Prøvekjørt: En nyfødt Audi A6

Den syvende generasjonen av Audi A6 er født. Vi har kjørt den, og dommen er klar.

SICILIA (DinSide Motor): Audi A6 har dratt på årene, og en ny modell er på vei. I slutten av mars kommer den syvende generasjonen, i første rekke som sedan. Stasjonsvognen kommer ikke før i september, og først da vil salget ta av. Historisk sett er det 70 % av kundene som velger nettopp stasjonsvogn. Vi har kjørt sedanen på Sicilia i Italia, og det er et godt løft Audi har gjort, og det med en bil som har vært god fra før. Vi snakker selvfølgelig om en bil i premiumsegmentet.

LES OGSÅ:

Er dette Audis vakreste?

Kjent form, nye linjer

Eksteriøret av nye A6 kunne vi nærmest tegnet på forhånd. Hovedformen er som ventet, og i grove trekk er den veldig lik A4, bortsett fra størrelsen. Størrelsen og detaljene utgjør likevel en forskjell, men ikke nok til at jeg vil si at nye A6 har et spesielt særpreg. Fronten er umisskjennelig, og igjen kjører Audi den høye oppreiste grillen. Lyktene har fått samme uttrykk som vi kjenner igjen fra A1 og A7, og LED-stripen er selvfølgelig på plass. Langs siden har den fått en markant skulderlinje, som er så skarp at den ifølge Audi skal kaste en skygge. En mer praktisk funksjon er at den stiver opp karosseriplatene. Bakenden er også i kjent stil. Den lille sprettspoileren på bagasjelokket er på plass, akkurat som på A4, og formen på baklyktene er nær identisk. Men hvorfor gjøre store endringer på noe som fungerer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se bildene av A6 utvendig

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

Maskiner i fleng

Den minste motoren som kommer i A6 blir en 2,0 TDI som leverer 163 hestekrefter. Audi mener dette er minimum av hva en A6 skal ha, så dette blir basisversjonen. Dette er i utgangspunktet en strupet versjon av samme motor med 177 hk, som også kommer til Norge. Oppover finnes det flust av alternativer. Totalt blir det fire dieselmotorer, fra 163 til 245 hk, og to bensinmotorer på 204 og 300 hk å velge blant. Andelen bensinbiler kommer likevel til å være forsvinnende liten, for Norge har stadfestet seg som et utpreget diesel-land.

Nye A6 kommer som hybrid

Alle motorene som kommer i nye A6 er modifisert i forhold til tidligere. Utslippet er senket betraktelig, som for eksempel på 2-literen, som har 14 % lavere utslipp enn tidligere. Det er nettopp den stadige bedringen av utslipp som gjør at biler ikke blir særlig dyrere for tiden. Lavere utslipp gir en god redusering i avgiften, som importørene tar igjen på bilprisen. På den måten beholdes bilprisene på samme nivå.

Prøvekjørt: En nyfødt Audi A6

Inkluderer mekanikk

Firehjulsdriftsystemet er naturlig nok av siste generasjon, og ble først lansert i RS5. Splitten er i utgangspunktet 40:60, men kan pendle helt fra 15:85 i ene enden, og helt til 70:30 i andre enden. Systemet har en helt ny midtdifferensial, og på bakakselen er det mulig å kjøpe samme sportsdifferensialen som finnes i RS5. Denne har torque vectoring, som sørger for full variabel kraftfordeling mellom bakhjulene. Dette fungerer begge veier, med både gasspådrag og motorbrems.

Nå har den 5 års garanti

Ferdig slanket

Bilprodusentene har en utfordring når det gjelder vekt. Selve karosseriet på nye A6 veier 30 kg mindre enn på forgjengeren, og den totale vekten er redusert med opp til 80 kg, avhengig av modell. Vektreduksjonen kommer først og fremst av langt mer lettmetaller enn tidligere, og rundt 20 % av karosseriet i nye A6 er aluminium. Av bilens totale vekt er det faktisk bare 51,8 % som er rent stål. Etter hvert som elektronikken inntar bilene skulle man tro at det også representerer litt vekt, men selv i en teknologisk avansert bil som nye A6, så representerer elektronikken kun 0,3 % av bilens vekt. Noen store forskjeller i størrelse fra forgjengeren er det ikke, for lengden er knappe 12 millimeter kortere. Derimot har de skjøvet akslingene lenger ut, og overhenget er blitt 28 millimeter kortere.

Prøvekjørt: En nyfødt Audi A6

Bøtter med utstyr

En standard bil er i utgangspunktet godt utstyrt, men det er ingen ting i forhold til en fullspekket bil. Tidligere handlet ekstrautstyr om ekstravaganse, utstyr som ville gjøre bilturen mer behagelig, eller luksuriøst om du vil. I dag handler utstyrspakkene mer om sikkerhetsutstyr og nyttefunksjoner som bidrar til en tryggere biltur. Det øvrige av tidligere luksusutstyr er nå standard. I nye A6 har Audi satt en ny standard for hva som er mulig å få pakket inn i en bil, vel og merke dersom du er villig til å betale for det. Da snakker vi om førerassistentsystemer med kamerapakker, ultrasoniske sensorer, radarer, og mye mer.

