Nye Citroën C4 Picasso har en annerledes og markant design i fronten. Resten av bilen er mindre slående, men den ligner i det minste ikke i særlig grad på en buss. Den gedigne panoramafrontruten er selvsagt på plass. Bilen er ellers både romslig, komfortabel og praktisk - og kan vise til lavt forbruk. Foto: Knut Moberg
Nye Citroën C4 Picasso har en annerledes og markant design i fronten. Resten av bilen er mindre slående, men den ligner i det minste ikke i særlig grad på en buss. Den gedigne panoramafrontruten er selvsagt på plass. Bilen er ellers både romslig, komfortabel og praktisk - og kan vise til lavt forbruk. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Helt ny Citroën C4 Picasso

LISBOA (DinSide): Her er det mye nytt, ja. Dårlige tider preller av på denne bilen.

Som vi skrev da vi omtalte konseptbilen Technospace i februar: Det er nesten Citroën C4 Picasso. Og nå har vi allerede fått anledning til å testkjøre den nye C4 Picasso, som kommer i butikkene mot slutten av sommeren.

LES OGSÅ:

Bilen den erstatter kan du lese om her

Fleksibil

De som satte pris på forgjengerens egenskaper, vil elske denne - som kombinerer god komfort, fleksibilitet og romslighet med en lys og luftig kupé og den spesielle panorama-frontruten som gir godt utsyn alle vegne. Fem kvadratmeter glassflate i alt er visstnok ny rekord i klassen.

De fleste tenker tydeligvis ikke over det, men denne typen bil kan være et godt alternativ til en klassisk familiestasjonsvogn. Her er nemlig plassforholdene overveiende like gode, men i en mer praktisk og kortere bil, noe som gjør den lettere manøvrerbar. Dessuten har man bedre oversikt ut av bilen. Den kan også utmerket godt vurderes til fordel for en folke-SUV såfremt man ikke er ute etter firehjulsdrift for enhver pris.

TEST: Citroën C4 Aircross

Modernisert

Det er tydelig at Citroën har satt fokus på design med denne bilen, slik det også var med forgjengeren i sin tid. Men formspråket er fornyet og modernisert, og vi synes denne bilen har langt mindre "minibuss"- preg enn det som har vært vanlig i denne klassen. Spesielt de smale frontlyktene som sammen med grillen skaper en bueformet linje vekker oppsikt. Det er delte meninger om hvor pent dette er, men det er i hvert fall annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Modul-plattform

C4 Picasso er den første bilen som kommer på markedet som er basert på den nye EMP2-plattformen til PSA Peugeot Citroën. I likhet med plattformen Volkswagen introduserte med nye Golf, er det en modulær plattform etter byggesett-prinsippet. (Nestemann ut blir Peugeot 308 2. generasjon, som vi har omtalt her tidligere).

Bilen vi kjørte er 5-seteren. Det kommer også en 7-seter med tilnavnet Grand, litt senere ut på høsten. Begge versjoner vil i motsetning til i dag bli importert til Norge.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Nye Citroën C4 Picasso har en annerledes og markant design i fronten. Resten av bilen er mindre slående, men den ligner i det minste ikke i særlig grad på en buss. Den gedigne panoramafrontruten er selvsagt på plass. Bilen er ellers både romslig, komfortabel og praktisk - og kan vise til lavt forbruk. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Mindre og romsligere

Citroën har gjort noe så uvanlig som å krympe en bil i et generasjonsskifte, nærmere bestemt med fire centimeter. Dette har man tillatt seg fordi akselavstanden samtidig har vokst med 5,5 centimeter. Det betyr bedre plass innvendig til tross for redusert total lengde. Blant annet har bagasjeromsvolumet økt med 40 liter til totalt 537 liter. Ved å skyve baksetene fremover, får man opptil 630 liter.

Bredere

Priser - Citroën C4 Picasso (Prisene er avrundet til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet)
AttractionVti 120282.000 kr
 Hdi 90260.000 kr
 e-Hdi 90 ETG6269.000 kr
 e-Hdi 115280.000 kr
 e-Hdi 115 ETG6286.000 kr
   
   
SeductionVti 120291.000 kr
 THP 155323.000 kr
 Hdi 90270.000 kr
 e-Hdi 90 ETG6278.000 kr
 e-Hdi 115289.000 kr
 e-Hdi 115 ETG6295.000 kr
 e-Hdi 150324.000 kr
   
IntensiveVti 120308.000 kr
 THP 155340.000 kr
 Hdi 90287.000 kr
 e-Hdi 90 ETG6295.000 kr
 e-Hdi 115306.000 kr
 e-Hdi 115 ETG6312.000 kr
 e-Hdi 150341.000 kr
 e-Hdi 150 aut.6356.000 kr
   
ExclusiveTHP 155366.000 kr
 e-Hdi 115332.000 kr
 e-Hdi 115 ETG6338.000 kr
 e-Hdi 150367.000 kr
 e-Hdi 150 aut.6382.000 kr

I tillegg er sporvidden økt med henholdsvis 8,2 og 3,1 centimeter foran og bak. Dessuten er motoren senket med mellom fem og fire centimeter og gulvet med to centimeter.

