Prøvekjørt: Opel Insignia BiTurbo

2 turboer gjør langt bedre jobb enn én. Det beviser Opel med sin nye dieselmotor.

Opel Insignia kom på markedet i 2008 som sedan, og i 2009 som stasjonsvogn. Bilen ble smykket med tittelen Årets Bil 2009, og nå får toppmodellen en helt ny motor. Vi har prøvekjørt.

LES OGSÅ:

Fortjener bedre

Insignia er dessverre en av de bilene som aldri når helt opp dit den fortjener å være på salgsstatistikkene. Den er tydelig ikke helt fremme i folks bevissthet når en ny bil skal velges, og det er synd. Insignia ble ikke kåret til Årets Bil uten grunn, og den har mye positivt ved seg. Den har også gjort det bra på store kvalitetsundersøkelser, gjennomført av blant andre Dekra og GTÜ.

Insignia 4x4 på vinterføre

Øverste hylle

Nå finner en ny dieselsippende 2-liters BiTurbo veien ned i motorrommet. Dette blir den nye toppmodellen blant dieselene, og kommer derfor ikke til å velte noen statistikker av den grunn. Opel forventer selv at denne kommer til å sitte i 10 % av fremtidige Insignia. I Norge kanskje enda mindre ettersom vi her hjemme bare får versjonen med firehjulsdrift. I det øvrige Europa blir den også å få med forhjulsdrift.

2, dobbelt så bra som 1

To turboladere med forskjellig arbeidsområder gjør susen i nye Insignia BiTurbo.
To turboladere med forskjellig arbeidsområder gjør susen i nye Insignia BiTurbo. Vis mer

Det nye kraftverket byr på 195 hk ut fra et dreiemoment på 400 Nm. Det spesielle med motoren er at den er utstyrt med to turboladere, en liten og en stor, som igjen har fått hver sin ladeluftkjøler. Også her en liten og en stor, hvorav den minste ladeluftkjøleren er vannavkjølt. Dette er ikke et veldig vanlig oppsett i dagens motorer, men Opel mener dette måtte til for å komme opp i den effektiviteten de har klart på den nye maskinen. Selv mener Opel at ytelsene tilsvarer det vi normalt finner i 3-liters V6 dieseler, noe vi for så vidt er enig i, om vi går et stykke tilbake i tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Biturbo, intet nytt med det

3 trinn

De to turboladerne kan jobbe uavhengig av hverandre eller sammen. Det betyr i prinsippet at du har tre forskjellige arbeidssykluser for å gi motoren pustehjelp. Den lille turboen er kvikkere enn den store, og starter ballet fra 1.250 omdreininger. Resultatet er at du allerede ved dette turtallet kan hente ut så mye som 320 Nm. I mellomregisteret jobber begge blåsene i samspill, mens den lille ikke henger med lenger når du kommer høyere opp i turtallsområdet. Ventiler i inntakskanalene sørger for at du ikke får tilbakeslag etter hvert som den ene eller andre turboen starter eller legger ned.

Opel skal kutte. Det koster.

Må varves

I bruk er den nye motoren omtrent så sterk som papiret tilsier, og det er ingen tvil om at det er ved lave turtall den har sine fordeler. Dessverre fant vi den langt mer dynamisk i den forhjulsdrevne versjonen, noe representanter for Opel måtte bekrefte. Utgaven med firehjulstrekk led dessverre av sin ekstra vekt, og føltes langt tyngre enn den faktisk er. Dette merkes også godt på ytelsene. Motoren måtte også ha godt snurr ved igangkjøringer. Spesielt dersom bakkestarthjelpen koblet inn i tillegg. Da var sjansen stor for å kvele motoren om turtallet ikke var på plass i godt monn.

Kan Insignia fungere med en 1,4-liter?

