Prøvekjørt: Mercedes-Benz A-Klasse

En ny standard er satt i klassen for biler under 300.000 kroner. På tronen skinner en stjerne.

A-Klasse fra Mercedes-Benz har vært en mye omdiskutert bil helt siden den kom på markedet i 1997, da den svenske biljournalisten Robert Colin veltet med bilen, og på den måten rystet hele Mercedes-Benz inn til hjerteroten.

LES OGSÅ:

En helt ny generasjon er nå på vei, og dette stiller plutselig A-Klasse i et helt annet segment enn den har vært tidligere. Nå er den høyreiste mini-MPV’en historie, og A-Klasse sklir rett inn i premiumdelen av kompaktsegmentet, der Audi A3, BMW 1-serie og nye Volvo V40 hører til. Vi har prøvekjørt nykommeren.

Et sterkt segment

Felles for alle bilene den skal konkurrere med er at de alle er relativt nye. A3 og V40 er har knapt rukket å komme på gata før Mercedes lar oss prøve sin nykommer, og bare for å ha sagt det først som sist. Den kommer til å sparke kraftig fra seg i dette segmentet. Et av argumentene for dette er prisen, som starter på 269.900 kroner, inklusive frakt og leveringsomkostninger til Oslo. Det er en slagkraftig pris til å være en premiumbil i kompaktsegmentet.

Se mer av A-Klasse:

Mercedes-Benz A-klasse er nå merkets mest solgte modell og greide en 5. plass i kompaktsegmentet i 1. kvartal.
Nye A-Klasse kan også væøre en bil du kan korte ned ventetiden på.

Moderne motorer

Nye A-Klasse vil bli å få med to alternative dieselmotorer, med 109 eller 136 hk. I tillegg vil det bli tre forskjellige bensinalternativer, på 122, 156 eller 211 hk. Alle modeller vil bli tilgjengelig med en 6-trinns manuell kasse, eller en 7-trinns DCT. Dette er en løsning med dobbeltkløtsj som passer bilene svært bra. Alle utgaver, bortsett fra sterkeste bensinutgave, er BlueEfficiency-modeller med lavt utslipp. Lavest CO2-utslipp får du med 109-hesteren som drikker diesel. Alle motorene er naturligvis klargjort for Euro 6-kravene, og start-stopp system er standard på alle modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

A for Attack

Det er krystallklart at Mercedes nå ser på kompaktsegmentet med nye øyne i forhold til tidligere. De har derfor laget en bil på rett under 4,3 meter i lengde, og den måler bare 1,43 meter i høyde. Nå har de også hentet frem slagord som at ”A står for Attack”, noe tidligere A-klasse på ingen måte kunne assosieres med. Nå blir kundene som ønsker en mer høyreist bil sendt videre til nye B-Klassen, en bil som i Norge til nå er litt oversett i markedet.

300.000 holder

Om du går for en ny A-Klasse, så har du tre ustyrsversjoner å velge mellom, og de er kalt Style, Urban, og Sport. I tillegg til disse har du også tre designpakker å velge blant. På toppen av dette kan du kjøpe deg opp med ytterligere utstyrspakker som du får til relativt greie priser. Innstegsmodellen trenger derfor ikke komme på mer enn 300.000 før du har en veldig godt utstyrt bil. Legger du på 21.000 til, så har du en veldig bra automatkasse i tillegg.

A-Klasse innvendig:

Kjøreglad

Det er først når du får nye A-Klasse ut på veien at du kommer til å bli overrasket. For vår del er vi så vidt ferdig med prøvekjøringen av nye Audi A3, og like nye Volvo V40. Den umiddelbare følelsen er at nye A-Klasse ikke står tilbake for noen av disse, heller tvert imot. Nye A-Klasse ser ut til å være svært mye og god bil for pengene, og har et chassis som står til beste karakter blant kompaktbilene. At den i tillegg har et utseende som kommer til å friste flere ungsinnede passer Mercedes-Benz bra. De trenger en bil som rekruterer yngre kunder, og har her laget nettopp det.