Takket være den nye plattformen har C4 Picasso også blitt om lag 140 kilo lettere sammenlignet med utgående utgave. Dette har hatt en positiv effekt på kjøreegenskapene til bilen, mer om det lenger ned i artikkelen.

Lett å trives

Interiøret er generelt resolutt moderne. Med unntak av elementer i hardplast fremst over dashbordet og nedenfor det, samt noe slarkete og billig virkende hendler til betjening av setene der denne er manuell, fremstår interiøret som høyverdig på en moderne måte. Det har forseggjorte detaljer og materialkvalitet som inngir tillit. Vi fant setene gode i testbilen, men savnet noe bedre sidestøtte. Sitteputen syntes vi var passe avbalansert mellom fasthet og komfort, og gir god lårstøtte. Som nevnt innledningsvis er det godt utsyn takket være store glassflater.

Et smykke av en bil: Citroën DS5 prøvekjørt

Digitale instrumenter

ORIGINAL INSTRUMENTERING: 12-tommers panoramaskjerm med tre konfigurerbare deler (øverst), og 7-tommers berøringsskjerm (nederst), Foto: Knut Moberg
ORIGINAL INSTRUMENTERING: 12-tommers panoramaskjerm med tre konfigurerbare deler (øverst), og 7-tommers berøringsskjerm (nederst), Foto: Knut Moberg Vis mer

Førermiljøet domineres av to skjermer som viser det vesentligste av informasjon. Den største skjermen er et panoramadisplay måler 12 tommer og befinner seg øverst på dashbordet. Her finner du blant annet de digitale instrumentene. Det er en løsning ikke alle er begeistret for, men på nye C4 Picasso finnes det flere valgmuligheter når det gjelder måten dataene presenteres på.

Det er ellers i denne bilklassen det er mest tradisjon for midtplasserte skjermer som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Skjermen i selve midtkonsollen er en trykkfølsom 7-tommer.

Tilgjengelig informasjon og måten fører eller passasjer kan konfigurere displayene på er relativt nyskapende i familiebilsammenheng, og det ville bli for langt å ta detaljene her, så de skal vi komme tilbake til i en egen artikkel.

Motorer

C4 Picasso kommer med fem motorer. Den største dieselmotoren, 2.0 HDi på 150 hestekrefter, kommer kort tid etter de andre, som 2014-modell. Sistnevnte er en spesialversjon med NOx-katalysator. Den skal redusere NOx-utslippene med 90 prosent og samtidig bare slippe ut 110 gram CO2. Vi har ikke dataene for denne ennå, det er derfor den ikke er inkludert i tabellen nederst. Vi vet derimot at denne motoren vil bli tilgjengelig med en 6-trinns automatisk girkasse.

For øvrig tilbys to bensinmotorer, med henholdsvis 120 og 156 hestekrefter. Begge har et slagvolum på 1,6 liter, men sistnevnte er utstyrt med turbolader. CO2-utslippene for disse er henholdsvis 145 og 139 gram, basert på forbruk på 0,63 og 0,60 liter. Den sterkeste bruker altså minst drivstoff.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
ORIGINAL INSTRUMENTERING: 12-tommers panoramaskjerm med tre konfigurerbare deler (øverst), og 7-tommers berøringsskjerm (nederst), Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Gjerrige dieselmotorer

Når det gjelder diesel, handler det i første omgang om to 1,6-litere, med henholdsvis 92 og 115 hestekrefter. Disse klarer seg med henholdsvis 0,42 og 0,40 liter, samt 110 og 105 gram CO2. Også her er det sterkeste motor som er gjerrigst. Dette er imidlertid tall for versjoner med manuelt gir. Med en automatisert sekstrinnskasse, som Citroën omtaler som ny, synker forbruk og utslipp for 90-hesteren til 0,38 liter og 98 gram, mens 115-hesteren trenger 0,40 liter og 104 gram CO2.

Å komme under 100 gram i denne klassen for en bil med bare konvensjonell forbrenningsmotor er bra, og Citroën skryter av å være først ute med dette. Men også de andre versjonene, spesielt de med diesel på tanken, har gode tall. Dette henger til en viss grad sammen med vektreduksjonen, for bilene veier ikke mer enn 1.250 til 1.300 kilo. Det er omtrent det samme som lillebror C3 Picasso.

Kultivert bensin

Under lanseringen kjørte vi C4 Picasso med de sterkeste motorene av begge typer - bensinmotoren på 156 hester og dieselmotoren på 115. Førstnevnte hadde høyeste utstyrsnivå; diesel-versjonen nest høyeste. Utstyrsdata finner du lenger ned.

Motorene har selvsagt hver sin karakter og vi holder en knapp på bensinvarianten som har fordelene knyttet til en kultivert turbo-bensinmotor med myk gange, greit bunndrag og turtallsvillighet.