Flat kraftkurve

Vel oppe i fart går det imidlertid som smurt. Dreiemomentkurven føles like flat og fin som den er på papiret, og opplevd arbeidsområde begynner langt under 2.000 omdreininger. På papiret står det oppgitt 400 Nm flatt i området 1.750 - 2.500 omdreiinger, og effekten topper seg på 195 hk ved 4.000 omdreininger. I praksis skulle jeg gjerne sett at kreftene holdt seg litt lenger oppover turtallsregisteret enn det gjorde, for selv om bilen oppleves sterk i nedre del av registeret, så tapper den futten litt tidlig. Dette kan bare være en tilvenning, ettersom dreiemomentet til gjengjeld kommer tidligere.

Prøvekjørt: Opel Insignia BiTurbo

Ingen racer

Om vi ser på ytelsene i form av tall, så er akselerasjonen til 100 km/t oppgitt til 9,1 sekunder, og toppfarten satt til 223 km/t. Dette er tall for stasjonsvognen med firehjulsdrift og manuelt gir. Ingen av disse tallene er nok til spontant å heve et øyenbryn, men det skal sies at ytelsene når du allerede er i gang er langt bedre enn tallene skulle tilsi.

Norgesmodellen

Det vesentlige med den nye motoren er naturligvis å redusere forbruket og utslippet. Om vi skal trekke frem snilleste modell, så er det sedanen med 6-trinns manuell kasse og forhjulsdrift. Forbruket er her på snille 0,49 l/mil, og den har et CO2-utslipp på 129 g/km. Denne versjonen kommer som sagt ikke til Norge, hvor alle bilene blir utstyrt med firehjulsdrift.

Ikke fullt så snill

I Norge er nær 80 % av alle bilene som omsettes stasjonsvogner. Kombinasjonen firehjulsdrift og stasjonsvogn byr på tallene 0,56 l/mil, og 149 g/km med manuelt gir. Alle Insignia med denne motoren er dessuten utstyrt med start/stopp system som standard.
Noen gode automatløsninger finner du ikke i lagerhyllene til Opel, noe som vises på effektiviteten. Går du likevel for automat, så er forbrukstallet 0,66 l/mil, og utslippet 174 g/km. Da snakker vi på ingen måte om noen sparebøsse lenger.

Se bilen innvendig:

Euro 5

Vi må si vi finner det underlig at den nye motoren foreløpig bare er klassifisert etter Euro 5 standarden. I 2014 trår Euro 6-kravene i kraft, og da er rett og slett ikke denne motoren godt nok spesifisert. Motoren skal visst nok få oppdateringer som gjør den effektiv nok innen den tid, men det er snodig at Opel velger å gjøre denne tilnærmingen i to steg, når vi allerede er såpass nære tiden for de nye kravene. Vi tipper at snilleste utgave av Insignia med denne motoren da tipper under 120 g/km. Det vil være sedanen med forhjulsdrift, som ikke kommer til Norge.

En smak av OPC

Når Opel nå lanserer en ny motor, så benytter de også anledningen til å tilby deres aktive chassisoppsett, SuperSport chassis, som opprinnelig ble laget for å sitte i deres råeste modell, OPC. Dette blir mulig å få som ekstrautstyr på alle modellene med firehjulsdrift. Sammen med et nytt fjærbeinsystem inneholder pakken også oppgraderte bremser fra Brembo. For å få plass til disse har bilene med dette tilbehøret også fått et sett 20-toms signaturfelger.

For flere modeller

Opel har ikke utviklet denne motoren for Insignia alene. Vi blir faktisk ikke forundret om den snart dukker opp i nye Zafira, og at den havner i den kommende Antara er også mer enn bare sannsynlig. At maskinen nå leverer 195 hk kan også bare være en start, og med litt spekulasjoner er det fristende å si at jeg tror den på sikt kan runde 200 hk. Da snakker vi, men frem til det er denne motoren med på å gi Opel en rekke med dieselmotorer som spenner seg fra 110 til 195 hk. Blant disse alternativene er det helt sikkert noe som passer for deg. Prisen? Insignia Tourer med denne motoren og manuell kasse starter på kr. 485.900.