Kia Ceed kommer i mai, og skal utfordre klassens to mest solgte biler.
Kia Ceed kommer i mai, og skal utfordre klassens to mest solgte biler. Vis mer

Prøvekjørt: Kia cee'd - den andre

Dette kan være den beste koreaneren du kan få for penger, sa vi etter prøvekjøringen. Nå har vi fått de norske prisene.

Malaga: Første generasjon Kia ceed har faktisk rukket å bli gammel. Det betyr at en ny modell er på vei, og vi har prøvekjørt den nye bilen på spansk sommerføre.

LES OGSÅ:

Saken er oppdatert med priser 23. april. Se lenger ned.

Skeptisk

Dette gir unektelig en flashback tilbake til da ceed kom den første gangen, i 2007. Den gang var det med blanding av en anelse skepsis, og en smule forventning vi reiste på lansering. Cee´d skulle være det første produktet fra det "nye" Kia. Den var nemlig den første Kia som ble designet og bygget i Europa, for Europa. Kia feide også all tvil tilside rundt kvaliteten, ved som første bilprodusent å tilby syv års garanti. Resten er historie.

Se bilder utvendig:

Kia kommer i mai med ny utfordrer i Golf-klassen Foto: Fred Magne Skillebæk
Kia Ceed kommer i mai, og skal utfordre klassens to mest solgte biler.

Gamle fordommer

For på starte med brannslukkingen. Kia er et koreansk selskap, og en del av Hyundai-konsernet. Noen er forledet til å tro at det er derfor de gir syv års garanti, for å godtgjøre at de leverer elendig kvalitet. De må tro om igjen.

Men designen, da? Det er ikke akkurat spenstige greier som har poppet ut av ermet på koreanerne de senere årene, er det vel? Nei, kanskje ikke, men Peter Schreier er heller ikke koreaner. Den forrige bilprodusenten han jobbet for har fire ringer i grillen, og hører hjemme i premiummarkedet. Dessuten, dagens Kia, for det europeiske markedet, har alle beina godt plantet i Europa. Design, utvikling og produksjon, alt foregår i Europa, og bilene bygges på kanskje Europas mest moderne bilfabrikk. Men la oss heller snakke om bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er lillebror Rio

Mer sporty

Men la oss heller snakke om bilen, for nå har vi igjen kjørt en ny generasjon Kia cee´d, søstermodellen til Hyundai i30. Men hva er forskjellen? Det virker som om Kia kjører på med samme profil som med første generasjon. Kia skal være et strammere og mer sporty alternativ enn Hyundai. Dette videreføres inn i nye cee´d, som har vokst seg lenger, samtidig som den er blitt lavere. I propagandaen som er utgitt av Kia finner vi også flere steder hentydning til den mer sporty utførelsen. Mens sporvidden har økt, så har karosseriet blitt smalere. I tillegg høyner Kia hjuldimensjonen et steg på alle modeller.

Se bilder innvendig:

Større utvalg

Ved lansering av den første generasjonen cee´d var det lite utvalg av motoralternativer. Det var 90-hesters diesel, eller 90-hesters bensin som gjaldt. Sånn blir det ikke nå. I nye cee´d får du to alternativer å velge mellom i begge leire, allerede fra start. Vil du ha diesel blir det en 1,4 WGT på 90 hk, eller en 1,6 VGT som yter 110 eller 128 hk. På bensinfronten står valget mellom en 100-hesters 1,4-liter, eller en 135-hesters 1,6-liter med direkte innsprøytning. Volumet vil antagelig ligge på det største dieselalternativet.

Hørt om Kia Trackster?

Flere giralternativer

Alle motoralternativer kan leveres med manuell girkasse eller en 6-trinns automat, mens den største bensinversjonen kan fåes med 6-trinns automat med dobbeltkløtsj. Dersom du velger en EcoDynamics-modell, så får du også start/stopp-teknologi som kan gi Cee´d et CO2-utslipp helt nede på lave 97 g/km, dersom du går for 1,6-literen på 128 hk. EcoDynamics benytter også dekk med lavere rullemotstand som et middel for å senke forbruket. Deretter har Ceed fått elektronisk servobistand på styringen. Bare dette er med på å senke forbruket med cirka en prosent alene.