Diesel med drag

e-HDi-dieselmotoren er erke-velkjent fra før og fungerer også veldig bra i denne bilen, og selv om den er mer kortpustet enn bensinversjonen, har den det ekstra bunndraget som kan hjelpe godt når bakker skal forseres med last eller ved forbikjøringer. Uansett versjon er det ingen veldig sprek opplevelse - det er økonomi og lavt forbruk som står i fokus om dagen. De som vil ha mer punch må vente på den større dieselutgaven.

Langtur i Peugeot 5008

Godmodig på veien

Nye Citroën C4 Picasso byr på komfortabel fremdrift.
Nye Citroën C4 Picasso byr på komfortabel fremdrift. Vis mer

Kjøreopplevelsen er preget av komfortabel fremdrift med lavt støynivå. Kjøreegenskapene kan kalles godmodige, men de er hakket hvassere enn forgjengerens. Bilen krenger lite i svingene og den elektriske servostyringen fungerer bra og er tilstrekkelig direkte, selv om vi savner mer direkte tilbakemeldinger fra kjørebanen, noe som blir mer og mer vanlig etterhvert som el-servo brer om seg.

Konkurrenter

Når C4 Picasso kommer til Norge, vil den bryne seg først og fremst mot biler som Peugeot 3008, Ford C-Max og Renualt Scenic, samt en del andre biler som ligger litt mellom de ulike bilklassene. Syvseteren får litt klarere definerte konkurrenter, deriblant Volkswagen Touran, Peugeot 5008, Toyota Verso og nye Kia Carens.

Fra 260.000

C4 Picasso koster fra 260.000 kroner i utstyrsnivå Attraction, som er innstegsnivået. De andre prisene finnes i tabellen ovenfor; priser på ekstrautstyrspakkene har vi derimot ikke ennå. Dette inkluderer blant annet 7-tommers berøringsskjerm, elvinduer foran og bak, fartsholder med hastighetsbegrenser, nøkkelfri start, lydanlegg med USB og Bluetooth, klimaanlegg og varme i setene foran.

Neste nivå heter Seduction, og tilbyr i tillegg automatisk klimaanlegg, autofunksjon på vinduspusseren, passasjersete foran som kan foldes ned og aluminiumfelger (16-tommere).

Går man for nest høyeste nivå, Intensive, kommer dertil ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, 12-tommers skjerm, navigasjonssystem samt nøkkelfri adgang og start.

Øverste utstyrsgrad heter Exclusive og plusser på med delskinn-interiør, 17-toms alufelger, elektrisk hekkluke, 3-D baklykter, 230-voltskontakt, Lounge Pack, aktiv fartsholder med autobremsfunksjon, automatisk parkeringsassistent og blindsoneovervåking.

Citroën har fått til et attraktivt utvalg hva gjelder pris/ytelse, synes vi. Som komfortabelt og praktisk transportmiddel for familien - om man ikke har behov for en tredje seterad - ville vi vurdert den i forhold til flere av stasjonsvognene på markedet.

Importøren har ingen overvettes høye ambisjoner for bilen, men satser på å selge 200 eksemplarer i løpet av et år. Da er de mer optimistiske angående 7-seteren; Grand C4 Picasso regner de med å kunne få avsetning for 600 eksemplarer av.

Testresultat

Citroën C4 Picasso

Romslig, praktisk og fleksibel familiebil. God komfort og overveiende god kvalitetsfølelse. Tidsriktig nøysomme motorer. Bra utstyrsnivå.

Fokus på driftsøkonomi og forbruk går noe utover ytelsene, noen skjemmende plastdetaljer

Se alle våre tester

Tall i parentes gjelder semi-automatkassen (kløtsjfri)
 Vti 120THP 155Hdi 90e-Hdi 90e-Hdi 115
DrivstoffBensinBensinDieselDieselDiesel
GirkasseMan. 5Man.6Man.5ETG 6Man.6 (ETG6)
Slagvolum1.598 ccm1.598 ccm1.560 ccm1.560 ccm1.560 ccm
Effekt82 hk120 hk92 hk92 hk115 hk
Dreiemoment118 Nm160 Nm230 Nm230 Nm270/285 Nm *)
ved o/min.4.2501.400-4.0001.7501.7501.750-2.500
Toppfart187 km/t209 km/t173 km/t175 km/t189 km/t
0-100 km/t12,3 sek.9,0 sek.12,9 sek.13,7 sek.11,8 (12,3) sek.
Forbruk0,63 l/mil0,6 l/mil0,42 l/mil0,38 l/mil0,4 l/mil
CO2-utslipp145 g/km139 g/km110 g/km98 g/km105 g/km
Lengde442,8 cm442,8 cm442,8 cm442,8 cm442,8 cm
Bredde182,6 cm182,6 cm182,6 cm182,6 cm182,6 cm
Høyde161,3 cm161,3 cm161,3 cm161,3 cm161,3 cm
Akselavstand278,5 cm278,5 cm278,5 cm278,5 cm278,5 cm
Vekt1.252 kg1.080 kg1.090 kg1.160 (1.170) kg1.180 kg
Tilhengervekt1.200 kg1.620 kg1.450 kg1.400 kg1.600 kg
Bagasjerom537 - 630 l537 - 630 l537 - 630 l537 - 630 l537 - 630 l