Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Nye Audi A6 allroad

Tredje generasjon A6 allroad quattro er nå tilgjengelig og vi har kjørt den på norske veier.

Før vi går videre: Bilen heter Audi A6 allroad quattro, og det er ikke slurv fra vår side at de to "etternavnene" skrives med liten forbokstav - det er slik det skal være ifølge Audis PR-avdeling.

LES OGSÅ:

Det var i 1999 første allroad, basert på Audi A6, dukket opp. Den ble godt mottatt; konseptet med en røffere og firehjulsdrevet versjon av en premium-stasjonsvogn viste seg å treffe blink hos en ikke ubetydelig kundegruppen og en generasjon nummer to dukket opp i 2006.

Våren 2009 fikk den en lillebror i Audi A4 allroad.

Røff og høy A6 Avant

På bilutstillingen i Genève tidlig i mars i år hadde så tredje generasjon A6 allroad quattro sin première (etter riktignok å ha hatt en ikke helt ortodoks "før-première" på Golsfjellet i Norge på forhånd), og nå har vi kjørt bilen på norske - og svenske - veier. Formelen er velkjent - man tar Avant-versjonen (stasjonsvognen), gir den quattro firehjulsdrift som standard, plusser på med beskyttende plastdekor og gir den et generelt røffere utseende, samt øker bakkeklaringen. Så gjør man bilen mer eksklusiv ved å kun tilby den med kraftige motorer og - vips! - Allroad.

Vi har tidligere kjørt den nye Audi A6 Avant og vi kommer ikke til å gjenta vår test her - vi begrenser oss til å gå gjennom de elementene som skiller A6 allroad fra standard Avant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du lese om vår prøvekjøring av nye Audi A6 Avant. med mer informasjon om interiøret, komfortnivå og motorer, for eksempel.

Standsmessig farkost: Audi A6 allroad quattro - her foran Baldersnäs Herrgård langt inne blant de midt-svenske skoger og innsjøer. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
OK, Audi A6 allroad quattro er ikke noen terrengbil, men med justerbar bakkeklaring opptil 21,3 centimeter og quattro firehjulsdrift er fremkommeligheten upåklagelig. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Peugeot har også nå sin "allroad", med annerledes teknologi. Vi har kjørt 508 RXH.

Egen A6-familie

PRØVEKJØRT: Nye Audi A6 allroad

Plastdekoren og designdetaljene som skiller allroad fra de andre A6-versjonene er det ingen grunn til å gå i dybden i - bildene taler for seg, men når det gjelder øvrige egenskaper er det hovedsaklig fremkommeligheten og de noe endrede kjøreegenskapene som skiller A6-versjonene. Dessuten leveres A6 allroad kun med V6-motorer; her finner man ingen rekkefirer - selv ikke den utmerkede nye 2.0 TDI på 170 hester som vi syntes var meget dugelig i A6. Mer om motorene lenger ned.

Dessuten har Audi øket dreiemomentet i A6 allroad for bedre å utnytte fordelene med firehjulsdrift samt å kompensere for øket vekt. For selv om Audi har greid å redusere vekten på A6 allroad med opptil 70 kilo i forhold til forgjengeren, bikker man fort to tonn med passasjerer og bagasje - egenvekten starter på 1.855 kilo uten noen i bilen.

Justerbar bakkeklaring

Drive select-systemet er nyttig og meget omfattende og skjermbildene er flotte - men betjeningen forekommer oss til tider noe plundrete. Foto: Knut Moberg
Drive select-systemet er nyttig og meget omfattende og skjermbildene er flotte - men betjeningen forekommer oss til tider noe plundrete. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fremkommeligheten er jo et hovedpoeng med allroad, og denne er meget klart bedre enn med en vanlig A6. Vi fikk anledning til å sette den litt på prøve på vår tur inn i de svenske skogene og dette fungerer bra takket være en kombinasjon av quattro firehjulsdrift og justerbar bakkeklaring takket være den adaptive luftfjæringen som betjenes via Audi drive select-systemet gjennom MMI-betjeningen. Denne forekom oss til tider noe plundrete i bruk, for øvrig - eller, for å være rettferdig - relativt lite intuitiv. Det lønner seg nok for de fleste å ta en gjennomgang med instruksjonsboken.

PRØVEKJØRT: Nye Audi A6 allroad

Bakkeklaringen kan justeres i fem nivåer og det er de følgende:

Effektiv quattro

Firehjulsdriften er det Audi betegner som siste generasjon quattro permanent firehjulsdrift. Denne generasjonen kom først i Audi RS 5 og karakteriseres ved et basisoppsett som distribuerer 40 prosent av dreiemomentet (drivkraften) til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene.

