Mazda har lagt stor vekt på designen i sin nye håpefulle storselger.
Mazda har lagt stor vekt på designen i sin nye håpefulle storselger. Vis mer

Prøvekjørt: Nye Mazda 6

DinSide har allerede prøvekjørt nye Mazda 6, både som sedan og stasjonsvogn. Det ble noen fine dager på jobben.

6-eren er bil nummer to ut på markedet etter at nye Mazda tok form, for etter bruddet med Ford har Mazda rett og slett måttet gjennomgå en slags reinkarnasjon. De har vært nødt til å føde seg selv på ny og finne form i sitt tredje liv.

LES OGSÅ:

Det første skapte de selv som det opprinnelige Mazda. Det andre levde de i tospann med Ford. Det tredje har akkurat begynt, for nå må de igjen ut og stå på egne bein.

Bedre forutsetninger

Mazda 6 skal inn og konkurrere i en av de hardeste klassene, mot biler som VW Passat, Toyota Avensis, og alle de andre bilene i det typiske familiebilsegmetet. Dette segmentet inneholder også en stor grad av firmabiler. Etter braksuksessen med CX-5, som vi ga terningkast 6, har Mazda virkelig fått vind i seilene, men Mazda mener selv at de ikke vil ende opp med tilsvarende leveringsproblem som med Mazda CX-5. Dette skyldes først og fremst at de åpner ytterligere fabrikker som skal skuffe unna biler for store markeder, blant annet i Russland. Dette vil igjen frigjøre biler for andre markeder.

Same, same..

Da Mazda måtte sette seg ned og utvikle det de selv kaller Skyactive-teknologien, så var de klare på at de skulle utvikle flere biler i ett og samme åndedrag. Noe av dette får vi nå se ved at Mazda 6 får mye av den samme teknologien som vi ble presentert da CX-5 var ny. Eksempelvis er motorisering og gir eksakt de samme. Det betyr at også Mazda 6 blir å få med en 2-liters bensinmotor på 160 hk, alternativt en 2,2-liters dieselmaskin på 150 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen mindre

Noen lurer kanskje på når Mazda kommer med mindre motorer i nettopp CX-5 og nå Mazda 6. Svaret er enkelt. Aldri. Sjefsingeniør Shin Okamoto bekrefter over for DinSide at de jobber med en helt ny og mindre motor i Skyactive-programmet, men dette blir en 1,5 eller 1,6-liter som er tiltenkt den kommende Mazda 3. Mazda er faktisk ikke veldig tilhenger av den nye trenden med ”downsizing”, noe vi har snakket med sjefsingeniør Shino Okamoto om.

Godt arbeid

Uten å repetere alt vi har skrevet om Skyactive og de nye motorene tidligere, så må det nevnes at Mazda har gjort en formidabel jobb. Både bensin- og dieselmotoren har en svimlende kompresjon på 14:1, noe som er med på å gjøre turboladeren mindre viktig. Mazda har unektelig tenkt nytt, og det virker. En ting er deres oppførsel i bruk, som er svært bra for begge drivstofftyper, men deres effektivitet vises også i forbruket. Den 2-liters store bensinmotoren på 160 hk har et oppgitt forbruk på 0,59 l/mil, og et utslipp på 136 gram CO2/ km. Selv uten turbolader har Mazda klart å få en god leveranse av dreiemoment selv ved lave turtall. En av grunnene til det lave forbruket skyldes Mazdas smarte system, i-ELOOP.

Se mer av nye Mazda 6:

Mazda har lagt stor vekt på designen i sin nye håpefulle storselger.
Mazda har satset på en sporty stil, også innvendig. Foto: Fred Magne Skillebæk
Mazda 6 er priset likt som stasjonsvogn og sedan. Foto: Fred Magne Skillebæk
Den blanke linjen er ment å ramme inn snuten som på et kattedyr. Lyktene utgjør øynene. Foto: Fred Magne Skillebæk

Hurra for automatkassen

Mazda forteller at de ikke har noen planer om å lage en girkasse med dobbeltkløtsj. I automatkassen de nå har utviklet er heller ikke savnet stort. I manuell funksjon er den virkelig manuell. Den stanger sågar i turtallssperren om du ikke girer, noe som i min verden er positivt. Alt for mange løsninger overstyrer dersom den kommer for nære topp eller bunn på registeret, mens du her får kjøre bilen selv – uten innblanding. De manuelle kassene leveres med 6 trinn, og er skreddersydd kun til disse motorene. Det gir et positivt resultat.

Myk katt

Mazda forteller at de har gjort bilen relativt myk i fronten. Dette for å gjøre den sikrere i gitte kritiske situasjoner. Denne teorien forstod vi ikke stort av, men i praksis viste det seg at bilen ikke var spesielt myk likevel. Den var balansert godt mellom det stive og komfortable, og oppførselen var absolutt slik som Mazda beskrev den under lanseringen. Styringen er nødvendigvis av den elektrisk assisterte typen, noe ikke alle er like glad i, men det er bare å innse at dette er kommet for å bli. Her fungerte det bra. I en bil som dette er det heller ikke veldig ønskelig med flere tilbakemeldinger gjennom rattet enn høyst nødvendig.

Mazda 6, et kattedyr

Mazda 6 endrer ikke tradisjonen om at konseptbilene alltid ser bedre ut enn det endelige produktet, men de fleste av detaljene er denne gangen likevel med til produksjonsmodellen. Selvfølgelig ikke i like fremtredende grad, men dog. Tanken til sjefsdesigneren, Akira Tamatani, er at trekkene fra et kattedyr skal kunne leses av linjene på bilen. Det bor faktisk god logikk i dette når han får forklare dette selv. Lettest er det å lese ut av fronten, hvor lyktene naturligvis utgjør øynene. Legg deretter merke til den blanke listen som går under grillen, og henger sammen med linjene over lyktene. Denne skal gjenskape formen på et kattedyrs snute. De fremhevede hjulbuene skal forestille et kraftig skulderparti på det samme dyret.

