Prius-ferie: en billig affære?

Vi stappet Priusen full med kofferter, fiskestenger, redningsvester, telt og liggeunderlag, og fylte opp tanken på en bensinstasjon i Drammen. Destinasjon: Tromsø.

420 mil i Toyota Prius

  1. Prius-ferie: en billig affære?
  2. Bilder fra testen


Mens de billigste Priusene koster rundt 290.000 kroner, hadde vår feriebil en prislapp på 315.000. Da fikk vi imidlertid alt vi trengte for at ferieturen skulle bli en trygg og hyggelig bilopplevelse; elektronisk klimaanlegg, fartsholder, antispinn, navigasjonspakke, kjørecomputer, stereo med CD-skrifter, trykkfølsom info-skjerm i midtkonsollen, bare for å nevne noe.

Dessuten oppdaget vi snart at vår bluetooth-telefon kunne kommunisere trådløst med elektronikken i bilen, og plutselig hadde vi trådløs handsfree med betjening fra rattet og skjermen. Stereoen dempet seg automatisk under samtaler. Look to Toyota, competitors!

Prius-ferie: en billig affære?


Navigasjonssystemet er meget oversiktlig og lettfattelig, men den høyttalende stemmen som skal veilede deg underveis til destinasjonen er dessverre ikke norsk. Her blir du tvunget til å velge mellom svensk, dansk, engelsk og noen andre europeiske språk. Foretrekker du (som oss) engelsk må du dessuten klare deg uten metriske benevnelser. En liten skuffelse, med andre ord.

Spennende skjerm

Familiens to trykkeglade smågutter på 5 og 7 år syntes imidlertid at den trykkfølsomme skjermen var morsommere enn barne-TV og Cartoon Network til sammen, og utforskertrangen avdekket stadig nye funksjoner. Utfordringen for de voksne ble ofte å justere ting tilbake slik de var før trykkeiveren fikk fritt spillerom. Det meste av elektronikken styres nemlig fra denne skjermen, fra lyden i stereoen til temperaturen i kupeen. Plutselige forandringer kan forståelig nok bli ganske ubehagelige.

Totalt sett var det stort sett bare vellyd fra de 8 høyttalerne fra kvalitetsprodusenten JBL - vel, med unntak av enkelte slitsomme barnesanger som ble spilt om og om igjen, og som allerede etter første gjennomspilling festet seg til hjernen med Karlssons lim. Inntil 6 CDer får plass i stereoen samtidig. MP3-støtte blir mer og mer vanlig i bilanlegg, men mangler fortsatt i Toyota Prius.

Men er det en feriebil?

Prius er en utrolig lettkjørt bil, men løsningene kan være forvirrende enkle i starten. Du trenger for eksempel ikke å berøre nøkkelen i det hele tatt, den kan like godt ligge i lomma. Når du nærmer deg bilen åpnes den automatisk. Deretter er det bare å sette seg inn og trykke på Start-knappen, fortsatt med nøkkelen i lomma. Mens du holder foten på bremsen, setter du den lille joysticken i D-posisjon. Deretter slipper du bremsen og gir gass. Prius glir dermed lydløst av gårde. Bensinmotoren starter først når du trykker gasspedalen i bånn eller passerer 48 km i timen.

Prius har en stor kupé, og i plassen i bagasjerommet er på kurante 408 liter. Familien på fire måtte likevel tenke nøye gjennom pakkingen for å få plass til all bagasjen til turen. Det gikk til slutt, takket være at beina til baksetepassasjerene fortsatt har langt igjen til de når gulvet. Dermed kunne benplassen benyttes til siste rest av bagasje som ikke fikk plass bakerst. For øvrig var det ikke noe problem å finne komfortable stillinger for noen av oss, mil etter mil.

Vi fikk satt setene på skikkelig hardprøve. Etter to uker i Tromsø gjorde nemlig hjemlengselen seg gjeldende for alvor. Dermed ble returen til østlandet unnagjort på 26 1/2 time, uten problemer med verken vond rygg eller ømme lårmuskler.

Kjapping!

Priusen ligger godt på snille, asfalterte landeveier, og bilen er slett ikke noen sinke, om du skulle tro det. Håndboken påstår en aksellerasjon fra 0 til 100 på 10,9 sekunder, og det står det respekt av. Mest imponert ble vi over aksellerasjonen fra 60 til 100 km i timen, som er et område som ofte benyttes i forbindelse med forbikjøringer. Ved ett tilfelle lå vi bak en lastebil i 60 km i timen. I løpet av fire små sekunder hadde vi passert lastebilen og lagt oss trygt foran den. Det er kjapt!

