Nye Toyota Auris  er en helt ny bil, men med kjente motoriseringer.   Foto: Fred Magne Skillebæk
Nye Toyota Auris er en helt ny bil, men med kjente motoriseringer. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Prøvekjørt: Nye Toyota Auris

Toyota er siste merke ut med ny bil i denne klassen. Vi var svært spente.

Andre generasjon Toyota Auris er på markedet rett over nyåret, men dersom vi tar med forgjengerne Corolla, så er dette ellevte generasjonen fra Toyota i kompaktklassen.

LES OGSÅ:

På under to år har hele dette segmentet blitt totalt fornyet, og det finnes knapt en gammel bil igjen blant de nærmeste konkurrentene. Det er dermed duket for en kamp i klassen som vi ikke har sett maken til på lang tid, og det er forventet at segmentet vil vokse.

Les alt om dette bilsegmentet

Mer fullverdige

Bilene er blitt mer premium enn noen gang, de har fått mer utstyr enn noen gang, og særlig når det gjelder aktive og passive sikkerhetsanordninger er de løftet mange hakk. Utstyr og teknologier fra langt større biler har for alvor tatt spranget inn i kompaktklassen, og nå er det Toyota Auris som skal vise hva den har å by på.

Fem motoriseringer

Til å begynne med blir det fire motoriseringer å velge blant i Auris, senere fem. Alle er kjent fra før. Storselgeren blir naturligvis Auris Hybrid, som kombinerer en 1,8-liters bensinmotor og en elektromotor. Denne modellen vil stå for ca. 70 % av salget, ifølge Toyota, hvilket den også gjør på dagens modell. Dette skyldes først og fremst den avgiftsrabatten man får på hybridbiler, noe som her resulterer i nær halv avgift sammenlignet med de andre motoriseringene.

Her er stasjonsvognen av Toyota Auris

Av rene bensinversjoner kan du velge blant 1,33-literen på 99 hk, eller en 1,6-liters Valvematic på 132 hk.

Dieselutvalget består av en 1,4-liter på 90 hk, og en fremtidig 2-liter på 124 hk. Sistnevnte har den norske importøren foreløpig ikke tatt noe standpunkt til for kombikupeen, men den er tenkt inn i stasjonsvognen som dukker opp til sommeren.

Det er forøvrig verdt å merke seg at den minste motoriseringen av både diesel og bensinutgavene er utstyrt med torsjonsaksel bak, i stedet for bærearmer og uavhengig fjæring som på bilene med de sterkere motorene.

Se nye Auris utvendig:

Nye Toyota Auris er en helt ny bil, men med kjente motoriseringer. Foto: Fred Magne Skillebæk
Toyota Auris HSD 2013 Foto: Fred Magne Skillebæk
Toyota Auris HSD 2013 Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Den nye garantien er skreddersydd hybridsystemene fra Toyota. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Helt ny

Om vi ser bort fra motoriseringene, som er kjente, så er Toyota Auris ny fra ende til annen. Det er ingen ting igjen som kan minne om den utgående modellen, verken utvendig eller innvendig, og bra er det. Med nye Auris har Toyota virkelig tatt et stort steg i riktig retning på de fleste områder.
Toyota fremhever at bilen er blitt lavere og lettere enn forgjengeren. Luftmotstanden er med dette også senket, og det er lagt inn plater under bilen som skal lede luften de rette veiene for minst mulig motstand. Resultatet er en cd-verdi på 0,277.

En hybrid med god plass: Toyota Prius +

Søster som bror

Utvendig har bilen fått et felles designspråk som sine slektninger fra Toyota, og det er ingen ting som minner om den utgående. Dette er faktisk en ny tanke fra den japanske bilprodusenten, for tidligere har det vært helt uforutsigbart hvordan designen på en ny bil har blitt. Nå ser det ut til at de jobber for å gi et felles uttrykk, og det er absolutt et designspråk som er i tiden.

Hmm..

Innvendig er situasjonen en annen. På den utgående modellen prediket Toyota høylydt om dashbordets ergonmiske utforming, hvor midtkonsollen var trukket opp for kortere vei til alle betjeninger, inklusive girspaken. Alt dette er nå glemt, og den nye har fått et oppreist dashbord med kanter og linjer i alle retninger. Helt der nede i knekken finner vi girspaken på de manuelle versjonene, rett opp av gulvet som den har gjort i generasjoner, eller i gamle dager om du vil. Den urgamle klokka har de også fått plass til. Det finnes knapt to symetriske linjer, noe som får det helhetlige til å virke rotete og lite gjennomtenkt.

