TØFF I TRYNET: Nye Kuga har et mer aggressivt oppsyn enn forgjengeren. Og den er på så å si alle områder en klart bedre bil. Foto: Knut Moberg
TØFF I TRYNET: Nye Kuga har et mer aggressivt oppsyn enn forgjengeren. Og den er på så å si alle områder en klart bedre bil. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Helt ny Ford Kuga

VALENCIA, Spania (DinSide Motor): Først ut av årets nye folke-SUV-er er Ford Kuga.

Nyhetene hoper seg opp i denne bilklassen, som fra og med i fjor er blitt den mest populære blant nordmenn - foran den tradisjonelle mellomklasse-familiebilen.

LES OGSÅ:

En klasse i endring

Bilklassen vi snakker om er de kompakte til mellomstore SUV-ene som omfatter alt fra Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai via VW Tiguan og Toyota RAV4 til fjorårets stjerne, Mazda CX-5, og de nylig tilkomne Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

De to sistnevnte ble skiftet ut med en helt ny generasjon i fjor, Subaru Forester kommer nå som ny modell og det samme vil snart skje med Toyota RAV4 - som lenge var referansen i klassen.

Kjapt erstattet

Nye Ford Kuga er derfor et helt nødvendig tilskudd til dette segmentet fra Fords side - utgående modell ville rett og slett ikke vært konkurransedyktig lenger. Dette til tross for at den ikke kan sies å ha vært lenge på markedet - den ble lansert i 2008 og rekker bare så vidt å fylle fem år, hvilket er en kort livssyklus.

Riktignok er den god å kjøre, men den holder ikke helt mål fra et praktisk synspunkt. Derfor er det gode nyheter at nye Ford Kuga, som vi skal se, er større enn forgjengeren - og at dette medfører bedre plassforhold i bilen.

Ford i Norge har en grunn til til å glede seg over nykommeren: Helt nye Ford Mondeo, som skulle vært på markedet om kort tid, er blitt kraftig forsinket.

Kritikk tatt til følge

Ellers hevder Ford at de har tatt hensyn til kritikken som er kommet mot den utgående bilen fra flere hold, og bilen vil derfor naturlig nok fremstå som et bedre kompromiss mellom ønskene til ulike kundegrupper. Nå må vi imidlertid huske på at disse av og til kan ha motstridende ønsker og prioriteringer - noe nye Kuga som et globalt produkt bærer preg av, som vi skal se.

Uansett er det ingen grunn til at bilen ikke skal tåle de påkjenninger man bør forvente av en slik bil - denne videoen viser eksempler på det Ford kaller "ekstremtesting", først under ekstremt kalde, deretter under ekstremt varme, forhold:

Tøff og sikker Ford Ranger lansert i Norge

Kuga anno 2013 er et globalt produkt, i tråd med Fords nye internasjonale strategi. Den erstatter dermed ikke bare forrige Kuga her i Europa, men også kompakt-SUV-en Escape i USA.

Kuga blir voksen

Det er ikke det mest iøynefallende med nye Kuga, men vil for mange være den viktigste forbedringen: Den har vokst. I profil bærer den et tydelig slektskap med forgjengeren, men det synes at den er blitt forlenget. Samtidig er den en anelse lavere enn før - og faktisk marginalt smalere også. De siste punktene medfører blant annet en redusert luftmotstandskoeffisient.

I rene tall snakker vi om en lengde som har økt med 8,1 centimeter, fra 444,3 til 452,4. Bredden er ned til 183,8 fra 184,2 (-4 millimeter) og uten takrelinger måler bilen nå 170,2 centimeter i høyden - det er ned 8 millimeter fra 171 centimeter på forrige generasjon. Samtidig har vekten så å si ikke økt - avhengig av versjon veier Kuga mellom 1.580 og vel 1.700 kilo.