Ved behov kan forholdet endres til opptil 15/85 foran bak eller 70/30 foran bak. Stabilitetskontrollen (ESP/antiskrens), er utstyrt med en egen offroad-modus og systemet kan kombineres med sportsdifferensial på bakakselen som tilvalg - denne distribuerer momentet automatisk mellom hjulene for best mulig veigrep. I vanskelig terreng opplevde vi systemet som særdeles effektivt.

Stort sett fryd og gammen

Slik ser utgående A6 allroad quattro ut. Som vi ser, ikke håpøst utdatert, bare subtilt utdatert. Foto: Audi
Slik ser utgående A6 allroad quattro ut. Som vi ser, ikke håpøst utdatert, bare subtilt utdatert. Foto: Audi Vis mer

Opplevelsen med å kjøre en ny Audi er blitt ekstremt forutsigbar; det oser kompetanse og klinisk, tysk perfeksjonisme, og hver generasjon er forbedret på akkurat de punktene der forbedring etterhvert ble nødvendig. A6 allroad er intet unntak. Vi tar oss uvilkårlig i å tenke at det kanskje kan bli litt vel klinisk - nærmest sterilt. Men det er selvfølgelig langt fra noen rasjonell bedømmelse.

På veien er bilen uproblematisk med et høyt komfortnivå og forutsigbare kjøreegenskaper som er gode - om ikke direkte inspirerende. Dette er utvilsomt den mest velkjørende allroad noensinne. Når det er sagt - like god å kjøre på vei som vanlig A6 blir ikke denne bilen. Tatt i betraktning bilens vekt og dimensjoner er den allikevel overraskende kvikk samtidig som stabilitet og veigrep er av meget høy standard.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Drive select-systemet er nyttig og meget omfattende og skjermbildene er flotte - men betjeningen forekommer oss til tider noe plundrete. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Minimum 200 hk

Audi A6 allroad quattro leveres kun med V6-motorer koblet til automatgir. Utvalget består av tre dieselmotorer og en bensinmotor. Alle har tre liter slagvolum og den "svakeste" 3.0 TDI-motoren, som vi kjørte, har 204 hestekrefter og et dreiemoment på 450 newtonmeter. Det at nevnte dreiemoment er tilgjengelig helt nede fra 1.250 omdreininger opp til 3.000, gir motoren en rå kraft gjennom et bredt mellomregister som gjør at bilen oppleves sterkere enn det ser ut til på papiret.

Den utmerkede dobbeltløtsjkassen (S tronic, som DSG heter hos Audi), gjør at trekkraften utnyttes optimalt. Vi kan ikke se noen god grunn til å betale de betydelige påslagene som kreves for å anskaffe de enda sterkere motorene i denne bilen, selv om vi kan forstå at en vel bemidlet entusiast ville kunne la seg friste til å gjøre en innsats og skaffe seg den fantastiske 313-hesters biturbomotoren - men hvorfor da være i allroad-segmentet i det hele tatt? Motoren passer bedre i en mer lavtliggende A6.

Det samme gjelder antagelig for den eneste bensinmotoren - 3.0 TSI på 310 hester.

EU6 kommer

Alle motorene er utstyrt med regenerering av energi fra deselerasjon (retardasjon), samt start-/stopp-system. I tillegg presenteres den midterste dieselmotoren på 245 hestekrefter i en versjon som er kompatibel med EU6-normen som trer i kraft fra 2014 og som, i likhet med BMWs fantastiske motor i M550d, som vi nylig prøvekjørte, er vesentlig renere når det gjelder utslipp av de lokalt svært forurensende nitrogenoksidene (NOx) Den krever også at man anvender det urea-baserte tilsetningssstoffet adBlue.

Motordata:

(Klikk på bildet for å hente opp skjemaene).

Den norske importøren regner med å selge opp mot 500 eksemplarer årlig av nye Allroad. Gjennomsnittsprisen vil visstnok ligge på cirka 830.000 kroner. Rimeligste versjon koster 713.000 kroner uten ekstrautstyr, men det skal sies at A6 Allroad er ganske godt utrustet fra grunnen av.

Prisliste:

PRØVEKJØRT: Nye Audi A6 allroad

Testresultat

Audi A6 allroad quattro

Komfortabel, romslig bil, god fremkommelighet, høy kvalitetsfølelse og høyverdige materialer i interiøret, meget gode motorer

Vekt og lengre fjæringsvei gir mer sedate kjøreegenskaper enn "vanlig" A6, grensesnitt til informasjonssystemet kan virke plundrete, ikke den beste ergonomi når det gjelder betjening og instrumenter, ingen "rimelig" innstegsmodell med 2.0 TDI-motor

Se alle våre tester