Pronto produksjonsklar prototyp

Chrysler har hatt ord på seg – et velfortjent sådant – at det er kort vei fra designavdeling til samlebånd. Men på årets Detroitutstilling slo de alle rekorder, og viste frem en prototyp som egentlig er produksjonsklar.

Dette er riktignok en sannhet med modifikasjoner. I 1997 benyttet Chrysler Detroit-utstillingen til å vise en “verdensbil”, som skulle være billig å produsere, og dermed skaffe Chrysler innpass i markeder som Kina og India.

Selv om det er langt frem til verdensbilen er en realitet, slo designet på denne modellen an, og Chrysler har senere vist både en Pronto Coupe og en roadster på samme lest med samme navn.

Denne gangen viste Chrysler frem en “prototyp” som het Chrysler Pronto Cruizer AWD (All Wheel Drive). 10 minutter senere hoppet DaimlerChryslers styreformann Bob Eaton opp på podiet og stilte det retoriske spørsmål: “Folk sier vi har tradisjon for å sette igang produksjonen av våre prototyper kjappere enn andre. Hva blir det denne gang?”

PT, men ikke Pronto


Røykteppet la seg i salen, og når tåken lettet fikk vi se det som blir produksjonsmodellen av Pronto Cruizer, nemlig PT Cruiser…og siden 2 + 2 som regel blir 4, kan vi derfor regne med å se sportslige utgaver av PT som en 3-dørs Coupe, som en Roadster, med eller uten firehjulstrekk, eller som en kombinasjon av alle de ovennevnte.

PT er i denne forbindelse ikke en forkortelse for Pronto, men rett og slett en forkortelse for Personal Transportation. Og når man ser nærmere på detaljene i PT er det soleklart at dette blir en ekstremt fleksibel og rommelig bil, noe en høy, firkantet kupe og fleksible setearrangementer sørger for.

Bruker eksisterende motorer


Nå er det ikke mange detaljer vi har fått vite om produksjonsutgaven av PT, men en ting er sikkert; vi kan forvente at det er en utstrakt bruk av komposittmaterialer i bilen. I standardutgave vil PT få Chryslers 2,4-liters V6-motor, men for eksportmarkeder vil bilen også bli tilgjengelig med en “mindre” bensinmotor (tar vi ikke mye feil er det vel snakk om toliteren som finnes i både Neon, Stratus og Voyager), samt dieselmotoren som på litt sikt er tilgjengelig for Neon.

Lengde: 428,9 cm
Bredde: 170,5 cm
Høyde: 160,1 cm
Akselavstand: 261,7 cm
Sporvidde f/b: 148,1/147,8 cm
Bagasjevolum: 530 liter

PT vil bli produsert ved Chryslers fabrikk i Mexico