FASJONABELT: Den nye Mercedes-Benz A-Klasse får et interiør som virkelig skiller seg ut i mengden. Foto: Mercedes-Benz
FASJONABELT: Den nye Mercedes-Benz A-Klasse får et interiør som virkelig skiller seg ut i mengden. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Ny Mercedes-Benz A-klasse:

Proppet med funksjoner

En ny A-klasse kommer til våren. Her er noen av de viktigste avsløringene.

Med tiden blir det vanskeligere for premium-merkene å skille seg ut fra mengden. Ordinære mainstream-merker har etter hvert fått mer utstyr, og bedre opplevd kvalitetsfølelse.

Gapet mellom ordinære og premium-modeller er rett og slett blitt mindre.

Ekstrautstyr er én av faktorene du må vurdere, når du kjøper nybil.

Til våren kommer det en ny A-klasse fra Mercedes-Benz, og vi har sett bilen.

Nytt indre

Foreløpig vil ikke Mercedes si noe om drivlinjer og spesifikasjoner. Og vi får ikke lov til å vise bilder av eksteriøret.

Det eneste de ønsker å fortelle er hvordan bilen blir innvendig, og til denne klassen å være blir det nærmest en ny tidsregning.

Nye A-klasse får nå fasiliteter som standard, som før bare har vært å finne i S-klasse og nye E-klasse.

Målet har vært å sette en ny målestokk på alle områder ved bilen, forteller representanter fra selskapet.

Skapt for føreren

Det er først og fremst sjåføren som vil merke de store endringene. I det du setter deg inn finner du et svært bred skjerm som strekker seg fra foran rattet og hele veien bort til over midtkonsollen. Både S- og E-klasse har nå det samme, men selv på E-klasse er det ikke standard.

Det blir det på nye A-klassen.

Først når du starter opp systemet vil du se at den brede skjermen egentlig er et panel som skjuler to mer ordinære skjermer på baksiden, men det ser likevel ganske så eksklusivt ut.

Avhengig av hvilket dynamisk kjøreprogram du benytter, så endrer skjermer og farger utseende og funksjon. Eksempelvis vises instrumentene i rødt, og med fokus på turtelleren dersom du velger kjøreprogrammet «Sport».

Foruten de hardbarka AMG-modellene vil det også bli AMG-Line utstyrsgrad å få. Disse har andre typer stoff og skinn i interiøret enn de mer ordinære modellene, i tillegg til at de får et ratt som er tykkere, og samtidig avrettet i nedkant.

NY MERCEDES-BENZ A-KLASSE: Skjermen er standard på den nye bilen som kommer til våren. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Når millimeterne teller

Nye A-klasse har ikke blitt nevneverdig lenger eller bredere. Likevel forteller utviklerne med en viss stolthet hvordan de har kjempet for å skape noen millimeter bedre skulderbredde, hvordan setene er endret for å gi bedre beinplass bak, bedre takhøyde, også videre.

Dette er med på å underbygge at nye A-klasse i bunn og grunn er en evolusjon av eksisterende modell, mer enn en ny skapning fra bunnen av.

Det som derimot er blitt endret til det bedre er lasteåpningen til bagasjerommet. På utgående modell var dette særdeles smalt og trangt, mens de nå har endret denne til å være på den levelige siden.

Selve åpningen er nå så mye som 20 centimeter bredere, og hele lasterommet er blitt 29 liter romsligere, takket være drøye 11 centimeter lenger bagasjerom, som også er 22 centimeter bredere innvendig.

Ny innpakning

Designen på bilen er veldig lik forgjengeren, og vi mistenker at plattformen er den samme. Dette fordi selve karosseriformen er nær identisk. I tillegg har bilen flere av de samme svakhetene som sin forgjenger, selv om den nye bærer preg av at de har forsøkt å utbedre så godt de kan.

Eksempelvis har den akkurat den samme trange inntreden til baksetet som før, og du må fortsatt åle beina over en bred kanalkant, før du endelig får stablet fotbladene ned i en slags fotbrønn. Å komme inn er en ting, men man skal ikke være veldig langbeint før prøvelsen med å komme seg ut også blir større.

Takhøyden i baksetet er ikke klanderverdig når du først har kommet inn, men du må virkelig bøye både nakke og rygg for å få med deg hodet ut av bilen igjen.

DETALJBILDE: Nye A-klasse. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Dette takket være en lav taklinje som er i veien.

Hadde vi snakket om en utpreget sportsbil ville disse detaljene vært forståelig og tilgivelig. Men nye A-klasse er som den utgående, en relativt ordinær hatchback i kompaktklassen.

Andre produsenter lager det samme, men med langt mer levelig resultat. Dette er dessverre med på å gjøre den nye A-klassen til en fin bil for et par, men barn i barnesetealder gjør det mindre smidig å eie en A-klasse enn for eksempel en VW Golf.

Verdt å vente på?

Alt i alt er det først og fremst bak rattet de store endringene innvendig i A-klassen gjør seg gjeldende, og skulle det ikke være nok med det nye førermiljøet, så kan vi spe på med å si at du kan velge mellom 64 forskjellige farger på lyssettingen av interiøret. Alt etter humør og smak. Som om ikke det er nok, kan du også kjøre todelt fargesetting.

Eksempelvis rødt i deler av interiøret, mens andre deler kan gjøres blått, eller ett av de andre 64 alternativene.

Den nye A-klasse med modellkode W177 skal vises under bilmessen i Geneve første uken i mars, og vi tipper bilen kommer til landet i løpet av april. Priser er foreløpig ikke kjent.