Interiørbilder:

Generelt bra - men noen "kjipe" detaljer, som her, rundt PowerShift-girspaken. Billig virkende plast og grafikk som ser pålimt ut.
Typisk Ford-interiør: Det er lett å finne seg til rette her og førermiljøet i nye Kuga virker mer høyverdig. Men vi er av de som er kritiske til den noe "masete" layouten med en betjening som kunne vært mer enhetlig og ergonomisk. Vi synes designerne har overdrevet implementeringen av kinetisk design her.

Bedre plass enn før

De endrede dimensjonene har gjort det mulig å konkurrere mer effektivt mot de andre mellomstore folke-SUV-ene på innvendig plass; det er blitt bedre plass i baksetet, hvor også ganske storvokste voksne kan finne seg til rette. Bagasjerommet er blitt større, og her har Ford tatt tak i det som for mange var det største ankepunktet mot bilen - nemlig mangelen på lasteplass bak. Avhengig av hvordan bakseteryggen posisjoneres er nå volumet fra 438 til 481 liter under dekselet. (VDA-normen). Det er fortsatt ikke overvettes mye, men helt greit i kategorien. Plassen er grei å utnytte, og et lasteromsgulv med variabel høyde.

På det praktiske planet er det verdt å merke seg systemet, som VW-konsernet tidligere har introdusert på flere modeller, hvor bakluken åpnes automatisk ved at man sveiper foten under hekken. Rosinen i pølsa: Den lukkes igjen ved at man gjennomfører samme bevegelse.

Se hvordan bakluken åpnes - og lukkes - med foten:

"Kinetisk" interiør

Interiøret er gjennomgående godt uttenkt og kvalitetsinntrykket bedre enn tidligere. Vi fant setene gode å sitte i og seteryggen på baksetet kan reguleres. Når det gjelder førermiljø - instrumentpanel og konsoller, er det utpreget Ford - med andre ord, i våre dager, kinetic design. På godt og vondt. Folks reaksjoner på den modernistiske stilen er varierende - fra de som skryter den opp i skyene, til de som sier det nesten gjør dem svimle.

Typisk Ford-interiør: Det er lett å finne seg til rette her og førermiljøet i nye Kuga virker mer høyverdig. Men vi er av de som er kritiske til den noe "masete" layouten med en betjening som kunne vært mer enhetlig og ergonomisk. Vi synes designerne har overdrevet implementeringen av kinetisk design her.
Typisk Ford-interiør: Det er lett å finne seg til rette her og førermiljøet i nye Kuga virker mer høyverdig. Men vi er av de som er kritiske til den noe "masete" layouten med en betjening som kunne vært mer enhetlig og ergonomisk. Vi synes designerne har overdrevet implementeringen av kinetisk design her. Vis mer

Vi er litt mellom de to, med en liten tilbøyelighet til å helle mot de sistnevnte. Vi blir ikke direkte svimle, men vi synes det blir litt for mye design og litt for lite rasjonalitet og ergonomi å forholde seg til. Som alt er det et spørsmål som tilvenning, og når det gjelder Kuga er dettte for så vidt førsteinnntrykk. Allikevel - stilen er i hovedtrekk tilsvarende den man finner i nye Focus, som vi har kjørt en god del og som heller ikke er noen prisvinner når det gjelder ergonomi.

Duratorq og EcoBoost

Motorprogrammet i Norge består av en dieselmotor og en bensinmotor. Førstnevnte er en 2,0-liters TDCi Duratorq dieselmotor på 140 hestekrefter med forbruk fra 0,59 l/mil og 154 gram CO2 per kilometer. Denne tilbys både med 6-trinns manuell girkasse og Fords dobbeltkløtsj automatgirkasse. Med sistnevnte har den nå et CO2-utslipp på 159 g/km og forbruk på 0,62 l/mil. I tillegg tilbys en bensindrevet 1.6 EcoBoost-motor på 182 hester, med automatgir. Denne har et forbruk oppgitt til 0,77 liter per mil og et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer.

