Også Audi A5 Sportback - femdørsversjonen - er oppgradert. Og nå har den også plass til fem. Foto: Knut Moberg
Også Audi A5 Sportback - femdørsversjonen - er oppgradert. Og nå har den også plass til fem. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Helt fornyet Audi A5

JEREZ DE LA FRONTERA (DinSide Motor): Audi A5 er blitt noe av et stil-ikon. Nå har vi kjørt den i oppgradert utgave.

Så var tiden allerede inne til en midtlivsoppdatering av det som er blitt Audis A5-”familie”. Det som begynte i 2007 med introduksjonen av en nisjepreget, sportslig utséende kupé, har utviklet seg til en egen modellrekke, med i tillegg en femdørs kombikupé (A5 Sportback) og en kabriolet av klassisk type med kalesje, som begge ble introdusert i 2009, samt S-versjonene av de tre modellene.

LES OGSÅ:

Mye er endret

Audi har hatt suksess med A5-serien og i Norge har importøren fått avsetning for 1.500 biler. Nå får altså hele A5- og S5-rekken en ansiktsløftning og en ”vitamininnsprøytning”, som Audi kaller revitalisering. Revitaliseringen innebærer relativt subtile endringer i designen, oppgradert utvalg av motorer med gjennomgående lavere forbruk, oppdatert interiør, introduksjon av elektromekanisk styring i stedet for den hydrauliske servoen, og oppdaterte betjeningsfunksjoner i det såkalte MMI-systemet – grensesnittet mellom bilens funksjoner og føreren. Dette inkluderer Audi Connect, som er den medbragte trådløse sonen som gjør at man kan være online i bilen – altså tilkoblet Internett.

Av annet nytt kan vi nevne at A5 Sportback nå kan fås med fem sitteplasser - altså med plass til tre i baksetet.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Høyverdig interiør - men mange kombinasjonsmuligheter kan gi noe uheldig estetisk helhetsinntrykk hvis man, som her, kombinerer treverk, høyglans sort, forkrommede detaljer og sjokoladebrunt skinn. Foto: Knut Moberg
Som i A6 får du nå også i A5 muligheten til å navigere i virtuelt landskap takket være Google Earth og Audi Connect (Internett-tilgang ombord). Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Også Audi A5 Sportback - femdørsversjonen - er oppgradert. Og nå har den også plass til fem. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Også kabrioleten har fått sin ansiktsløftning. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Audi A5 har utmerket stabilitet, er godt balansert og sitter som et skudd i svingene. Kjøreegenskapene er helt utmerkede - særlig i quattro-versjonene. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Ytterligere forbedret førermiljø og virkelig premiumfølelse karakteriserer den oppgraderte A5. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

El-styring

Vi fikk kjøre ulike versjoner av A5, samt S5 og kan bare konstatere at en meget bra bil er blitt enda bedre. Vi var litt skeptiske til introduksjonen av elektromekanisk styring, da den lett kan forekomme litt ”kunstig”, men Audi har jobbet bra og sørget for at en nødvendig grad av tilbakemelding fra veibanen formidles gjennom styringen. En anelse ufølsom kan den likevel til tider virke, syntes vi, men dette er nok en vanesak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Designsuksess

Hva synes du?

Er A5 blitt penere enn før? (Avsluttet)
Ja, absolutt(56%) 796
Nei(27%) 379
Er ikke sikker(18%) 250
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Designen er altså blitt oppdatert, noe som kan virke overflødig da det fra før rådet stor enighet om at A5 estetisk sett har vært meget vellykket. Walter de Silva, hovedansvarlig for designen, uttalte da også at A5-designen var den han var mest stolt av. Allikevel har altså A5-serien fått ny grill, nye lykter, nye tåkelys, nytt panser, ny støtfanger og nye felger. Ved tilvalg Xenon plus frontlys, er nå LED-baklys inkludert. Blant journalistene som betraktet nyhetene rådet ikke full enighet om at dette har gjort bilen penere, og en del mente at det hadde vært bedre ikke å tukle med de vellykkede linjene på originalen. Selv er vi litt usikre. Hva mener du? Avgi gjerne din stemme i boksen til høyre.

