Typisk BMW-design også på interiøret. Kvalitetsopplevelse og ergonomi trekker opp, men vi savner en enhetlig linjeføring slik Audi får det til - vi synes det blir litt for mange ulike sammensatte elementer - designmessig litt "oppstykkket" på en måte. Men det fungerer altså veldig bra og grensesnittet er nå både intuitivt og komplett. Foto: Knut Moberg
Typisk BMW-design også på interiøret. Kvalitetsopplevelse og ergonomi trekker opp, men vi savner en enhetlig linjeføring slik Audi får det til - vi synes det blir litt for mange ulike sammensatte elementer - designmessig litt "oppstykkket" på en måte. Men det fungerer altså veldig bra og grensesnittet er nå både intuitivt og komplett. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Nye BMW 3-serie

BARCELONA (DinSide Motor): Om mindre enn tre måneder slippes nye 3-serie på markedet. Vi har kjørt den.

Så fikk vi tilbakelagt en god del mil bak rattet på den nye sedanen i 3-serien fra BMW og kjørt den ganske grundig også, både på vei og på bane - den kjente Formel 1-banen Circuit de Catalunya utenfor Barcelona.

LES OGSÅ:

Millioner av biler

3-serien er den viktigste BMW-modellen, og en av de mest lønnsomme bilene på markedet. Den er blitt produsert i 12,5 millioner eksemplarer gjennom fem generasjoner siden debuten i 1975, og bare i Norge finnes det i dag 45.000 registrerte eksemplarer. Og her er altså sjette generasjon.

Ingen revolusjon

Suksessformelen bak 3-serie skal man ikke rote for mye omkring med. Heller ikke utseendemessig - som vi kan se på bildene. BMWs nye mellomklassesedan er en relativt konservativ evolusjon i forhold til forgjengeren, men den virker likevel både mer dynamisk og mer voksen.

For øvrig er det blitt arbeidet seriøst med aerodynamikken - også en viktig faktor når man etterstreber energieffektivitet. Cd-verdien på 0,26 er meget god.

Mer aggressiv design

Alle versjonene tilbys i tre ulike utførelser, kalt Sport Line, Luxury Line og Modern Line, men forskjellene er ikke større på det stilmessige plan enn at den uinnvidde vil se nye 3-serien som én modell.

Særlig fronten utgjør en markant fornyelse i forhold til utgående 3-serie; den er lavere, bredere og mer aggressiv. Sammen med de to "karakter"-linjene langs sidene på bilen, gjør dette sitt til at den nye modellen ser mer dynamisk og spenstig ut enn forgjengeren.

Nye BMW 3-serie blir for første gang levert i tre forskjellige stil-varianter: Fra venstre ser vi Modern, Sport og Luxury. Vi prøverkjørte en 320d Modern og en 328i Sport. Vis mer


Alle med TwinPower turbo

Den nye sedan-modellen (de andre karosserivariantene må vi vente en stund til på), kommer i første omgang med fire ulike motoralternativer. Felles for dem alle er - som man i våre dager forventer - lavere forbruk og utslipp, samtidig som motorytelsen har økt.

Alle modellene er nå utstyrt med BMWs TwinPower Turbo-teknologi, og kombinert med at konstruksjon nå er lettere enn tidligere gir dette både forbedrede ytelser og lavere utslipp.

Større, men lettere

Den nye 3-serien er nå vokst ut av kompaktnisjen i mellomklassen, selv om den fortsatt er eksempelvis 20 centimeter kortere enn en Ford Mondeo sedan. Men med 462,4 centimeter er den 9,3 centimeter lengre enn forgjengeren. Sammen med en akselavstand på 281 centimeter betyr det også økt volumfølelsen innvendig.

Alle i bilen vil nyte godt av økt takhøyde, men det er spesielt bedre benplass for baksetepassasjerene som har blitt prioritert, noe vi kunne konstatere med forsøk med velvoksne skandinaviske biltestere bak hverandre. Til tross for økningen i størrelse har vekten på 3-serien gått ned, og ligger, avhengig av motoralternativ, opptil cirka 45 kilo under tallene på den gamle serien.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Nye BMW 3-serie blir for første gang levert i tre forskjellige stil-varianter: Fra venstre ser vi Modern, Sport og Luxury. Vi prøverkjørte en 320d Modern og en 328i Sport.
Typisk BMW-design også på interiøret. Kvalitetsopplevelse og ergonomi trekker opp, men vi savner en enhetlig linjeføring slik Audi får det til - vi synes det blir litt for mange ulike sammensatte elementer - designmessig litt "oppstykkket" på en måte. Men det fungerer altså veldig bra og grensesnittet er nå både intuitivt og komplett. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Mer effektiv

Som nevnt er nye 3-serie blitt både mer drivstoffeffektiv og har fått bedre ytelser. Under lanseringen fikk vi anledning til å teste bensinversjonen 328i og dieselversjonen 320d. Det er utvilsomt sistnevnte - tilgjengelig i to varianter - som vil bli solgt mest i Norge i første omgang.