Litt sedat dobbeltkløtsj

Vi kjørte en litt kraftigere versjon av dieselmotoren enn den som kommer til Norge - 163 hestekrefter i stedet for 140, men forskjellen i moment er marginal og for norske kjøreforhold er 140-hesteren tilstrekkelig. Vi kjørte den både med sekstrinns manuell girkasse, som vi opplevde på det jevne når det gjelder presisjon og brukskomfort, mens girspaken er fint plassert lengst fremme på midkonsollen og faller godt i hånden.

Dobbeltkløtsjgirkassen, Fords Powershift-automat, oppleves noe tregere i girskiftene enn for eksempel Volkswagen-konsernets DSG/S tronic. Men med litt tilvenning, finner man sin måte å få god flyt i fremdriften på og den oppleves stort sett som en god, tradisjonell automat. Til manuell sjalting hadde vi imidlertid foretrukket hendler på rattet snarere enn Fords løsning med knapp på siden av girspaken.

Les om Ford Kugas kommende lillebror: Ford EcoSport

Spesifikasjoner:

Ford Kuga 2013: Tekniske data
 2.0 TDCi2.0 TDCI1.6 EcoBoost
GirkasseMan. 6Powershift 6Aut. 6
Slagvolum1.997 ccm1.997 ccm1. ccm
Effekt140 hk140 hk182 hk
Dreiemoment320 Nm320 Nm240 Nm
ved o/min.1.750 - 2.7501.750 - 2.7501.600 - 5.000
0-100 km/t10,7 sek11,2 sek9,7 sek
Toppfart188 km/t187 km/t200 km/t
Forbruk - blandet0,59 l/mil0,62 l/mil0,77 l/mil
CO2-utslipp154 g/km162 g/km179 g/km
Lengde452 cm452 cm452 cm
Bredde184 cm184 cm184 cm
Høyde174,5 *) cm174,5 *) cm174,5 *) cm
Akselavstand269 cm269 cm269 cm
Egenvekt1.617 kg1.632 kg1607 kg
Bagasjerom456 liter (VDA)456 liter (VDA)456 liter (VDA)
Tilhengervekt2.100 kg2.100 kg2.000 kg
*) Høyde med takrelinger

Bedre komfort

Nye Ford Kuga bygges her, på Fords moderne fabrikk i Valencia i Spania. Fra det samme samlebåndet kommer også Ford-modeller som Fiesta og C-Max/Grand C-Max Foto: Knut Moberg
Nye Ford Kuga bygges her, på Fords moderne fabrikk i Valencia i Spania. Fra det samme samlebåndet kommer også Ford-modeller som Fiesta og C-Max/Grand C-Max Foto: Knut Moberg Vis mer

Som tidligere nevnt er Kuga nå et globalt produkt, noe som kan innebære kompromisser på godt og vondt. Vi fryktet at kjøreegenskapene skulle lide under kompromisser som har måttet inngås på grunn av den globale strategien; det viste seg å være uberettiget. Riktignok har Ford gjort en innsats for å forbedre kjørekomforten på sin nye folke-SUV i forhold til forgjengeren, men de har samtidig ivaretatt det som er et av de merketypiske fordelene til forgjengeren, de gode, kvikke kjøreegenskapene og følelsen av kontroll. Dette er gjort hovedsaklig med avstemminger utført på forstillingen - hjuloppheng og demperoppsett.