Ikke bare navigasjon

 Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

Det var i gamle dager at navigasjon bare var til for å vise vei. I dag bruker bilen navigasjonssystemet for å mate bilen med informasjon om kommende kjøremønster. Det registrerer og melder fra til bilen om kommende kryss, svinger og andre endringer i mønsteret. Dette påvirker styring, girkasse og lysmønster. Cruisekontrollen får også informasjon fra navigasjonssystemet. Tidligere var dette bare noe man kunne drømme om, men i fremtiden handler mer og mer i en bil om en kompleks datamaskin.

Muligens verdens beste bilstereo

Fra 16- til 20”

S-Line er et av alternativene, og vårt testobjekt var utstyrt med 20”. Standard i pakken er 18- og 19”, og vær glad for det. Når bilen er senket 30 mm, samtidig som den er stivet opp, så kan dette bli litt i strammeste laget, selv for en som liker det sånn. I pakken får du også med sportsratt, sportsseter, aluminiumsdekor innvendig, og sort taktrekk for den nette sum av 31.200 på de firesylindrede, og 38.400 på 6-sylindrede.

Store prissprang

Prisbildet på biler som dette viser store forskjeller, avhengig av motor og utstyr. Som prislisten lenger ned viser, så starter prisene for nye A6 på kr. 471.200 for en 2-liters diesel. Quattro firehjulsdrift får du først fra 656.000, og da i kombinasjon med en 2,8 liters bensinmotor. Kombinasjonen Quattro og diesel får du først i en 3,0 TDi på 204 hk, og vips, du er oppe i 661.200 kroner, pluss utstyr. Og det er nettopp utstyret som er med å skape store differanser i prisen på slike biler som A6. I snitt regner Audi med at kundene vil plukke pakker og utstyr for rundt 150.000 kroner per bil. Ønsker du den foretrukne kombinasjone med diesel og firehjulsdrift, for deretter å velge deg ut en gjennomsnittspakke med ekstrautstyr, så er du brått oppe i 820.000 kroner. Du nærmer deg altså det dobbelte av utgangspunktet.

En dag med Audi på bane

Rålekkert interiør

Nye A6 vil ha det samme interiøret som vi kjenner fra ikke gamle Audi A7. Dette har en helt ny design om vi sammenligner det med utgående A6, og er med å å signalisere hvor mye nyere den siste generasjon faktisk er. Bestiller du dette i den rette farge- og materialkombinasjonen, så er det utrolig hvor frekt og lekkert det kan bli. I Norge er vi dessverre så konservative at de aller fleste vil velge kombinasjonen sort med aluminiumsdekor. I setene kan du velge mellom stoffseter eller tre typer skinn, hvor alkantara er et av valgene. I tillegg er det tre setetyper å velge blant. Normalseter, sportsseter, eller komfortseter. Sistnevnte har blant annet mulighet for massasje på ti forksjellige punkter og ventilasjon. Da vi første gang skrev om Audi A7 var det mange som reagerte på skjermen som står opp over midtkonsollen. Denne senker du med et tastetrykk, og borte er den.

Se interiørbildene:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

Ute på tur

Vi har kjørt de viktigste modellene for Norge, hvilket vil si 2,0 TDi, og begge dieselutgavene av 3-literen. Som alltid er det en utrolig balanse i bilene fra Audi, ikke minst de firehjulsdrevne. Når vi beveger oss over i en tyngre 3-liter med 400 Nm til rådighet, så begynner det helt naturlig å understyre noe når bilen presses, men det er knapt nevneverdig. Med systemer som lar deg sette opp chassis, styring og gir etter ønske, så blir det rett og slett vanskelig å ikke finne en løsning som passer etter smak og behag.

Basisversjonene har ordinære stålfjærer, mot luftfjærer når du trer lenger opp i rangstigen. Stålfjærene er etter vår mening satt opp litt for stivt helt på toppen, noe som gjør at selv litt grov asfalt forplanter seg inn i bilen. Ved å gjøre de mykere på toppen, og deretter mer progressive, så hadde Audi beholdt enda mer av både komfort og sportslighet.

Alt i alt er nye A6 en svært god bil, og den vil garantert ikke skuffe sin kundegruppe. Personlig mener jeg den kunne skilt seg enda mer bort fra det forutsigbare, og heller overraske litt. Men så lenge den er forutsigbar på det gode, så er det lite hjelp å komme med innsigelser. Audi skal lempe ut 1.200 biler i år av alle versjoner, et mål det er liten grunn til å betvile at de når.

Tekniske spesifikasjoner med de forskjellige motorene:

Prøvekjørt: En nyfødt Audi A6

Mål:

Prøvekjørt: En nyfødt Audi A6