HJELP FRA LOTUS: I 1996 sikret Proton seg eierskapet i den britiske sportsbilprodusenten Lotus, som har vært med på å utvikle Waja.
HJELP FRA LOTUS: I 1996 sikret Proton seg eierskapet i den britiske sportsbilprodusenten Lotus, som har vært med på å utvikle Waja.Vis mer

Proton Waja: Malaysias første innfødte bil

Proton har tidligere nøyd seg med å lisensprodusere biler for Mitsubishi og Citroën. Men nå lanserer den malaysiske bilprodusenten sin første egenproduserte bil.

Det har tatt fire år og 1,7 millioner arbeidstimer å utvikle Proton Waja. Resultatet er en 446,5 centimeter lang og 174 centimeter bred bil. Disse målene indikerer at Waja vil stille til start i den konkurranseutsatte mellomklassen. Der vil den blant annet møte biler som Audi A4, Mitsubishi Carisma, Peugeot 406 og Toyota Avensis.

Men i likhet med de sørkoreanske bilprodusentene, har Proton prioritert å lage en billig bil. Waja vil nok derfor i første rekke konkurrere med de sørkoreanske modellene Daewoo Nubira, Hyundai Elantra og Kia Shuma.

Ubeskjeden markedsføring

KANSKJE LITT Å TA I: "Waja has all the things you want in a luxury car, and more", skriver Proton. Vel... Vis mer

Proton hevder at Waja vil bli langt rimeligere enn europeiske og japanske konkurrenter. Samtidig mener Proton at Waja er en virkelig flott doning. "Waja has all the things you want in a luxury car, and more."

Vel, riktignok vil Waja bli utstyrt med både elektriske vindusheiser, sentrallås, alarm, klimaanlegg, tåkelys foran og skivebremser på bakhjulene. Men når verken ABS-bremser eller kollisjonsputer er standardutstyr, blir det vel noe drøyt å omtale bilen som en luksusbil.

1,6 liter med 103 hestekrefter

Standardmotoren i Waja blir en 1,6 liters bensinmotor med respektable 103 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Allerede ved 2.750 omdreininger per minutt yter motoren 140 Nm. Bilen vil imidlertid ikke bli noen racer, den bruker nemlig 12 sekunder på å trekke sine 1.175 kilo fra null til hundre kilometer i timen. Topphastigheten begrenser seg til 186 kilometer i timen.

De som ønsker litt mer fres, vil ifølge Proton kunne velge en 1,8-liters motor. De tekniske dataene på 1,8-literen er imidlertid ikke klare ennå. For å overføre kraften mellom motor og drivhjul, har Proton utviklet både en manuell og en automatisk gearkasse.

Hjelp av Lotus

I 1996 sikret Proton seg eierskapet i den britiske sportsbilprodusenten Lotus, som har vært med å utvikle Waja. Resultatet er ifølge Proton en bil med et meget stivt karosseri, som i tillegg skal leve opp til de nye europeiske kollisjonskravene som trer i kraft i 2003. Fabrikken har brukt Audi A4, Opel Vectra, Honda Accord og Peugeot 406 som sammenligningsgrunnlag under utviklingen av Waja, og mener selv de har kommet fram til et konsept som er fullt på høyde med disse bilene.

Waja vil bli introdusert på det malaysiske markedet i september, mens Australia står for tur i desember. Det er foreløpig uklart om og når bilen med tigersymbolet vil bli tilgjengelig i Europa.