Kjører bra

Resultatet er en bil som fortsatt har mer spenstige kjøreegenskaper enn konkurrentene og man kjenner igjen den gode oppførselen fra den nye Focus, som nye Kuga jo tross alt er basert på. Den er også "modnet" på en måte, og det er bare en fordel, da komforten er bedre ivaretatt. Når det er sagt - så kvikk som Focus er selvsagt ikke Kuga - det er tross alt en SUV vi snakker om, med høyere tyngdepunkt og lengre fjæringsvei. Bilen krenger altså noe mer, men mindre enn hovedkonkurrentene. Et ankepunkt vi har går på styringen - den nå helelektriske servoen gir en syntetisk følelse og mangelen på direkte tilbakemeldinger kan til tider være frustrerende for den aktive sjåfør. Men Ford har gjort en god jobb med å gjøre den direkte og responsiv - dette er mye bedre enn forrige generasjon servostyring med elektrisk assistanse.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
TØFF I TRYNET: Nye Kuga har et mer aggressivt oppsyn enn forgjengeren. Og den er på så å si alle områder en klart bedre bil. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Nye Ford Kuga bygges her, på Fords moderne fabrikk i Valencia i Spania. Fra det samme samlebåndet kommer også Ford-modeller som Fiesta og C-Max/Grand C-Max Foto: Knut Moberg

God komfort

Kuga greier seg med andre ord bra på veien; den svinger relativt flatt, takler svingene kjapt og presist og gir et inntrykk av god balanse. Når dette kombineres med et meget akseptabelt nivå på kjørekomforten, må vi si oss fornøyd. Samtidig opplevde vi også nye Kuga som stillegående, med et lavt støynivå inne i kupéen, i det minste på den jevne, fine spanske asfalten. Eneste unntak var noe vindstøy, som riktignok først oppsto i særlig grad i hastigheter over det tillatte i Norge.

Aktivt system

4x4-systemet kaller Ford "Intelligent AWD". Målet har vært å utvikle et 4x4-system som gir den beste kombinasjonen mellom kjøreegenskaper og veigrep, og et aktivt system fordeler nå moment til hvert av hjulene. Hvilket hjul som får hvor mye kan leses av på et instrument under kjøring.

"Automatisk kurvekontroll"

En automatisk kurvekontroll kan delvis ta over kontrollen på både bremser og gasspedal, dersom du skulle komme inn i en sving på feil premisser. Dersom du kommer for brått inn i en sving skal bilen selv være i stand til å få senket farten med ca. 16 km/t per sekund forteller Ford selv. Systemet som bidrar til dette kalles dynamisk kurvekontroll, et system som opprinnelig er utviklet for Ford Focus RS. Våre erfaringer under temmelig aktiv kjøring på meget underholdende fjellveier i Valencias hinterland, tillot å konkludere at systemene fungerer bra og sømløst. Kjøreegenskapene kjennes sikre, men tillater dynamisk fremdrift.

Video:

Meget sikker SUV

Ford er med rette stolt av det utmerkede resultatet deres nye SUV oppnådde i kollisjonstesten til Euro NCAP; ikke bare fikk den sine fem stjerner, men den oppnådde også det beste totalresultat noen SUV har oppnådd. Og Kuga kommer i tillegg med flust av sikkerhetssystemer - som det riktignok blir stadig vanligere også i de mer "folkelige" bilklassene, men som Ford har vært forbilledlig flinke til å introdusere tidlig.

Ford med oppblåsbare sikkerhetsbelter

De nevnte systemene kommer i tillegg til stabilitetskontrollen vi har beskrevet ovenfor. Vi kan nevne blant annet en aktiv parkeringsassistent, blindsonevarsler, Active City Stop (antikollisjonssystem), aktiv vinglevarsler (med assistanse - altså aktiv motstyring), skiltgjenkjenning, og et system som varsler deg når du begynner å bli uoppmerksom.

Slik fungerer Active City Stop:

Foreløpig ingen "billigversjon", men...

Prislisten finner du nedenfor. Kuga starter på 382.500 kroner og har ved introduksjonen firehjulsdrift og kraftig motor som standard fra innstegsversjon. Med andre ord har ikke Ford noen "billigutgave" med forhjulsdrift og svakere motor å lokke med, i motsetning til en del konkurrenter. Dette kan i starten vise seg å være et handicap når det gjelder å få folk inn i butikkene, men det snakkes om en 1.6 TDCi med lavere effekt, men fortsatt godt med moment, samt forhjulsdrift, som kunne komme etterhvert og gjøre det mulig med en adskillig lavere innstegspris.

