Vi leaser mindre, men låner mer:

Privatleasingen stuper
– skyldes Tesla

Privatleasing sank med hele 27 prosent i første halvår.

ELBIL-KJØP: Store utleveringer av Tesla Model 3 er mye av årsaken til lavere tall på privatleasing. De aller fleste kundene velger å kjøpe. I første halvår stod Tesla Model 3 for hele 13,5 prosent av nye biler på det norske markedet. Foto: Rune Nesheim
ELBIL-KJØP: Store utleveringer av Tesla Model 3 er mye av årsaken til lavere tall på privatleasing. De aller fleste kundene velger å kjøpe. I første halvår stod Tesla Model 3 for hele 13,5 prosent av nye biler på det norske markedet. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Ferske tall fra Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) viser at privatleasing av biler stupte i 1. halvår.

Mens det totale leasingbeløpet var på hele 7 milliarder kroner i første halvår i fjor, er tilsvarende tall bare 5,1 milliarder kroner etter samme periode i år.

Fallet tilsvarer en nedgang på hele 27 %, ifølge bilbransjenettstedet Bilnytt.no (abonnementstjeneste).

Samtidig falt lånefinansieringen marginalt. Det totale beløpet var 20,54 milliarder kroner mot 20,53 milliarder kroner året før.

Antall privatleasede personbiler har gått ned fra 17.061 til 13.345.

Det er en nedgang på 22 prosent.

Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) / Bilnytt.no
Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) / Bilnytt.no Vis mer

Flere billån

Antallet lånefinansierte personbiler totalt steg derimot fra 17.466 til 18.260. Det er en økning på 4,5 prosent hos private, mens for lån til bedriftsmarkedet er økningen på hele 19,9 prosent.

- Jeg er ikke sikker på grunnen til den lavere finansieringsgraden. Men det kan ha å gjøre med sammensetningen av hvilke biler som kommer på markedet og hvilke priser disse har, sier FINFO-sjef Christina Åhlander i en kommentar til tallene.

- Det er stor forskjell på hvilke biler som er aktuelle. Leasing er avhengig av hvor dyre bilene er og hvilken type bil det er snakk om. Når det kommer til typiske leasingbiler er det vanlige biler - bare ikke de elektriske, har Åhlander tidligere forklart overfor Dinside.

Tesla Model 3 får «skylda»

Mye av svaret på lavere leasingtall og økt lånefinansiering, skyldes de enorme utleveringene av Tesla Model 3.

Bare i løpet av 1. halvår ble det registrert hele 10.560 Model 3 i Norge. Tesla Model 3 hadde alene en markedsandel på 13,5 prosent i 1. halvår av et totalsalg på 78.209 nye personbiler.

Elbiler blir i stor grad belånt, og sjelden leaset. Det skyldes i stor grad mangelen på moms-fradrag, som gjør at finansselskapene ikke greier å komme med gode tilbud.

Noe usikkerhet

Å lease biler har lenge vært populært i Norge - også på privat basis. Ved å lease har man fordelen med mer forutsigbar økonomi, samt at det ikke trenger å påvirke andre lån - for eksempel boliglån.

Ved privat leasing av bil er det vanlig å betale ett beløp i forkant, for så å betale faste beløp hver måned. En avtale på tre eller fire år er mest vanlig. Etter denne perioden må kunden levere den tilbake. Det er da én av ulempene kommer til syne - nemlig påkost - som man må betale for unormal slitasje og skader.