Allikevel var vi mest spent på bensinversjonen. På papiret fremstår den som en teknologisk lekkerbisken. Men det var med denne vi pådro oss den lille (og høyst relative) skuffelsen - det skal vi komme tilbake til.

Dyrt med seks sylindre

I tillegg til de nevnte motorene serverer BMW en toppversjon ved navn 335i - og det er den eneste sekssylindrede 3-serieversjonen i denne omgang. Det betyr at "inngangsbilletten" for å nyte en BMW-rekkesekser nå er på minimum 763.000 kroner.

Sekseren 335i er utstyrt med har et slagvolum på tre liter og produserer 306 hestekrefter. Det er ikke lenger en biturbomotor; også den er utstyrt med twin scroll turbo, som alle de andre tréerne. Dreiemomentet er 400 newtonmeter og 335i har veritable sportsbil-ytelser. 0-100 går unna på 5,5 sekunder. Blandet forbruk er 0,72 liter per mil hvilket gir 169 gram CO2 per kilometer. Alle tallene er målt med åttetrinns automat.

Men nå over til de motorene vi faktisk har prøvd i denne bilen.

Verdens beste med fire sylindre?

For å ta den relative skuffelsen først: Den har ikke med selve motorens karakteristikk å gjøre, men rett og slett med at det ikke lenger er en sekssylindret BMW-motor som ligger under panseret på 328i anno 2012. Den har vært et av symbolene på BMWs egenart i bilverdenen.

Når det er sagt kunne det vanskelig gjøres å få til en bedre erstatning enn den vi fikk prøvekjøre. Rekkefireren med to liter slagvolum får hjelp fra en såkalt twin scroll-turbo, for øvrig i likhet med de andre BMW-motorene, og maksimal effekt er 245 hestekrefter, tilgjengelige fra 5.000 til 6.500 omdreininger.

Det som ytterligere forbedrer denne motorens karakteristikk er dreiemomentet på 350 newtonmeter som kan utnyttes hele veien fra 1.250 til 4.800 omdreininger. Dette er imponerende tall på papiret og 328i imponerte også ute på veien. Fartsøkningen kommer kontant og raskt, og mellomakselerasjonene som er godt hjulpet av en effektiv og rask åttetrinns automat, er ultra-kjappe. Forbikjøringene blir rene formaliteter. Med andre ord - når det gjelder ytelser og motorkarakteristikk kunne dette godt vært en sekser på tre liter fra for bare få år siden.

Men to elementer sladrer likevel om at det ikke er det. Verken lydbilde eller gange er like raffinert som det man opplever med BMWs seksere, og her er altså årsaken til vår aldri så lille skuffelse...

Men 0-100 på 6,1 sekunder er et tall det står respekt av. Med sekstrinns manuell girkasse skal det endog gå unna på 5,9 sekunder. Toppfarten på 250 km/t er stort sett av akademisk interesse.

Utmerket diesel

320d heter dieselutgaven vi kjørte og her er vi i mer velkjent terreng. Vi kjørte den med 184 hestekrefter, men vi vet at man ikke renonserer på stort når det gjelder ytelser hvis man velger den adskillig rimeligere 163-hestersversjonen. Den kan leveres som EfficientDynamics Edition og har da et forbruk ved blandet kjøring på lave 0,41 liter per mil, med CO2-utslipp på bare109 g/km.

Auto-Start-Stop funksjon er forøvrig standard.

Sport, komfort eller økonomi

Driving Experience Control gir muligheten til å stille inn oppsett etter ønsket kjørestil. Ved siden av de vanlige modusene Comfort, Sport og Sport+, får du nå også en Eco Pro modus, som skal muliggjøre reduksjon av drivstofforbruket opp mot 20 prosent.