Svakheter bedret

Den utgående cee´d hadde en kraftig svakhet med tanke på innvendig støy. Hjulstøyen var sterkt fremtredende, men i nye cee´d har Kia tatt et skikkelig oppgjør med nettopp støybildet. Karosseriet er stivet 45 prosent, glassrutene i fordørene er 14 prosent tykkere, samtidig som generell støydemping nå er tilstede. I forrige versjon fantes det knapt et eneste hjelpemiddel for å dempe støy. Det merkes også godt på vibrasjoner og annen overføring av energi fra underlaget.

Kia med ny MPV på slutten av året

Mengder av utstyr

En trend på nye biler er at utstyrsnivået tar helt av, og koreanerne ser ut til å lede an. Se bare på Hyundai i40 og i30, og med nye cee´d følger Kia opp. På midterste av tre utstyrsversjoner finner vi blant annet rattkontollert radio, Bluetooth-oppkobling, oppvarmet ratt, LED kjørelys, LED baklys, automatisk lyskontroll, filvarlser, regnsensor og oppvarmet nedre del av frontrute. Går du for toppversjonen Exclusive, så får du ryggekamera, navigasjon, panorama soltak og mye mer i tillegg. Om du velger et av premiummerkene, så er det mye av dette som lopper deg for ekstra kroner, ut over den allerede høye prisen på bilen.

– Vi skal ikke fremstå som premium, forteller Kia.

Likevel leverer de med en lang liste over originalmontert utstyr. Og nettopp dette er en tanke det er vanskelig å komme utenom. Skillet mellom premium og ikke premium er i ferd med å vannes ut. De gode argumentene for at noen kan ta seg ekstra betalt for en vare er i ferd med å minske, ettersom det blir mindre og mindre forskjell på varen.

Prøvekjørt: Nye Hyundai i30

Tre versjoner

– Regn med en startpris på rett under 210.000, forteller Jan Petteresen, administrerende direktør i Kia Norge.

Dette må han rett og slett love ettersom Hyundai har priset i30 til det samme. Pettersen tør også tippe prishoppet mellom de tre utstyrsvariantene Classic, Comfort og Exclusive. Tillegget til Comfort antas å bli cikra 20.000 kroner, og fra Comfort til Exclusive blir det ytterligere 25.000. Totalt altså et sprang på 45.000 kroner. Midterste nivå, Comfort, regnes som det de fleste kommer til å velge.

NYTT: Se de norske prisene nederst!

Prøvekjørt: Kia cee'd - den andre

Antatt storselger

I Norge er det antagelig dieselversjonen med 110 hk som kommer til å bli storselgeren. Dette fordi den har det samme dreiemomentet som storebroren, men lavere effekt. På en dieselbil er det uansett området rundt momenttoppen vi lever i, ikke effekten. Og når prisforskjellen ser ut til å bli markant, så er valget lett. Ceed befinner seg i det såkalte c-segmentet, og her er det fortsatt diesel som er gjeldene. I a- og b-segmentet vil derimot bensin være det foretrukne alternativet, mye på grunn av pris. Dette gjelder et unisont Europa.

Under 100 gram

Ute på veien merkes de store forskjellene. To motoralternativer å trekke frem er 1,6-literen som drikker diesel, og bensinmotoren på 100 hk. Disse gjør en svært god jobb, og begge vil etter det vi forstår bli prisverdige. Det som derimot er et stort steg i riktig retning er den generelle komforten, og der med det nevnte støy og virbasjonsbildet som de store fremskrittene. Motoriseringene har i grunnen vært bra også på den utgående modellen. Går du for en EcoDynamics, så reduseres drivstofforbruket og CO2-utslippet, takket være start/stopp-teknologi, noe som også gir seg utslag i prisen.

Viktig å huske

Det er merkverdig hvor raskt Kia har kommet inn i varmen og det gode selskap, noe salgsstatistikken bekrefter. Vi har rett og slett få motargumenter, annet enn at vi minner om prisen ved å kjøpe en bil med lang garantitid. Det fordrer at du opprettholder alle serviceintervaller som foreskrevet av Kia, eller så mister du garantien. Du har med andre ord ikke syv års garanti dersom du etter tre år begynner å serve din egen bil. Dette gjelder også de andre merkene som byr på fem års garanti.

Priser

Prisene er nå klare, noe de ikke var da artikkelen ble publisert første gang.

Prøvekjørt: Kia cee'd - den andre

Nye Kia Ceed kommer til landet i mai, mens stasjonsvognen først blir tilgjengelig i september. I mellomtiden vil Kia vise frem en ny utgave av coupéen ProCeed.