Oppgradert inni

Ytterligere forbedret førermiljø og virkelig premiumfølelse karakteriserer den oppgraderte A5. Foto: Audi
Ytterligere forbedret førermiljø og virkelig premiumfølelse karakteriserer den oppgraderte A5. Foto: Audi Vis mer

I interiøret merker vi oss at den allerede høyverdige finishen er ytterligere forbedret. Rattet er nytt og instrumentpanelet er oppgradert. Vi merket oss de nye bryterne med kromdekor samt den sorte høyglans-overflaten på radio og klimaanlegg. Imidlertid er det mulig å ende opp med noen interiørkombinasjoner som forekom oss litt snodige med en lite konsekvent miks av farger og materialer. Men her har kunden mange valgmuligheter så det er egentlig opp til den enkelte kjøpers smak og behag.

Motorer: Mye nytt

Når det gjelder motorer er endringene relativt omfattende og vi kjørte de mest relevante variantene på varierte veier i Sør-Spanias stekende hete, (noe som for øvrig gjør at vi kan konstatere at klimaanlegget i A5 fungerer aldeles utmerket).

Når det gjelder bensinmotorer, utgår både 1.8 TFSI på 160 hestekrefter og 2.0 TFSI med 180 hestekrefter. De erstattes av den nye 1.8 TFSI på 170 hestekrefter. Her snakker vi rasjonalisering av drivlinjene. Også på V6-nivået oppgraderes det: En ny 3.0 TFSI som yter 272 hestekrefter erstatter den utgående 3.2 TFSI på 250 hestekrefter.

Dieselkundene, og det er jo langt de fleste, får også nye alternativer med den utmerkede nye 2.0 TDI på 177 eller 163 hestekrefter, som erstatter 170-hesteren. Også her er V6-versjonen blitt sterkere; 3.0 TDI på 204 hk erstatter 2.7 TDI på 190. For øvrig blir 2.0 TDI med 143 hestekrefter først tilgjengelig i 2012, og da i A5 Sportback og A5 Cabriolet.

Utmerket Norgesmotor

Audi A5 har utmerket stabilitet, er godt balansert og sitter som et skudd i svingene. Kjøreegenskapene er helt utmerkede - særlig i quattro-versjonene. Foto: Audi
Audi A5 har utmerket stabilitet, er godt balansert og sitter som et skudd i svingene. Kjøreegenskapene er helt utmerkede - særlig i quattro-versjonene. Foto: Audi Vis mer

Når det gjelder 2.0 TDI, som vil være salgsleder i Norge, var det 163-hestersversjonen vi fikk kjøre. Vi har tidligere kjørt 177-hesteren tidligere, i Audi A6 Avant. Uansett effekt konstaterer vi at det er blitt en utmerket maskin som uten problemer vil gjøre nytten for det store flertallet av kunder. Her i Norge trenger man ikke mer krefter uansett. 177-hestersutgaven gjør unna 0 til 100 på 8,2 sekunder i kupé-versjonen, kan kruse i 230 km/t på Autobahn og klarer seg ved blandet kjøring med 0,47 liter diesel per mil. Den nedtrimmede varianten vi kjørte har vi ikke de nøyaktige oppgavene på, men den har ikke avvik fra dette som merkes nevneverdig. Nøkkelen er den aktualiserte motorteknologien og et kraftfullt dreiemoment på 380 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger - og det fortsetter å trekke heftig et godt stykke over 4.000 omdreininger. Først ved 5.200 er det ikke mer å hente.

Alternativer?

Vi kjørte også en av de store dieselmotoriseringene - 3.0 V6 TDI med 245 hestekrefter - det er en fantastisk sterk og kultivert motor, men fordyrer bilen med 300.000 kroner - riktignok da med syvtrinns S tronic girkasse og quattro firehjulsdrift inkludert.

Så var det bensin: Vi sammenlignet også kjøreopplevelsen i 1.8 TFSI med 170 hester med den i 2.0 TFSI med 211 hester, og konkluderte med at 1,8-literen holder i massevis takket være sin formidable og svært disponible trekkraft (320 newtonmeter helt nede fra 1.400 og opp til 3.700 omdreininger).

Priser - Audi A5 2011

 Foto: Harald A. Møller
Foto: Harald A. Møller Vis mer

Fornyede A5/S5 kom i salg 15. september og lanseres i Norge i november. Den norske importøren satser på å selge omkring 400 eksemplarer årlig.

Tekniske data:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

I poeng i vår internevaluering oppnår Audi A5 5,4 - hvilket gir et sterkt terningkast fem.

Testresultat

Oppgradert Audi A5

Elegant design, utmerkede drivlinjer, høy grad av komfort, litt trå girsjalting på dieselversjonen med manuell kasse

Begrensede praktiske egenskaper og plassutnyttelse, begrenset utsyn

Se alle våre tester