Til å være en relativt rimelig bil fremstår CLA som noe riktig frekt.  Foto: Produsenten
Til å være en relativt rimelig bil fremstår CLA som noe riktig frekt. Foto: ProdusentenVis mer

Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA

Nye CLA vil friste mange med sin vakre fremtoning. Snart er bilen i Norge, og vi har selvfølgelig prøvekjørt.

Rett før jul fikk vi stifte bekjentskap med Mercedes-Benz A-klasse for første gang. En samlet presse hyllet nykommeren som et positivt bidrag i kompaktklassen, og det gjorde ingen ting at den kjørte godt i tillegg. Nå er det kupéversjonen som står for tur, og vi har prøvekjørt nye CLA.

LES OGSÅ:

Dette er den nye A-klassen

Mange muligheter

Bilen skal friste med interessante motorer, manuelt eller automatgir, bensin- eller diesel, to eller firehjulsdrift, pluss to forskjellige tilpasninger av chassiset. Valgfriheten er med andre ord stor og veldig variabel, og en av fordelene er at det ikke nødvendigvis trenger å bli enormt dyrt å velge en Mercedes-Benz CLA. For 313.000 kroner får du en CLA 180 med 122 hk, og med tanke på utseendet er det ikke mange biler som fremstår som veldig mye frekkere til samme pris.

Unge kunder søkes

Mercedes-Benz legger ikke skjul på at de ønsker yngre kunder, og at de med CLA frir direkte til disse. Selv om CLA har en design som fremstår som en kupé, så er den like mye en firedørs sedan, og den blir kun å få med fire dører. Utformingen minner mye om storebror CLS, men ingen kommer noen gang til å kjøpe en CLA fordi den byr på mye og god plass. Dette er i all hovedsak en sportslig folkefrakter for to personer, som av og til vil dra nytte av å kunne ha et par personer til i baksetet. Da kan det være like greit at de har egne dører også. Der har du nye CLA i et nøtteskall.

Hvorfor ikke en A 45 AMG?

Se bilder av CLA utvendig:

Fire dører uansett. Foto: Produsenten
Mye stil og snudde hoder for pengene. Foto: Produsenten
Vi har selv sett den vekke oppsikt på veien. Foto: Produsenten
Med AMG Sport pakken er CLA i stand til å tenne begjæret hos mange. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Ikke stort bak, som bildene viser. Foto: Produsenten
Lavt tyngdepunkt. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Få konkurrenter

Noen direkte konkurrent til CLA finnes ikke, så MB har foreløpig pekt ut A4 sedan og BMW 3-serie som de nærmeste. CLA klasser egentlig inn som en mindre bil, og vil nok heller være en motpol til Audi A3 sedan, når denne dukker opp. Ryktene sier at også BMW 2-serie vil være spot-on som konkurrent til CLA. Andre biler med tilsvarende størrelse er VW Jetta og Opel Astra sedan, men å kalle disse konkurrenter vil være å strekke strikken litt langt. Vi tror den aller største konkurrenten kan være deres egen A-klasse.

Fire motoralternativer

Det vil bli ett dieselalternativ, og tre bensinmotorer å velge mellom. Av disse alternativene regner importøren med å selge mest av minste bensinutgave, noe som henger naturlig sammen med prisbildet. Noen storselger blir bilen uansett ikke. Til å begynne med anslo importøren rundt 300 biler i året, men forhåndsinteressen har likevel vært såpass stor at de nå regner med noe mer.

Motorer og priser:

  • CLA 220 CDI (2,2-liter diesel, 170 hk) Fra kr. 417.000
  • CLA 180 (1,6-liter bensin, 122 hk) Fra kr. 313.000
  • CLA 200 (1,6-liter bensin, 156 hk) Fra kr. 366.000
  • CLA 250 (2-liter bensin, 211 hk) Fra kr. 517.000

Bestselgerne

Vi har prøvekjørt CLA 200 og CLA 250. Sistnevnte vil antagelig ikke selge mer enn en håndfull i Norge, ettersom startprisen runder en halv million. CLA 200 er i en helt annen situasjon, og kan faktisk ende opp som en av storselgerne, med en startpris bare drøye 50.000 kroner over rimeligste modell, CLA 180. CLA 200 er i så måte en fin kombinasjon mellom bil og motor. Personlig ville jeg valgt denne i kombinasjon med automatkassen. Da får du også girhendler bak rattet, og en girkasse med tre forskjellige posisjoner, alt ettersom hvorvidt du ønsker et sportslig eller mer økonomisk kjøremønster.