Se bilder av Auris innvendig:

Allerede før bilen er lansert har Toyota fått erfare at interiøret er gjenstand for kritikk. Foto: Fred Magne Skillebæk
Plassen i baksetet er grei, men likevel ikke veldig god. Foto: Fred Magne Skillebæk

Sittestilling

Vel på plass bak rattet er vi derimot på kjent mark. Setene har av typsik japansk karakter litt korte sitteputer, men har fått god sidestøtte både i pute og rygg. Rattet har fireveis justering, men i nok en bil har Toyota lengdejustering av rattet som kun går fra ille til verre. Dette til tross for at de nå har økt justeringslengden med 2 cm mot foregående modell. Dermed er det på håret at man finner rett kjørestilling i forhold til ratt og pedaler, men det går med et nødskrik.

Dette er hovedkonkurrenten

Noe billig, noe bra

Av materialvalg har Toyota nå gitt interiøret litt mykere materialer på enkelte steder, som på toppen av dashbordet, og øverst på dørtrekkene. Det øvrige er hardplast og stoff, så sant du ikke velger toppmodellen. Den har fått et par deksler kledd med skinn og kontrastsøm i selve dashbordpanelet. Problemet er at det ikke hever inntrykket veldig så lenge de øvrige detaljene bærer preg av billig plast, som eksempelvis hele rammen og frontdekselet rundt radio og navigasjon.

Bedret plass

Plassen er blitt bedre enn på forrige modell, spesielt foran. Med det stående dashbordet får man også nok armslag, men dårligere ergonomi. I baksetet er det ikke noe mer plass enn det bør være, og godt voksne har ikke all verdens der å gjøre. Seteputene er blitt noe lenger også i baksetet, som for øvrig har en 60/40 delt rygg som kan felles ned. Bagasjerommet måler 360 liter, noe som eksempelvis er 20 liter mindre enn i VW Golf.

Plassen i baksetet er grei, men likevel ikke veldig god.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Plassen i baksetet er grei, men likevel ikke veldig god. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Slappe foringer

Vel ute på veien er det derimot mye positivt å melde, spesielt for 1,6-liters bensinen og 2-literen som drikker diesel. Japanerne er mestere i å lage biler som er lettkjørte, og begge versjonene føles som kvikke, selv om spesifikasjonene melder om noe annet. Selve chassiset er satt opp for å være midt i mellom det komfortable og det faste, en oppgave Toyota har truffet svært godt på. Dessverre har de spart inn på for slappe foringer i oppheng av både chassis og girkasse, noe som merkes godt på dårlig underlag, eller når man gjør raske girskift og slipper kløtsjen litt brått.

Hybrid, nå også fra Volkswagen

Gode tilbakemeldinger

Servostyringen er elektronisk, og gir faktisk veldig bra tilbakemeldinger til føreren, noe som ikke er en selvfølge med elektrisk servo. Her fant vi derimot store forskjeller på hybriden kontra de øvrige, men vi velger å tro at det var alle de andre modellene som setter standarden for hvordan de skal være, og de var veldig bra. På hybridutgaven var bilen alt for dvask rundt nullpunktet, og styringen manglet fullstendig et godt referansepunkt.

Allerede før bilen er lansert har Toyota fått erfare at interiøret er gjenstand for kritikk.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Allerede før bilen er lansert har Toyota fått erfare at interiøret er gjenstand for kritikk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Snill på forbruk

I ren Toyota-stil kan de fleste motoriseringene vise til lavt forbruk, og papirene forteller at Auris Hybrid kun trenger 0,38 l/mil. Dette kom vi også ned i med litt kamp, men det med et kjøremønster som ikke blir akseptert i det vanlige trafikkbildet. Likevel var forbruket veldig bra, også med normal kjøring.

Også den 2-liters store dieselutgaven går billig. Her var vi nede i 0,34 liter per mil på et tidspunkt, men landet på 0,38 til slutt på blandet kjøring. Dog med mindre ”kamp” enn vi måtte legge ned i samme resultat med hybridutgaven.

Utslippet på Auris Hybrid er oppgitt til 87 gram CO2/km, mens den store dieselutgaven er oppgitt til 99 g/km.

Konkurrentene

Kia Cee´d, Hyundai i30, Ford Focus, Mercedes A-Klasse, Audi A3, Volvo V40 og VW Golf er alle nye, og Auris blir den åttende nye bilen i klassen. Felles for de som allerede er kommet på markedet er at de har tatt store steg i riktig retning.

