Audi A3 Sportback kan oppfattes som traust i utgangspunktet, men det er en meget god bil - den inngir tillit med hensyn til kvalitetsopplevelsen, den er - til premiumbil i kompaktsegmentet å være - romslig, praktisk og velkjørende.
Audi A3 Sportback kan oppfattes som traust i utgangspunktet, men det er en meget god bil - den inngir tillit med hensyn til kvalitetsopplevelsen, den er - til premiumbil i kompaktsegmentet å være - romslig, praktisk og velkjørende. Vis mer

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

NICE (DinSide Motor): Dette er Audien flest nordmenn sannsynligvis kommer til å kjøpe.

Denne prøvekjøringen har vi sett frem til. Det er nemlig ingen tvil om at for norske kunder er det Audi A3 i versjonen Sportback som gjelder, ikke 3-dørsversjonen vi så langt har fått stifte bekjentskap med og som må regnes som en forsmak.

LES OGSÅ:

Les testen her!

Pioneren A3

Audi A3 definerte et nytt segment da den kom på markedet første gang i 1996, selv om første femdørsversjon riktignok kom først i 1999). Siden den gang er det blitt solgt 20.000 eksemplar av den kompakte premiumbilen her til lands. Det som er nesten utrolig er at det er fordelt på kun to generasjoner – på 16 år!

Det er nemlig bare tredje generasjon som nå lanseres, og svært mange av de vi har snakket med har problemer med å se at det dreier seg om en helt ny bil. Det skal sies at forrige generasjon tross alt har vært gjennom en del designmessige oppdateringer siden den ble lansert i 2003, og at forskjellen blir mer synlig når man sammenligner med A3 anno 2003 (annen generasjon Sportback kom i 2004).

A3 Sportback modell 2013: Eksteriør

Oppskrift som fungerer

For å avslutte kapittelet design: Det er flere grunner til at bilen ser ut som den gjør. Vi har tidligere brukt ordet kjedelig, men det har ikke bare negative sider ved seg. Ingen påstår at A3 er en stygg bil. Den er velproporsjonert, den er praktisk konstruert med god plassutnyttelse og gir godt utsyn for de som sitter inni. Form følger funksjon i større grad enn hos de fleste konkurrentene. For å dra frem en floskel som kan rettferdiggjøres ved at den fortsatt er meget dekkende: Man tukler ikke med en oppskrift som fungerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan man også i en kompaktbil få dette: Google Earth integrert med navigasjonen. Foto: Knut Moberg
Nå kan man også i en kompaktbil få dette: Google Earth integrert med navigasjonen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det samme gjelder for konsernbroder VW, som har som misjon å ta for seg det mer folkelige og "klasseløse" klientellet. Nye sjuende generasjons VW Golf deler nemlig både plattform og grunnleggende designfilosofi med bilen denne artikkelen handler om, Audi A3 Sportback.

Vi har kjørt Audis første S-modell med dieselmotor!

Hva er den?

Vi stilte først spørsmålet: Hva mer er A3 Sportback enn en femdørsversjon av A3-en vi allerede har kjørt flere ganger? Så kom selvsagt oppfølger-spørsmålet: Er A3 Sportback egentlig noe mer enn en luksus-Golf?

Det bør den, for som vi skrev da vi prøvekjørte helt nye VW Golf: Nå føles Golfen bortimot like "premium" som de såkalte premium-merkene. Deriblant Audi.

Disse premissene lå i bakhodet da vi prøvekjørte den nye A3 Sportback på noen av de beste testveiene man kan tenke seg bak den franske rivieraen. Og svaret ble gradvis klart for oss: Audi A3 har sin eksistensberettigelse i at den lykkes med å være noe mer enn både den ene og den andre av de overfor nevnte referansene.

Hvordan?

Les også: Disse lysene du skru av

Kjører utmerket

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

For å starte med det kjøremessige: Her er det VW Golf som dukker først opp i minnet. A3 Sportback er nemlig nærmere Golf kjøremessig enn 3-dørs Audi A3. Det vil si: Meget bra. I utgangspunktet er gode kjøreegenskaper kombinert med et relativt fast oppsett som allikevel gir god komfort standard. På svingete veier bak den franske rivieraen har vi kunnet konstatere at både understell og styring holder mål: Dette er presist, stabilt, betryggende.

