BMW 6-serie har en klassisk eleganse over seg. 640d xDrive får drift påalle fire fra en biturbo-dieselmotor på 313 hester via en utmerket åttetrinns-automat. Foto: Knut Moberg
BMW 6-serie har en klassisk eleganse over seg. 640d xDrive får drift påalle fire fra en biturbo-dieselmotor på 313 hester via en utmerket åttetrinns-automat. Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: BMW 640d xDrive

MÜNCHEN (DinSide Motor): Her har BMW en mektig GT, med masse dieselkrefter og drift på alle fire.

To fluer med ett smekk: Vi var i Tyskland for å kjøre BMWs første M-modell med dieselmotor, og der dukket sannelig enda en ny modell opp - den første 6-serieversjonen med dieselmotor og firehjulsdrift. Den fikk vi også testkjørt.

LES OGSÅ:

Diesel og firehjulsdrift

640d xDrive heter vidunderet, og vi ble introdusert for et testeksemplar i diskret sort med brunt skinninteriør. 6-serien fra BMW er nå inne i sin tredje generasjon. Den blir merkets mest omfattende modellrekke av denne typen så langt - versjoner med dieselmotor og firehjulstrekk er noe nytt for BMW i denne klassen, og i tillegg kommer snart en versjon med fire dører, GranCoupé, på markedet. Denne blir en konkurrent til Mercedes CLS og Porsche Panamera.

Konkurrenter?

Men tilbake til dagens testbil. 640d xDrive. Bilen tilhører den store GT-klassen, men er dog hakket mer kompakt enn Mercedes CL, samtidig som den imagemessig har en viss avstand opp til Aston Martin DB9. I det hele tatt er det vanskelig å finne noen direkte konkurrenter til denne bilen; det blir mer å se på hva slags biler man kan velge mellom i dette prissjiktet, og det dreier seg om en god del penger - særlig når man begynner å krysse av på utstyrslisten. Vi snakker tross alt for en solid spekket bil opp mot halvannen million, så det er nok å velge i. Grunnprisen for 640d xDrive er 1.179.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksteriørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
BMW 6-serie har en klassisk eleganse over seg. 640d xDrive får drift påalle fire fra en biturbo-dieselmotor på 313 hester via en utmerket åttetrinns-automat. Foto: Knut Moberg

Milsluker

En ting gjelder det uansett å ha klart for seg - dette er ikke ment å skulle være noen sportsbil, men en grand tourer, en milsluker konstruert med Autobahn i tankene. Bilen er ganske stor; den måler så å si 490 centimeter i lengden og den tar mye plass også i bredden - nesten 190 centimeter. Den er selvsagt lavere enn ordinære personbiler - 137 centimeter "rager" den over kjørebanen. Bilen er også tung - med fører, passasjer og en del bagasje nærmer man seg fort to tonn på veien, og det merkes.

Les også: Nye BMW 3-serie prøvekjørt

Elegant kupé

Designmessig er 6-serien mer konservativ og klassisk i formgivningen, vi finner den moderat atletisk i linjeføringen og mer elegant enn aggressiv i fremtoningen. I det hele tatt relativt diskret og vi tviler på at den vil bli et design-ikon slik første generasjon (som dukket opp i 1976) ble.

Trang luksus

Interiøret er standsmessig og luksuriøst sporty, og umiskjennelig BMW. I forhold til bilens utvendige dimensjoner er det overraskende intimt inne i kabinen og noe plassvidunder er ikke 6-serie - snarere tvert imot. Det er mulig å bruke den som familiebil for to voksne og to barn, men det er åpenbart ikke det bilen er laget for.

Førerorientert

Førerplassen er imidlertid et drømmested for den kresne sjåfør og vi hadde det som den berømte plommen i egget i komfortsetene (ekstrautstyr som anbefales), hvor vi satt meget godt med akkurat den nødvendige støtten alle veier. Det er lett å finne en god sittestilling, og bilen har i tillegg den utmerkede instrumenteringen, supplert av HUD-en, som nå attpå til er i farger.

Interiørbilder

Råsterk motor

Dieselmotoren i 640d xDrive er et smykke av en motor. Det dreier seg om siste generasjon treliters-biturbo, nå med BMWs TwinPower turbo-teknologi. (TwinPower Turbo og biturbo er to forskjellige ting - førstnevnte betegner en tosteget turbolading gjennom twin scroll-teknologi). BMW anvender for øvrig to-trinnsprinsippet også når det gjelder måten de to turboladerne samarbeider på; en liten turbo tar seg av nederste del av arbeidsregisteret og suppleres av den større turboen når føreren ber om mer krefter ved å tråkke gassen lenger ned og turtallet stiger. Motoren har en maksimal effekt på 313 hestekrefter. Dette er tilfeldigvis samme effektuttak som Audi har fra sin nye - og likeledes imponerende - treliters biturbo-V6. Dreiemomentet på 630 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.500 til 2.500 omdreininger.