Kia og Hyundai satte virkelig en ny standard for denne klassen da de kom på markedet med sine biler, og Ford svarte rett etter med nye Focus. Med mengder av nytt utstyr for biler i denne klassen satte de en helt ny standard. Deretter fulgte Volvo V40 og premiumbilene Audi A3 og Mercedes A-Klasse, som alle hevet lista ytterligere. Ikke lenge etter var det VW Golf sin tur, og den fulgte opp trenden med fornying og forbedring på en forbilledlig måte.

Når ikke helt opp

Med nye Auris er ikke situasjonen helt den samme. Joda, de sikter seg inn på fem stjerner hos EuroNCAP, men de har lite, om noe, som vil gi ekstra score fra Euro NCAPs tilleggsprogram.
Toyota har valg å utelate selv de mest elementære nyvinninger, og kan verken leveres med filskiftevarsler, blindsonevarlser, antikollisjonssystemer eller ekstra kollisjonsputer, utstyr som konkurrentene kan leveres med, enten som standard- eller tilleggsutstyr.

Varme i rattet, varme i baksetet, eller varmetråder i frontruten glimrer også med sitt fravær. Det blir rett og slett ikke helt 2013 når automatisk blendbart speil innvendig blir stående som et høydepunkt på listen over utstyr. Regnsensor, parkeringsassistanse og Bi-Xenon er heldigvis på plass på toppmodellene, men dette er da også utstyr som er en bilgenerasjon gammel, og nærmest en selvfølge på en ny bil i dag.

Delvis forklaring

I Europa er det en voksende trend å sette sammen en bil med mange deler og systemer fra tredjeparts leverandører. Bilprodusentene jobber tett sammen med disse underleverandørene for å utvikle systemer. Dette gjør det rimeligere å utvikle en ny bil, og hver enkelt produsent slipper å finne opp kruttet på nytt for hver eneste nyvinning de ønsker å implementere i de nye bilene sine.

Nye Toyota Auris skal bygges i England, men den er designet og utviklet i Japan. Der er det dessverre ikke like vanlig å bruke deler fra eksterne underleverandører, andre enn sine egne. Toyota eier selv flere underleverandører med base i Japan, eksempelvis Denso, men tilgangen til nyvinninger begrenses i stor grad til det disse har utviklet. Det kan dessverre se ut til at utviklingen er kommet litt på hæla.

På spørsmål om hvorfor de har utelatt utstyr som konkurrentene leveres med forklarer Toyota at dette vil komme i fremtiden. Det er dessverre ikke godt nok i dag.

Vår mening

Med nye Auris må vi innrømme at vi er litt skuffet. Den er rett og slett ikke med på å dra produktet bil videre inn i fremtiden, og det er ikke nok å lene seg på en hybridløsning. Den har vi hatt på markedet siden 1999. I nye Auris har Toyota valgt enkle, kjente og godt gjennomprøvde løsninger hele veien. Det blir for traust for en bil som skal selges som ny de neste 5-7 år.

Det betyr på ingen måte at bilen er dårlig. Nesten alt den har er bra, og nesten alt den gjør er bra. Dessverre er det likevel valgt for enkle løsninger på veldig mye, med det resultatet at den fremstår som billig. Da er det også bra at den er billig, og kundene av nye Auris får det de betaler for. Det er bare litt uvant å se på en Toyota, spesielt en Auris, som klassens billigmodell.

Harald A. Møller AS har som målsetning å selge over 7.000 eksemplarer av VW Golf i året. Toyota har satt som mål å trille ut 4.700 Auris i samme periode, men vil likevel ikke anse kampen om å ha landets mest solgte bil som avblåst og over. Om et år vet vi svaret.

Testresultat

Toyota Auris

Lettkjørt, snill på drivstoff og utslipp, Toyota-konseptet.

Mangelfull i forhold til konkurrentene, ettergivende foringer, interiør og førermiljø.

Se alle våre tester

Toyota Auris Hybrid
  
Motor:R4, 16V, hybrid
Slagvolum:1.798 ccm
Samlet effekt:136 hk @5.200 o/min
Dreiemomen bensinmotor142 Nm @ 4.000 o/min
Girkasse:Planetgir (PGS)
0-100 km/t:10,9 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,38 l/mil
Utslipp:87 g/km
Lengde:4.275 mm
Bredde:1.760 mm
Høyde:1.460 mm
Akselavstand:2.600 mm
Vekt:1.310 - 1.430 kg
Tilhengervekt:0 kg
Pris:Fra kr. 251.000

Priser:
MotorGirPris fra kr.
Auris 1,33 VVT-i6-trinns manuellFra kr. 208.000
Auris 1,6 Valvematic (bensin)6-trinns manuellFra kr. 254.500
Auris 1,4 D-4D (diesel)6-trinns manuellFra kr. 220.300
Auris 1,8 VVT-i HybridPlanetgirFra kr. 251.000