Problemer med ny bil: Dine rettigheter

Når den nye bilen din ikke oppfører seg som den skal og forhandleren blir grinete når du ringer, kan situasjonen virke temmelig håpløs. Kjøpsloven gir deg rettigheter overfor selgeren, så det er fremdeles lys i enden av tunnellen.

En ny bil skal ikke gi deg problemer. Livet fungerer ofte annerledes i praksis. Da er kjøpsloven, kommunikasjon med forhandleren/verkstedet, Forbrukerrådets tjenester og eget pågangsmot gode redskaper for å få feilene utbedret.

Kjøpsloven

- Kjøpsloven utfyller kontrakten du har med selger, sier Jurist Paal Bjønness i Forbrukerpolitisk Avdeling i Forbrukerrådet. Hvis ikke annet er avtalt, så er det kjøpsloven som gjelder.

Bjønness trekker frem følgende punkter fra kjøpsloven som er lure å merke seg for deg som kjøper ny bil (se også lenken til utdrag fra kjøpsloven, i vår innholdsfortegnelse):

  • Levering av bilen skal skje innen ”rimelig tid” etter kjøpet, så sant ikke annet er avtalt.

  • Selger skal utbedre reklamasjonskrav kostnadsfritt.

  • Selger kan ikke kreve at du skal komme med bilen til dennes verksted ved reklamasjonskrav (eller garanti-reparasjoner) hvis du bor langt unna.

  • Kjøper kan kreve prisavslag hvis han eller hun har hatt mange ulemper og kostnader grunnet problemer med den nye bilen.

  • Kjøpet kan heves grunnet vesentlig forsinkelse ved levering eller mangel ved tingen. (Hva som er ”vesentlig” må avgjøres sak for sak).
  • Merk deg også at feil ved bilen skal meldes ifra til selger så snart som mulig, i følge kjøpsloven.

    Kjøpsloven i sin helhet finner du her.

    Garanti og reklamasjonsrett

    Det er viktig å huske forskjellene på garanti og reklamasjonsrett. Du kan lese mer om garanti og reklamasjonsrett her.

    Merk deg også at reklamasjonsfristen for en ny bil er fem år, i følge kjøpslovens § 32 (3) – altså lengre enn de fleste garantier. (Her kan du se hvilke produsenter som garanterer mest, og hvilke som garanterer minst ).

    Oppfølging ved feil

    Når feil oppstår på den nye bilen er det lurt å gjøre følgende, i tillegg til tipsene vi allerede har gitt deg:

  • Si ifra om feilen til forhandler/verksted så snart som mulig. En god dialog med din kontakt hos forhandleren kan være til stor hjelp.

  • Ring forhandleren/verkstedet før avtaler om innlevering eller henting av bilen din – slik unngår du misforståelser og får bekreftet at alt går etter programmet.

  • Gi tilbakemelding til forhandler/verksted om du er fornøyd eller misfornøyd med deres ytelser. De kan ikke utbedre ting de ikke vet om.

  • Husk at du har krav på fullgod kvalitet på de varene og tjenestene du betaler for.
  • - Det går en grense for hva kjøper skal tåle av kostnader, ulempe og bruk av tid, poengterer også Bjønness i Forbrukerrådet.