Voksen oppførsel

Mercedes-Benz har også gjort en fromiddabel jobb med tanke på styrefølelse, like gjerne når veien blir krokete, men også ved høyere hastigheter. De utvendige speilene er kanskje litt i minste laget, men dette er til gjengjeld med på å holde vindstøy unna. Akselavstanden er nå såpass lang, selv i kompaktklassen, at komforten ivaretas på den måten. Det mest interessante med nye A-Klasse er likevel at de har klart å gjøre den såpass spenstig og sporty. Dette vil mange kunder falle for.

Hard konkurranse

Segmentet A-Klasse skal inn i er det tøffeste av dem alle. Her regjerer VW Golf og Toyota Auris, sammen med Ford Focus. I tillegg har de koreanske merkene kommet inn med to råsterke konkurrenter i Hyundai i30 og Kia Ceed. Dette er biler som har hatt en heftig progresjon på alle måter, og kommer med mer utstyr enn noen kan tenke seg. Dermed blir kampen hard. Volvo forventer å selge minst 2.500 biler av nykommeren V40. Audi omtrent det samme av A3. Mercedes-Benz sier de skal omsette rundt 2.000 biler av nye A-Klasse, så konkurransen blir spennende å følge. Hvem blir taperen?

Selger på sikkerhet

I likhet med de andre har også Mercedes-Benz satt sikkerhetsutstyr som et av satsingsområdene. Det betyr at også A-Klasse nå blir å få med alt man kan tenke seg av hjelpemidler. Det betyr trøtthetsvarlser, kollisjonsvarsler, syv kollisjonsputer, og pre-safe systemI tillegg er den mulig å få med Distronic Plus (automatisk fartsholder). Om vi tenker tilbake til førstegenerasjon A-Klasse, så husker vi jo at den i starten ikke engang hadde ESP i starten.

Fysiske mål:

A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012
A-Klasse (W 176) 2012

Fint motorutvalg

Den norske importøren forventer å selge mest av de to minste motoralternativene i begge leire, diesel og bensin. Vi har prøvekjørt bensinmotorene med 211 og 156 hk, og dieselutgaven med 136 hk. Av disse var det bensinutgaven med 156 hk som gjorde størst inntrykk, først og fremst fordi den kunne by på et dreiemoment ved lavt turtall som ikke hører alle bensinmotorer til.
Dieselen på 136 hk gjorde også en god figur, men vi ser frem til å få kjøre bilene mer på norsk jord. Det er naturligvis duket for en sammenligningstest av alle nykommerne når disse blir tilgjengelige på norsk jord.

Mer i vente

Det er derimot krystallklart at Mercedes-Bens har kommet på banen med en helt ny bil, i et helt nytt segment for deres del. Det vil gjøre utslag for merket på salgsstatistikken, og i følge MB er det langt mer i vente. I løpet av de neste åtte årene skal de lansere fem nye biler basert på samme plattform som vi finner i nye A-Klasse.

Ikke til å komme utenom

Til slutt må vi få gi et godt råd til deg som skal ha en bil i dette segmentet. Dersom du presterer å kjøpe en bil til rundt 300.000 kroner i kompaktsegmentet uten å ha prøvekjørt den nye A-Klassen, så har du gått glipp av noe. Bilen er kanskje det aller beste alternativet som er å få i dette segmentet.

Den byr ikke på riktig så mye sikkerhetsutstyr som Volvo gjør med nye V40, men forskjellen er marginal. Til gjengjeld får du en bil som har et særdeles godt oppsatt understell, og som har fine og kraftfulle motorer. For ikke å snakke om automatgiret. Her er det kun DSG fra VW og S-Tronic fra Audi som kan måle seg. Totalpakken er med andre ord svært bra i nye Mercedes-Benz A-Klasse.

Hovedkonkurrenter:

*Denne saken ble første gang publisert 9. juli i år.