I overkant stiv komfort

Vi må påpeke at hvis man velger sportsunderstell og lavprofildekk, vil man oppleve A3 som sporty når det gjelder kjøreegenskaper, men relativt middelmådig på komfort. Dette blir faktisk, etter vår mening, i overkant stivt og stumpete (utstyrsnivå Ambition), selv når man velger oppsettet "komfort" på Audi Drive Select. Også lydnivået lider under dette, og A3 er i utgangspunktet meget stillegående. Velg heller standard chassis, eller i det minste standard hjul, alternativt kan du velge begge deler. Det er det bilen er konstruert for, og det gir både gode kjøreegenskaper og god komfort.

Chassis: Mange muligheter

For å forklare nærmere det det dreier seg om: Ved valg av sportsunderstell som standard senkes bilen 1,5 centimeter, og velger man S line sportsunderstell senkes den med hele 2,5 cm.

Man kan også gå for adaptivt understell - det såkalte Audi «magnetic ride». Da senkes bilen med 1,5 centimeter, men Audi magnetic ride lar sjåføren velge mellom komfortabel eller sportslig demperregulering. Høyden forblir den samme.

Audi drive select, som er standard på utstyrsnivå Ambition, har vi omtalt ved tidligere anledninger. Systemet lar sjåføren velge mellom ulike moduser: «comfort», «auto», «dynamic», «individual» eller «efficiency». De ulike modusene påvirker blant annet gassrespons, rattutveksling og girmønster (S tronic).

For lavt? Sjekk vår prøvekjøring av oppgradert Audi Q5

Kompakt, men større

Nye Audi A3 Sportback er 431 centimeter lang, og dermed syv centimeter lengre enn 3-dørs versjonen. Akselavstanden er 264 centimeter og er dermed også 3,5 cm lenger på 5-dørs versjonen. Sammenlignet med forrige generasjon Audi A3 Sportback har akselavstanden økt med hele 5,8 cm. Nye Audi A3 Sportback setter dermed, ifølge Audi selv, ny standard for plass for passasjerene i baksetet. Det kan vi bekrefte stemmer - riktignok i likhet med nye Golf.

Interiør

Audi A3 Sportback kan oppfattes som traust i utgangspunktet, men det er en meget god bil - den inngir tillit med hensyn til kvalitetsopplevelsen, den er - til premiumbil i kompaktsegmentet å være - romslig, praktisk og velkjørende.
Audi A3 Sportback kan oppfattes som traust i utgangspunktet, men det er en meget god bil - den inngir tillit med hensyn til kvalitetsopplevelsen, den er - til premiumbil i kompaktsegmentet å være - romslig, praktisk og velkjørende.
Audi A3 Sportback kan oppfattes som traust i utgangspunktet, men det er en meget god bil - den inngir tillit med hensyn til kvalitetsopplevelsen, den er - til premiumbil i kompaktsegmentet å være - romslig, praktisk og velkjørende.

God plass

Den økte lengden gir også bedre rom for bagasje. Bagasjeromvolumet er på 380 liter (som Golf), og økes til 1.220 liter når bakseteryggene legges ned. Bagasjeromsgulvet kan legges i flukt med innlastingsterskelen om nødvendig, eller nederst når større gjenstander må få plass. Innlastingsbredden er best i klassen og totalt sett er A3 utvilsomt den bilen i klassen som skårer høyest på de praktiske aspekter.

Velger man den versjonen som passer de preferansene og de behovene man har, vil man utvilsomt trives meget godt med nye A3 Sportback. Og man kan utstyre den - om man har råd - slik at enhver nabo som også har kompaktbil vil bli grønn av misunnelse. Dette er faktisk det Audi fremhever mest under lanseringen - ved siden av vektreduksjonen og de mer effektive motorene.

Sport eller luksus

Utstyrsnivåene heter som på 3-dørsversjonen Atraction, Ambition, og Ambiente. Attraction er standard (Inkludert i prisen som oppgis på prislisten, altså, mens for de to andre - Ambition eller Ambiente - betaler man 14.500 kroner ekstra. Ambition går mer i sportslig retning, Ambiente skal oppleves mer luksuriøs. I tillegg kan man på hver av disse plusse på med mer eller mindre fornuftige utstyrspakker, og individualisere dem videre.