Vi prøvde det noen kilometer, og det er besnærende å se diagrammet og det lille blå tallet i instrumentpanelet som viser når du kjører økonomisk og hvor mange ekstra kilometer du får ut av gjenværende drivstoff når du kjører effektivt.

Tekniske data
 BMW 328iBMW 320d 163 hk
GirkasseMan. 6 (Aut. 8)Man. 6 (Aut. 8)
Slagvolum1.997 ccm1.995 ccm
Effekt245 hk163 hk
Dreiemoment350 Nm380 Nm
ved o/min.1.250-4.8001.750-2.750
0-100 km/t5,9 (6,1) sek7,5 (7,6) sek
Toppfart250 km/t235 (230) km/t
Forbruk - blandet0,64 (0,63) l/mil0,45 (0,44) l/mil
CO2-utslipp149 (147) g/km119 (117) g/km
Lengde462,4 cm462,4 cm
Bredde181,1 cm181,1 cm
Høyde142,9 cm142,9 cm
Akselavstand281 cm281 cm
Egenvekt1.430 kg1.420 kg
Bagasjerom480 liter (VDA)480 liter (VDA)
Maks. tilhengervekt1.600 kg1.600 kg

Kjøreegenskaper: En hurra-bil

Uansett motor er kjøreopplevelsen i BMW 3-serie like bra, nei bedre, enn noensinne. Kompromisset sportslighet/komfort er ytterligere bearbeidet med, som man forventer, en ekstra innsats på det sportslige. Veigrepet, styringen, balansen, den følbare iboende dynamikken - alt gjør BMWen til en kjøremaskin av de sjeldne. Vi fikk anledning til å ta den helt ut - i den grad den relativt sleipe asfalten i småregn tillot - og ble like betatt av bilens kjøreegenskaper som vi hadde forventet. Ingen skuffelse på det planet, nei!

Bør rustes opp

Man kjøper jo ikke en BMW uten å plusse på en del ekstrautstyr. Når det gjelder utstyr er som vanlig listen over tilgjengelige tilvalg meget lang. Av nyhetene kan nevnes at HUD (Head-up-display) - nå er i farger, og tilgjengelig på alle versjoner. Her kan du lese mer om BMWs farge-HUD.

Alle modeller med Auto Start Stop funksjonen kan oppgradere til en åttetrinns girkasse, noe som senker drivstoff-forbruk og avgassutslipp ytterligere.

BMWs ConnectedDrive har også fått en oppgradering, både når det gjelder infotainment (informasjons- og underholdningssystem), og sikkerhet. Blant annet kan du nå få aktiv fartsholder (cruise control) med stop&go-funksjon. En kamerabasert surround-view-funksjon lar deg nå se hva som befinner seg rundt hele bilen. Bilen kan naturligvis også leveres med automatisk varsling ved fare for kollisjon under filskifte, i tillegg til parkeringsassistent.

Ganske nær en sekser på terningen

Nye BMW 3-serie er bilen som mest nærmer seg terningkast seks av bilene vi har kjørt i denne klassen og vi ruller en meget sterk femmer. Utstyrspolicyen og de to "manglende" sylindrene er omtrent det eneste som trekker ned etter dette første bekjentskapet. Så får vi se hvordan det går når vi får testet en norgesversjon grundigere her til lands...

Kommer til vinteren

Bilen kommer på markedet her i februar som sedan. Firehjulsdrevne versjoner (xDrive) vil dukke opp i juni og så, i september 2012, er det duket for introduksjonen av den viktige stasjonsvognen, 3-serie Touring. Den norske importøren regner med å få solgt 900 sedaner og 500 stasjonsvogner - til sammen 1.400 eksemplarer av nye 3-serie - i løpet av 2012.

320d med 163 hester starter på 380.000 kroner, de som ønsker 184 hester må ut med minimum 400.000. 328i starter på 550.000 kroner og 335i 763.000 kroner. Før man begynner å krysse av på ekstrautstyrslisten er det nærliggende å legge 21.000 kroner ekstra på bordet for en av stil-pakkene Sport- Modern- eller Luxury Line, og deretter ytterligere 20.000 for den ypperlige åttetrinns automatgirkassen.

Det koster fortsatt å være kar.

Testresultat

BMW 3-serie sedan

"Voksnere" design, bedre plass, utmerkede kjøreegenskaper, effektive motorer, HUD i farger tilgjengelig

Terskelen til sekssylindrede motorer nå uoverkommelig for langt flere, skuffende motorlyd på 328i, fortsatt dyrt med tilvalg


DIMENSJONER: