fra bakhjulene, så er likevel det meste mulig.

Hetere blir det ikke

Beste alternativ

I Norge kommer de fleste bilene til å selges med dobbeltkløtsjløsning og PDK-giret. Med god grunn. Etter å ha rattet biler med PDK ser jeg ingen som helst grunn til å styre med kløtsj og manuelt gir. Det er rett og slett gammeldags blitt. PDK gir deg mer glede, og raskere girskift, i tillegg til at det også er mer effektivt i forhold til drivstofføkonomi.

Og når vi først er inne på drivstoff, så kan det nevnes at tankvolumet på kabrioleten er på 64 liter. Vi fikk smertelig erfare hvor fort det går å brenne 64 liter bensin med en bil på fjellveier lik det Gran Canaria har å by på. Men av og til må det fyres skikkelig for at det skal bli virkelig moro.

13 sekunder

Hele karosseriformen, inkludert taket, er identisk på en kabriolet som på en kupé i profil. Vekten nå er 60 kg lettere enn den forrige kabrioleten, noe som heller ikke er å forakte. Mye av vektreduksjonen ligger i taket, som du legger ned med en knapp, og det tar 13 sekunder fra start til mål. Dessuten kan det gjøres i en hastighet helt opp til 50 km/t. Selve mekanismen i takkonstruksjonen er laget ved bruk av magnesium.

Når du sitter i bilen er det lite ved det innvendige taket som minner om en kabriolet, mens du på utsiden får det naturlige kanvasutseendet. Bakruten er naturligvis av glass, og er implementert i kanvasen uten synlige sømmer og skjøter. Bra håndverk!

Gjør deg klar: Porsche Macan, en bilig-SUV

Hindrer turbulens

En gardin over baksetet hindrer turbulens i resten av kupéen når taket er nede. Denne legges flatt over baksetet, i tillegg til at den står på høykant rett bak forstolene. Gardinen er rett og slett uvurderlig i sin funksjon, og du henter den frem med et tastetrykk. I tillegg til rutene i fordørene har du også mulighet for å heve rutene for baksetet.

Sideprofilen på en kabriolet er identisk med kupéen. Det er med andre ord ingen kompromiss i forhold til designen.
Sideprofilen på en kabriolet er identisk med kupéen. Det er med andre ord ingen kompromiss i forhold til designen. Vis mer

Kjøreglade veier

Den som trodde Gran Canaria bare består av paraplydrinker og sandstrender må tro om igjen. Øya har rett og slett noen av de beste kjøreveiene du kan tenke deg. Litt trangt til tider, men du verden. Aldri før har vi kjørt flere svinger i løpet av to dager enn med 911 Cabriolet. Veistandarden er vekslende, men for det aller meste veldig god, og det går både opp og ned, fra havnivå til rundt 1500 moh. Det blir ikke det samme med øyas mange leiebiler, som stort sett er Dacia Logan, og en og annen liten Peugeot.

Nært opptil

Personlig er jeg generelt mer begeistret for biler med tak, enn uten. Dette fordi jeg er mer interessert i kjøreegenskaper, enn sol i topplokket. Nye 911 ga noen tanker underveis, for denne er i ferd med å bevise at det faktisk er mulig å kombinere begge deler til fulle. Bilen er rett og slett det beste vi har prøvd av sportsbiler uten tak i denne størrelsen.

Det eneste som da står i veien for at valget skal falle på en kabriolet i forhold til en kupé er den norske vinteren. Den er antagelig også grunnen til at brorparten av de norske kundene vil velge bilen med tak, uten at vi kan klandre noen av den grunn.

Se hvordan Porsche presenterer 911 uten tak:

Et råd

Våre anbefalinger er derfor enkle. Skal du ha en seriøs kjøremaskin i et høyt prisleie, så er det ingen som gir bedre egenskaper og ytelser enn 911 Carrera S. Skal du i tillegg kjøpe bil uten tak, så blir svaret det samme. Derfor, pantsett huset og hesten, og kjøp deg den nye 911, og da aller helst Carrera S. Hvorvidt det blir med eller uten tak gjør ikke store utslaget i forhold til kjøreegenskapene. De er suverene uansett.

Testresultat

Porsche 911 Carrera S Cabriolet

Perfeksjonerte ytelser, til en pris ingen andre kan levere. 911 har med denne 991-serien tatt et stort steg frem, selv om 997 var veldig bra.

Samme bil i Carrera-versjon:

Kr. 1.404.000

Det er rett og slett vanskelig å finne noe. Derav terningkast 6.

Se alle våre tester