Se bilder innvendig:

Frekk også innvendig. Men merk plasseringen av navigasjonen. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Fine linjer, med noen i overkant iøyenfallende detaljer. Foto: Produsenten
Detaljer fra førermiljøet. Foto: Produsenten
Navigasjon du ikke kan unngå å se. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Instrumentene. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Detaljer fra setene går igjen i dørene her. Foto: Produsenten
Flere gule sømmer. Foto: Produsenten

Sport eller komfort

Når det gjelder chassisoppsett, så må du bestemme deg før du kjøper bilen. Standard kommer bilen med komfortunderstell, men du kan velge hvorvidt du ønsker å kjøpe deg opp til AMG Sport-pakken. Denne inneholder et langt mer sporty chassis, men som fortsatt fungerer veldig bra ved normal kjøring. Velger du Comfort, så ikke forvent noe annet. Den er passe stiv på toppen av fjæringsveien, men dersom du prøver deg på litt lek, så blir den bare mykere og mykere jo mer du presser den, og bilen fremstår til slutt ikke som sporty i det hele tatt. Det bør definitivt en CLA være.

Rådet er derfor å legge på de drøye 25.000 kronene som kreves for å få AMG Sport-pakken. Da får du et riktig cahssisoppsett, i tillegg til at du får en mye tøffere bil. Dessuten tenderer den ikke til å være så understyrt som Comfort-utgaven gjør når den blir presset.

Svensk sjef for AMG: Hør hva han mener om den nye babyen?

Frekt utseende

AMG Sport-versjonen er også senket en anelse i forhold til Comfort-utgaven. I tillegg er det store forskjeller på utseendet på en Comfort og en AMG Sport. Det viser seg rundt det hele med blant annet mye sintere frontfanger og grill, samt noen detaljer i hekken i tillegg. Også interiøret bærer preg av å være laget for de som har ønske om litt sintere kjørestil. Om jeg får tippe, så vil de aller fleste av kundene velge Sport-utgaven. Den byr i grunnen på alt som en Comfort har å by på, og litt til. At AMG Sport-versjonen i tillegg vil få flere til å heve et øyenbryn eller to er helt sikkert med på å forenkle valget.

CLA har et frekt utseende, spesielt med AMG Sport pakken.
CLA har et frekt utseende, spesielt med AMG Sport pakken. Vis mer

Ingen plassvinner

CLA er som sagt basert på den samme plattformen som slektningen A-klasse, og akselavstanden er den samme. Det eneste som skiller dem er hekken og karosseriformen, noe som igjen gjør at du får litt bedre bagasjeplass i CLA enn i A-klassen, nærmere bestemt 470 liter mot 360. Ingen av bilene er med andre ord noen plassmestere, verken med tanke på bagasjerom eller i kupeen. Å komme seg inn i baksetet kan være et C-moment i seg selv, og pass deg for taklinjen. Den kommer du til å skalle mange ganger i før du har lært deg hvor lav den egentlig er. Beinplassen? Ikke så ille som man skulle tro. Takhøyden er derimot ikke for de lengste av oss.

Et smykke for garasjen

Heldigvis kan du legge ned setene i en CLA også, så det blir mulig å få med seg litt lengre ting enn en stresskoffert. Men, så gjelder det igjen å være ærlig med seg selv. CLA er ikke bygget for storfamilien. Den er for de som trenger et fremkomstmiddel for seg selv og en til, og som av og til trenger et sete eller to ekstra. I tillegg vil de gjerne ha noe vakkert å smykke garasjen med, og det får de til fulle. CLA har en fin utstråling, og spesielt med AMG Sport-pakken får de selv den minst bilinteresserte til å snu seg på gata. Det har vi erfart. Og det er nettopp her vi igjen må få si det. Ettersom CLA byr på det samme som A-klassen, og litt til, så tror vi kannibalismen vil råde internt hos Mercedes-Benz fremover. Dette underbygges av at CLA har et høyere utstyrsnivå som standard enn A-klassen, noe som rettferdiggjør deler av den høyere prisen.