Les også: Luksus-SUV med rabatt

Online i bilen

Det er lett å se på skjermen hva slags landskap vi kjører i (Her langs Promenade des Anglais i Nice). Foto: Knut Moberg
Det er lett å se på skjermen hva slags landskap vi kjører i (Her langs Promenade des Anglais i Nice). Foto: Knut Moberg Vis mer

Audi Connect er selvsagt nå også å få i A3 Sportback, hvilket betyr navigasjonsvisning med kartverk fra Google (og Google Earth - hvilket gir inntrykk av at man får overført film av landskapet man kjører gjennom). Det betyr internettløsning og egen trådløssone i bilen, med de muligheter dette gir (vi fikk demonstrert hurtig-forbindelse til viktig informasjon som værmelding, flytider, trafikkflyt og lignende). Det innebærer også en 64 gigabyte hardisk, sjutommers skjerm, og en berøringsplate ved MMI-betjeningshjulet i midtkonsollen.

For første gang gir nå Audi connect også føreren til å få lest opp epost, for eksempel, eller diktere tekstmeldinger (SMS), med stemmen.

Bilen kan redde deg

Selvsagt er også de tidsriktige førerassistansesystemene på plass - Adaptiv fartsholder, bremseassistent, vinglevarsler og dødsonekontroll, parkeringsassistent med fugleperspektiv-optikk (360 grader) og ryggekamera, visning av fartsgrense og "pre-sense" - systemer som setter alle sikkerhetssystemene i full beredskap når sensorene føler at det er overhengende risiko for ulykke.

Ja, og så motorene

For en gangs skyld avslutter vi med motorene. Ikke fordi de er minst viktige - tross alt ville ikke bilen kunne røre seg uten - men de er blitt behørig dekket ved tidligere anledninger.

Vi føler ingen behov for å beskrive i detalj hvordan motorene oppleves - de er alle resultatet av noe av vår tids beste tyske ingeniørkunst og enhver må velge den som har den foretrukne karakteristikken. For vår del:

Finfin bensin

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

For å gå rett på sak: Vi foretrekker A3 Sportback med bensinmotor, og favoritten vår er 1.4 TFSI med S tronic girkasse. Den kommer i en imponerende versjon med 140 hestekrefter, 250 newtonmeter og sylinderkutt-teknologi, men 122-hesteren er allerede et utmerket alternativ. Ellers er selvsagt dieselmotorene bra og er blitt enda mer effektive - både 1.6 TDI på 105 hestekrefter og 2.0 TDI på 150. Sistnevnte prøvde vi for øvrig i en utgave som kommer til sommeren og som byr på firehjulsdrift, 184 hester i stedet for 150 og 0 til 100 på 7,4 sekunder! Altså en skikkelig råtass - med normforbruk 0,44 liter per mil.

Dere som vil ha firehjulsdrift kan for øvrig notere at dette blir tilgjengelig på 1.8 TFSI-versjonen med S tronic og på de to 2.0 TDI-versjonene.

Slik har vi fått presentert motordataene for versjonene som er aktuelle i denne omgang:

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback

PRISER:

Alle prisene er ennå ikke bekreftet, men de vi har fått, finnes i tabellen nedenfor. Der ingenting annet er opplyst, er girkassen sekstrinns manuell.

Priser (med 2012-avgiftsnivå) (Prisene er med 2012-avgiftsnivå - endringene vil ikke bli svært store.)
  
1.4 TFSI 122 hk manuell290.000 kr
1.4 TFSI 122 hk S tronic300.000 kr
1.8 TFSI 180 hk S tronic371.000 kr
  
1.6 TDI 105 hk271.000 kr
1.6 TDI 105 hk S tronic294.000 kr
2.0 TDI 150 hk296.000 kr
2.0 TDI 150 hk quattro330.000 kr
2.0 TDI 150 hk S tronic324.000 kr
Prisene er avrundet av oss til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet

Testresultat

Audi A3 Sportback 2013

Velbygget, god kvalitetsfølelse, effektive motorer, romsligst og mest praktisk i klassen, mye avansert utstyrt tilgjengelig

Svært defensiv ytre design, versjoner med forringet komfort "pushes", velutstyrt blir kostbart

Se alle våre tester

Audi A3 Sportback - dimensjoner:

PRØVEKJØRT: Audi A3 Sportback