...gjennomgående mer bil for pengene

Når det er sagt og i skrivende stund, er nykommeren attraktivt priset i forhold til utgående Kuga, i tillegg til å være et kraftig forbedret produkt. Dette burde gi den bedre sjanser i markedet allerede fra start tross intensifisert konkurranse, og det håper Ford på også. Kuga lå nemlig ganske langt bak de sterkeste konkurrentene på salgsstatistikken i fjor.

Trend

To utstyrsnivåer tilbys i utgangspunktet og de kan selvsagt suppleres med utstyrspakker. Nivået Trend starter på 382.500 kroner og er såvidt greit utstyrt - men heller ikke mer, med blant annet fartsholder og -begrenser, bakkestart-assistent, nøkkelfri start, bakkestartassistent, kjørecomputer - nå med TFT-skjerm og, selvsagt, radio/CD, oppvarmede seter og sidespeil.

Titanium

Med dette utstyrsnivået, som starter på 405.000 kroner, følger i tillegg 17-tommers lettmetallfelger, Ford Sync med nødhjelpsassistanse, automatisk klimaanlegg, oppvarmet frontrute, automatiske hovedlys og såkalt veltebeskyttelse. Dette er et av sikkerhetssystemene, som er en utvidelse av ESP (antiskrens), der sensorer identifiserer fare for velt og iverksetter mottiltak i form av oppbremsing på individuelle hjul. Ford forventer at det store flertallet av kunder vil velge dette høyeste utstyrsnivået.

Kuga Titanium er billigere enn forgjengeren med 140 hesters dieselmotor og sågar over 20.000 billigere i versjonen med automatgirkasse (Powershift dobbelkløtsjkasse).

Se for øvrig prislisten lenger ned.

Pakker

Av utstyrspakker kan nevnes:

- LaneKeeper, til 4.000 kroner. Denne inkluderer såkalt vinglevarsler, Active City Stop, føreroppmerksomhetsovervåkning, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk opp/nedblending av hovedlysene.

- Skinnseter med elektrisk 10-veis setejustering. Pris: 11.800 kroner.

- Sony navigasjon med ryggekamera, DAB og Ford Sync, til 14.800 kroner.

Alt i alt fortjener nye Ford Kuga en femmer på terningen. Det er blitt en veldig komplett bil, den har gjort det sterkt i kollisjonstest og kan tilby mye sikkerhetsutstyr - den må dermed regnes som en av de sikreste folke-SUV-ene man kan kjøpe i dag. Firehjulsdriften fungerer bra og sømløst, kjøreegenskapene er gode og plass og komfort klart forbedret. Kuga er ingen billig bil - men starter da også med en versjon som har en kraftig dieselmotor og firehjulsdrift.

Nye Kuga er i salg og de første bilene kommer snart til forhandlerne - det vil skje i første halvdel av februar.

Priser:

Nye Ford Kuga: Priser
Utstyrsnivå Trend  
2,0 TDCi140 HK383.000 kr. 
2,0 TDCi Powershift automat140 HK403.000 kr.
1,6 EcoBoost, automat182 HK425.000 kr.
Utstyrsnivå Titanium  
2,0 TDCi140 HK405.000 kr.
2,0 TDCi Powershift automat140 HK426.000 kr.
1,6 EcoBoost, automat182 HK447.000 kr.
Prisene er avrundet til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.

Testresultat

Ford Kuga 2013

Nye Kuga er blitt romsligere, mer praktisk og mer komfortabel. Velkjørende folke-SUV. Interiøret er mer høyverdig. Generelt bedre bil til samme/lavere pris.

Mangler rimelig innstegsversjon med forhjulsdrift. Fortsatt noen "kjipe" interiørdetaljer. Noe ufølsom styring. Noe vindstøy i motorveihastighet.