Best i verden

Dersom du lurer på hvor langt ned i luftmotstand det er mulig å komme, så er det bare å se på bildet av CLA. Den har en luftmotstand på Cd 0,22 i beste tilfelle, før du begynner å leke med større felger, spoilere og annet grums. Det er en til nå den minste luftmotstanden på en serieprodusert bil noensinne. Riktig nok dukker VW XL1 om litt, med en Cd-verdi på 0,18, men foreløpig er ikke bilen i produksjon. For å få til såpass lav motstand har MB blant annet kledd hele undervognen med plater som leder luften videre, uten å henge seg opp i alle detaljene på undersiden. Dette ser vi også på Bluemotion-utgavene fra VW-konsernet, med flere.

Se tekniske illustrasjoner:

Minner om A-klasse

Ute på veien minner CLA mye om A-klassen. Du har det samme interiøret, den samme sittestillingen, og det meste minner også om A-klassen fra førerplassen. Ute på veien skulle man tro at hekken gjør noen endringer i karakter, men uten å ha begge bilene samtidig, så er det ikke store forskjeller å spore. Det er i grunnen positivt, for A-klasse fikk mye ros for sin kjøreglede, også fra oss i DinSide.

Firehjulsdrift

På sikt vil CLA bli å få med 4Matic firehjulsdrift. Dette er et system som alltid leverer fullt ut til forhjulene, men som legger på kraft bak i tilpasset mengde etter behov. Således fremstår det som et enkelt system, men det er med på å gi det lille ekstra grepet du trenger i gitte situasjoner. Dette vil særlig bli påkrevet når den mer motorsterke utgaven fra AMG dukker opp. CLA 45 AMG vil etter alt å dømme få den samme 360-hesters 2-literen som A-klasse også skal leveres med. Likevel vil Mercedes-Benz levere 4Matic til de rimeligere modellene også, uten at prisen for dette er kjent.

Mye utstyr

Listen over standardutstyr i en CLA er lang, og bra er det, for ekstrautstyr fra MB er ikke billig. Utvalget er det derimot ingenting å si noe på, og du kan pakke en CLA smekk full av nyutviklet sikkerhetsutstyr av alle slag, multimediasystemer med trådløs wi-fi sone, og den får mulighet for å legge til applikasjoner i systemet for alt fra Twitter, Facebook, og mange andre løsninger. Det samme gjelder for online navigasjonssystemer. Du har til og med muligheten for å få full oppkobling til nett i hele bilens levetid, uten ekstra kostnad.

Motorer og priser:

  • CLA 220 CDI (2,2-liter diesel, 170 hk) Fra kr. 417.000
  • CLA 180 (1,6-liter bensin, 122 hk) Fra kr. 313.000
  • CLA 200 (1,6-liter bensin, 156 hk) Fra kr. 366.000
  • CLA 250 (2-liter bensin, 211 hk) Fra kr. 517.000

Valgets kval

Spørsmålet er da hvilken bil du skal velge. Da er det i grunnen bare å finne krysningspunktet mellom ønskedrømmen og prislisten. Der vil mange velge mellom CLA180, CLA200, og CLA 220 CDI. Dersom du må gjøre kompromisser, så er vårt råd å vurdere en motorisering mindre, for på den måten å heller kunne velge AMG Sport-pakken. En nærmere test kommer vi tilbake til når bilen dukker opp på norsk jord. Det gjør den 13. April.

Mercedes-Benz CLA 200
  
Motor:R4, 16V
Slagvolum:1.595 ccm
Effekt:156 hk @ 5.300 o/min
Dreiemoment:250 Nm @ 1.250 - 4.000 o/min
LxBxH (cm):463 x 178 x 143
0-100 km/t:8,5 sek.
Toppfart:230 km/t
Forbruk:0,52 l/mil
CO2-utslipp:122 g/km
Pris manuell fra kr.366.000
Pris automat fra kr.385.766