Den blanke linjen er ment å ramme inn snuten som på et kattedyr. Lyktene utgjør øynene.                                 Foto: Fred Magne Skillebæk
Den blanke linjen er ment å ramme inn snuten som på et kattedyr. Lyktene utgjør øynene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Noen kompromisser

Designen og utseendet må den enkeltes smak ta stilling til, men særlig stasjonsvognen ser bra ut. Dessverre er den som flere andre biler i klassen befengt med høye dørkarmer, særlig bak. Dette henger sammen med det strukturelle i bilen, ettersom alle for tiden kjemper om å få 5 stjerner i Euro NCAP. Mazda 6 er intet unntak i så måte. Ulempen er at det gir dårlig utsikt for de små som må sitte i baksetet. Dette er for øvrig delt 40/60 og har to fester for Isofix.

Ikke lydløs

Kupeen for øvrig har mye til felles med CX-5. Det er tydelig at Mazda har tenkt i samme bane, men bare trukket det ned i en ordinær stasjonsvogn. Sikten er bedret ved at a-stolpen er flyttet 10 cm bakover. Dette gir 29,3 grader bedre sikt fremover.

Av en eller annen grunn fikk jeg et inntrykk av litt billigere materialkvalitet her enn i CX-5, uten at jeg nødvendigvis tror det er det. Alt er svært logisk og ergonomisk plassert, og det er lett å finne riktig kjørestilling. Det er rett og slett enkelt å trives bak rattet i nye Mazda 6, men støynivået virker også en del høyere her enn i CX-5. Særlig dieselmotoren lar seg høre godt, med en jevn kakling som enten vil drive deg til vanvidd, eller forvinne inn som en jevn dur du venner deg til.

Tekniske tegninger:

EGNE LØSNINGER: Mazda satser på selvaspirerende motorer, har egne løsninger for hybrid. Neste motorgenerasjon blir en aldri så liten revolusjon i bensinmotorens historie. Foto: MAZDA
Image converted using ifftoany
Colors: light blue 390/440MPa, blue 590MPa, dark blue 780/980/1800MPa

Fornuftig plassfordeling

I baksetet vil de fleste kunne finne seg godt til rette, og det er lenge siden vi har sett en lengre setepute i et baksete. Mazda kan fortelle at det er 24 mm lenger enn forrige versjon. I tillegg er det god plass for beina. Normalt pleier slikt å spise plass for bagasjerommet, men også der er det et godt og praktisk utformet rom. Mazda har dog ikke gått i fellen ved å gjøre bilen for stor heller. Ikke alle ønsker at bilene er så store som mulig, men at de treffer blink på størrelse. Det viser seg ved at flere flykter en klasse ned, til Skoda Octavia, Ford Focus, og andre biler i c-segmentet som byr på god plass.

Opplevd eller faktisk?

Mazda har satset på en sporty stil, også innvendig.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Mazda har satset på en sporty stil, også innvendig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Fakta er uansett at Mazda 6 vil få mye hardere konkurranse enn CX-5. Det er et hav av gode biler i denne klassen, og Mazda 6 vil nok ikke slippe like lett til grøten som CX-5. Det er importøren inneforstått med. Japanerne er dessverre ikke like flinke til å gi en premiumfølelse som tyskerne, men til gjengjeld sier de fleste undersøkelser at de tar igjen den opplevde kvalitetsfølelsen med faktsisk kvalitet. Det skal bli spennende å se når Mazda igjen blir å finne på disse listene og undersøkelsene.

Hva nå?

Spørsmålet nå er om Mazda kommer til å tangere storhetstiden de hadde før i tiden, da Mazda var blant de virkelig store merkene her til lands. Det vil tiden vise, men dersom de fortsetter å utvikle bil etter bil med et nivå som både CX-5 og nå Mazda 6 holder, så er det bare å se frem til at ytterligere modeller kommer på markedet fra den japanske produsenten. Glem heller ikke at en ny MX-5 er på vei. Frem til da vil Mazda 6 ta godt vare på familienavnet, men om den vil gjøre fullt opprør i denne klassen gjenstår å se.

Testresultat

Mazda 6

Fine motoriseringer, gode kjøreegenskaper, bra plassutnyttelse og et design som vil falle i smak hos mange.

Beinhard konkurranse i denne klassen krever mye av de som skal lykkes. Spørsmålet er om det holder med disse to motoralternativene til å kunne omsette nok biler.

Se alle våre tester

Mazda 6 stasjonsvogn
 2,0 bensin i-ELOOP2,2 diesel i-ELOOP
   
MotorR4, 16VR4, 16V
Slagvolum1998 ccm2191 ccm
Kompresjon14:0114:01
Effekt165 hk - 6000 o/min150 hk - 4500 o/min
Dreiemoment210 Nm - 4000 o/min380 Nm - 2000 o/min
0-100 km/t9,1 sek.9,1 sek.
Toppfart214 km/t210 km/t
Forbruk l/mil0,590,41
Co2-utslipp gram/km136108
Bagasjeromsvolum522 - 1873 liter522 - 1873 liter
Tillatt hengervekt750 / 1800 kg750 / 1800 kg
Lengde4,84,8
Bredde2,112,11
Høyde1,451,45
Akselavstand2,832,83