Aerodynamisk utforming, javel, men for nordnorske fluer, mygg, blindinger og klegg ble møtet med Prius-fronten hard og kontant.
Aerodynamisk utforming, javel, men for nordnorske fluer, mygg, blindinger og klegg ble møtet med Prius-fronten hard og kontant. Vis mer


Stillhet kan bety trøbbel

Null lydutslipp ved lave hastigheter betyr at man kan snike seg innpå folk, enten man vil eller ikke, noe vi fikk erfare på vei ut fra en parkeringsplass på grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland. En buss full av pensjonister hadde akkurat parkert, og vi ble stående fullstendig inneklemt i folkehavet. Ingen av pensjonistene enset den lydløse Priusen. I frykt for å provosere frem hjertetrøbbel turte vi slett ikke bruke hornet. Her var det bare å smøre seg med tålmodighet til alle var trygt tilbake i bussen!

Men helt lydløs er Prius slett ikke hele tiden. I oppoverbakker blir turtallet fort ubehagelig høyt dersom du gir litt ekstra gass for å holde god fart. Her savnet vi muligheten til å manuelt sette inn et høyere gir.

At bilen liker seg best på asfalt er imidlertid hevet over en hver tvil. På landstedet utenfor Tromsø ble det en del kjøring på dårlig vedlikeholdte grusveier, og der fikk vi bekreftet inntrykket fra tidligere DinSide-tester om problemer for hjulopphenget. Ved litt høy hastighet mistet bilen lett kontakten med underlaget, og vi følte oss tryggest ved å ligge et stykke under fartsgrensen.

Gjerrig nok?

Til vanlig kjører vi en Audi A6 med en tank som kan virke bunnløs, så da telleverket stoppet på 403 kroner ved første fylling, fikk vi en aldri så liten økonomisk opptur før selve ferieturen startet. Tanken på Prius rommer nemlig beskjedne 45 liter, men det betyr slett ikke hyppige pumpebesøk. I følge Toyota selv skal det være fullt mulig å kjøre Prius på 0,43 liter pr mil, noe som skulle bety rundt 100 mil mellom hver fylling.

Prius-ferie: en billig affære?



Den store trykkfølsomme skjermen midt på dashbordet illustrerer blant annet hvordan de to motorene samarbeider for å gi den gunstigste kombinasjonen av ytelse og forbruk. Søylediagrammer viser også forbruket i 5-minuttersbolker, og forskjellene mellom flate strekninger og stigninger er store. På flate strekninger med jevn fart i 90 km/t var forbruket mange ganger nede i 0,25 l pr mil. Forbruket ble imidlertid mangedoblet i stigningene.

I løpet av de 171 milene til Tromsø slapp vi unna med én tilleggsfylling. Den kom i Harran i Nord-Trøndelag. Da hadde vi tilbakelagt i overkant av 80 mil, i hovedsak på E6, og det var fortsatt sju liter igjen på tanken. Nok en gang viste kvitteringen i overkant av 400 kroner, og dermed ble det penger igjen til is til alle mann.

Totale bensinutgifter fra Drammen til Tromsø beløp seg dermed til 817 kroner og 43 øre.

Fylledagbok

Mellom første og andre fylling målte vi forbruket til 0,46 liter pr mil. Mesteparten av denne delen av turen gikk på E6.

Etter fylling nr 2 ble det en del avstikkere, blant annet gjennom Vesterålen, og her gikk det litt mer bensin, vi målte et snittforbuk på 0,49 liter pr mil.

Prius-ferie: en billig affære?

420 mil i Toyota Prius

  1. Prius-ferie: en billig affære?
  2. Bilder fra testen


I Tromsø ble det stort sett småkjøring, og til tross for at elmotoren ble flittig benyttet i bytrafikken, stabiliserte forbruket seg på i overkant av 0,5 liter pr mil.

Mellom Oppdal og Drammen gikk vi bevisst inn for å kjøre så "snilt" som mulig. Resultatet ble et snittforbruk på 0,41 liter pr mil.

Da vi gjorde opp regnskapet til slutt hadde vi tilbakelagt 4200 km, snittforbruket hadde vært 0,48 liter pr mil, og totale bensinutgifter beløp seg til 2.194 kroner.

Sluttvurdering

At Prius er drivstoffgjerrig er hevet over en hver tvil. Spørsmålet er om den er gjerrig nok til at forbruket i seg selv blir et overbevisende kjøpsargument. I vårt tilfelle var det ikke først og fremst lave driftskostnader som tiltalte oss, men følelsen av å kjøre en velutstyrt og smart bil, særdeles miljøvennlig, sikker og stor nok til en familie på fire, også på ferietur. Kort sagt en bil utenom det vanlige, for mennesker som ikke på død og liv følger strømmen.

For folk flest som tenker lave driftskostnader, vil dieselbilen være førstevalget i år, til neste år og sikkert året etter der også. Men hybridene vil snart bli flere, og løsningene enda mer raffinerte, i en tid der verden tvinges til å tenke alternativt både med hensyn til energiforbruk og utslipp av miljøfarlige gasser.

Toyota Prius har gitt oss en forsmak på fremtiden, ikke bare motormessig, men også når det gjelder de tekniske løsningene i kupeen. Totalt sett blir dermed suksesshistorien Prius enkel å forstå.

Og ja - vi drar gjerne på ny langtur i Toyota Prius!

Prius-ferie: en billig affære?


Store bilder fra testen

Tilbake