Automat og 4x4

BMW 640d xDrive - tekniske data
GirkasseAut. 8
Slagvolum3,0 l
Effekt313 hk
Dreiemoment630 Nm
- ved o/min1.500 - 2.500 o/min
0-100 km/t5,2 sek
Toppfart250 km/t
Forbruk - blandet0,57 l/mil
CO2-utslipp149 g/km
Lengde489,4 cm
Bredde189,4 cm
Høyde137 cm
Akselavstand285,5 cm
Egenvekt1.795 kg
Bagasjerom460 liter (VDA)
Tilhengerfeste ikke tilgjengelig.

Motoren er parret med den utmerkede åttetrinns automatgirkassen som er noe av det beste og mest effektive på markedet, med raske og sømløse girskift samt ekstra lang utveksling i de to øverste trinnene for bedre drivstofføkonomi. Kreftene overføres til de fire hjulene etter tradisjonell BMW xDrive-oppskrift; bakhjulsdrevet karakter er ivaretatt med 60 prosent krefter på bakakselen i utgangspunktet; momentet flyttes så fremover eller bakover etter behov for optimal fremkommelighet, det hele styrt av bilens elektroniske systemer. På bakakselen flyttes i tillegg moment mellom hjulene etter behov. Systemet er av den proaktive typen - kraftfordelingen skjer før hjulene begynner å spinne.

5,2 sekunder!

Resultatet av samspillet mellom motor og transmisjon er en særs effektiv og ytelsessterk bil på veien. Kreftene utnyttes utvilsomt optimalt og vi opplevde det slik også. 0 til 100 klarer 640 d xDrive på bare 5,2 sekunder, hvilket er imponerende for en så tung bil spesielt, men meget bra uansett kategori. Toppfarten er som sedvanlig begrenset til 250 kilometer i timen. Sett opp mot ytelser og bilens dimensjoner må både forbruks- og utslippstallene sies å være meget gode. 0,57 liter per mil i normforbruk er et utmerket tall - og gir meget akseptable 149 gram CO2 per kilometer i utslipp.

Kjøreopplevelse

Denne bilen handler i stor grad om effektivitet - med det markante unntaket plassutnyttelse. Så også når det gjelder kjøreegenskaper. Bilen ligger som klistret til veien, for å bruke en klisjé som her fortjener å bli brukt i høyeste grad. Den skal presses hardt før den slipper noe sted, selv på fuktige og sleipe veier som de vi hadde å forholde oss til i Syd-Tyskland. Med all elektronikk innkoblet merker man imidlertid at den griper inn svært ofte under slike forhold - et dreiemoment av denne kaliber som sparker fra gjør slippgrensen lav. Da er det mer behagelig å velge en kjøremodus hvor man selv overtar mer av kontrollen.

På veien:

Fire kjøreprogrammer

Man har nemlig fire programmer å velge mellom: 1) Eco Pro, for økonomisk kjøring. 2) Comfort - for den mest mulig behagelige, stillegående fremdriften - og også dette greier 640d på en utmerket måte. 3) Sport, for en mer dynamisk adferd på veien, og tilslutt 4) Sport +, hvor det maksimale av ytelsespotensialet hentes frem og inngripen fra de elektroniske hjelpemidlene minimeres. Vi fant fort ut at sistnevnte program hadde lite for seg på det sleipe føret og det er her bilen avslører at det ikke er noen sportsbil vi har med å gjøre - bilens vekt og dimensjoner merkes godt i en slik situasjon.

Konklusjon

Ja, hva skal vi si? Beste kjøp i sin klasse - hvor det i grunnen bare finnes én aktør? Vi velger heller å se på bilen som uttrykk på høyeste nivå for BMWs imponerende kompetanse når det kommer til motorer, girkasser og generelt avansert teknologi. Skulle vi velge en BMW hovedsaklig for dynamikk og kjøreegenskaper, ville vi velge en mindre modell - 3-serien tilbyr en god dose mer dynamikk for pengene. Men tenker man slik har man misforstått 6-seriens misjon. Dette er en akkurat passe prangende, komfortabel og "nesten" politisk korrekt luksus-GT for de som vil satse trygt, uten den store lidenskapen, men med ønske om "det lille ekstra" når det gjelder krefter og kjøreopplevelse.

Testresultat

BMW 640d Xdrive

Meget potent og kultivert motor, ypperlig komfort, fremragende kjøreegenskaper

Litt "syntetisk" styring, bilen føles tung, svært dårlig plassutnyttelse

Se alle våre tester

PRØVEKJØRT: BMW 640d xDrive